A nemrég közzétett Clean Cities Campaign rangsor szerint Budapest a 36 vizsgált európai nagyváros közül csupán a 30. helyen végzett gyerekbarát közlekedés szempontjából. Ez azt jelenti, hogy a magyar fővárosban különösen kevés figyelem irányul a gyermekek biztonságos és önálló közlekedésének feltételeire. A legtöbb iskolához továbbra is autók között kell eljutniuk a gyerekeknek, a járdák keskenyek, a forgalom gyors, és sok szülő inkább maga viszi autóval gyermekét, mert nem tartja biztonságosnak az önálló közlekedést.
A rangsor rávilágít arra, amit a budapesti szülők, tanárok és városlakók már régóta tapasztalnak: a gyerekek biztonságos, önálló közlekedése egyelőre nem adott a főváros nagy részében. Ugyanakkor vannak ígéretes kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak. Ilyen a BKK által indított Sulizóna program, amely most új eszközzel bővül: elindulhat az iskolautcák kialakítása Budapesten.
Mi az iskolautca, és miért van rá égető szükség Budapesten?
Az iskolautcák a nemzetközi jó gyakorlatok alapján olyan útszakaszok, amelyeket a reggeli és délutáni iskolai csúcsidőben lezárnak az autós forgalom elől, így az iskolába érkező gyerekek gyalogosan, kerékpárral vagy rollerrel biztonságos, tiszta és nyugodt környezetben közelíthetik meg az intézményt.
A tapasztalatok szerint ezek az intézkedések:
- jelentősen csökkentik a balesetveszélyt az iskolák körül,
- növelik a szülők biztonságérzetét, így többen engedik gyermekeiket önállóan közlekedni,
- mérséklik a légszennyezettséget és zajterhelést,
- és nem utolsósorban ösztönzik az aktív közlekedést, mint a gyaloglás vagy kerékpározás.
Ezek a célok összhangban állnak a Magyar Kerékpárosklub hosszú távú törekvéseivel: olyan városi környezet kialakításával, ahol a legvédtelenebb közlekedők – köztük a gyerekek – elsőbbséget élveznek, és nem az autóforgalom diktál.
Sulizóna: közös felelősség, közös cselekvés
A BKK Sulizóna programja 2023-ban indult el a MOME Innovációs Központjával, a Budapest Közúttal és a kerületi önkormányzatokkal közösen. Eddig négy budapesti iskola csatlakozott a kezdeményezéshez, többek között Újpest, Kőbánya és Rákosmente iskolái. A program célja, hogy csökkentse az iskolák környékén tapasztalható közlekedési káoszt, és elősegítse a biztonságos, fenntartható iskolakezdést.
A következő lépés az iskolautcák kialakítása, melyhez a BKK már várja az érdeklődő intézmények jelentkezését. Az iskolautcákban az autóforgalom ideiglenesen kizárható, kivéve a helyben lakókat, akik is csak minimális sebességgel közlekedhetnek.
A program nemcsak az infrastruktúra átalakításáról szól: szakmai workshopokat tartanak a diákok, szülők és pedagógusok számára, valamint a környéken lakókat is tájékoztatják a változásokról.
A város, ahol a gyerekek is számítanak
Budapest jelenlegi helyezése a Clean Cities rangsorban figyelmeztetés: városként sokkal többet kell tennünk azért, hogy a legkisebbek is biztonságban érezhessék magukat köztereinken. Az iskolautcák egy olyan eszközt jelentenek, amely nemcsak közlekedésbiztonsági, hanem társadalmi szempontból is előremutató: növeli az önállóságot, csökkenti az autófüggőséget, és javítja az életminőséget.
A Magyar Kerékpárosklub üdvözli a BKK kezdeményezését, és támogat minden olyan törekvést, amely segíti az élhetőbb, emberközpontúbb város kialakítását. Arra biztatjuk a budapesti iskolákat, szülői közösségeket és önkormányzatokat, hogy csatlakozzanak a programhoz, és közösen alakítsuk ki a gyerekek számára is biztonságos Budapestet.
További részletek és jelentkezés a programba:
SULIZÓNA ÉS ISKOLAUTCA PROGRAM JELENTKEZÉS
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!