Facebook Instagram Youtube

Jöhetnek az ISKOLAUTCÁK Budapestre is?

Jöhetnek az ISKOLAUTCÁK Budapestre is?
2025.05.22
Budapest a gyerekbarát városok sereghajtói között – új lendületet adhatnak az iskolautcák?

A nemrég közzétett Clean Cities Campaign rangsor szerint Budapest a 36 vizsgált európai nagyváros közül csupán a 30. helyen végzett gyerekbarát közlekedés szempontjából. Ez azt jelenti, hogy a magyar fővárosban különösen kevés figyelem irányul a gyermekek biztonságos és önálló közlekedésének feltételeire. A legtöbb iskolához továbbra is autók között kell eljutniuk a gyerekeknek, a járdák keskenyek, a forgalom gyors, és sok szülő inkább maga viszi autóval gyermekét, mert nem tartja biztonságosnak az önálló közlekedést.

A rangsor rávilágít arra, amit a budapesti szülők, tanárok és városlakók már régóta tapasztalnak: a gyerekek biztonságos, önálló közlekedése egyelőre nem adott a főváros nagy részében. Ugyanakkor vannak ígéretes kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak. Ilyen a BKK által indított Sulizóna program, amely most új eszközzel bővül: elindulhat az iskolautcák kialakítása Budapesten.

Mi az iskolautca, és miért van rá égető szükség Budapesten?

Az iskolautcák a nemzetközi jó gyakorlatok alapján olyan útszakaszok, amelyeket a reggeli és délutáni iskolai csúcsidőben lezárnak az autós forgalom elől, így az iskolába érkező gyerekek gyalogosan, kerékpárral vagy rollerrel biztonságos, tiszta és nyugodt környezetben közelíthetik meg az intézményt.

A tapasztalatok szerint ezek az intézkedések:

  • jelentősen csökkentik a balesetveszélyt az iskolák körül,
  • növelik a szülők biztonságérzetét, így többen engedik gyermekeiket önállóan közlekedni,
  • mérséklik a légszennyezettséget és zajterhelést,
  • és nem utolsósorban ösztönzik az aktív közlekedést, mint a gyaloglás vagy kerékpározás.
Ezek a célok összhangban állnak a Magyar Kerékpárosklub hosszú távú törekvéseivel: olyan városi környezet kialakításával, ahol a legvédtelenebb közlekedők – köztük a gyerekek – elsőbbséget élveznek, és nem az autóforgalom diktál.

Sulizóna: közös felelősség, közös cselekvés

A BKK Sulizóna programja 2023-ban indult el a MOME Innovációs Központjával, a Budapest Közúttal és a kerületi önkormányzatokkal közösen. Eddig négy budapesti iskola csatlakozott a kezdeményezéshez, többek között Újpest, Kőbánya és Rákosmente iskolái. A program célja, hogy csökkentse az iskolák környékén tapasztalható közlekedési káoszt, és elősegítse a biztonságos, fenntartható iskolakezdést.

A következő lépés az iskolautcák kialakítása, melyhez a BKK már várja az érdeklődő intézmények jelentkezését. Az iskolautcákban az autóforgalom ideiglenesen kizárható, kivéve a helyben lakókat, akik is csak minimális sebességgel közlekedhetnek.

A program nemcsak az infrastruktúra átalakításáról szól: szakmai workshopokat tartanak a diákok, szülők és pedagógusok számára, valamint a környéken lakókat is tájékoztatják a változásokról.

A város, ahol a gyerekek is számítanak

Budapest jelenlegi helyezése a Clean Cities rangsorban figyelmeztetés: városként sokkal többet kell tennünk azért, hogy a legkisebbek is biztonságban érezhessék magukat köztereinken. Az iskolautcák egy olyan eszközt jelentenek, amely nemcsak közlekedésbiztonsági, hanem társadalmi szempontból is előremutató: növeli az önállóságot, csökkenti az autófüggőséget, és javítja az életminőséget.

A Magyar Kerékpárosklub üdvözli a BKK kezdeményezését, és támogat minden olyan törekvést, amely segíti az élhetőbb, emberközpontúbb város kialakítását. Arra biztatjuk a budapesti iskolákat, szülői közösségeket és önkormányzatokat, hogy csatlakozzanak a programhoz, és közösen alakítsuk ki a gyerekek számára is biztonságos Budapestet.

További részletek és jelentkezés a programba:

SULIZÓNA ÉS ISKOLAUTCA PROGRAM JELENTKEZÉS

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron