Facebook Instagram Youtube

Kerékpáros útvonalak a Google Térképen: egyszer talán nálunk is

Kerékpáros útvonalak a Google Térképen: egyszer talán nálunk is
2012.11.06
Aki böngészte már tüzetesebben a Google Térképet külföldi célpontokat keresve, észrevehette, hogy sok országban integrálva van a kerékpáros infrastruktúra is a térképbe. A jobb oldali legördülő menüben lehet kiválasztani (ott, ahol a fotókat vagy a domborzatot is lehet be/kikapcsolni), és az útvonaltervezőben is választható mint opció.

Aki böngészte már tüzetesebben a Google Térképet külföldi célpontokat keresve, észrevehette, hogy sok országban integrálva van a kerékpáros infrastruktúra is a térképbe. A jobb oldali legördülő menüben lehet kiválasztani (ott, ahol a fotókat vagy a domborzatot is lehet be/kikapcsolni), és az útvonaltervezőben is választható mint opció.

Ebből a cikkből kiderül, hogy ez azért nem teljesen új, ugyanis az Egyesült Államokban 2010 óta működik ez a funkció, (Nyugat-)Európára pedig idén nyáron terjesztették ki. Ezeken a területeken kívül még Ausztráliában és Új-Zélandon lehet felfedezni zöld csíkokat. Érdekes, hogy kilépve
a „kerékpárosbarát régióból", tehát Csehországot kivéve az egykori vasfüggönytől keletre vagy Milánótól/Toulouse-tól délre egyből átvált más színbe a térkép...
 
A funkció külön színnel jelöli a kerékpárutat (vastagabb sötétzöld), a kerékpársávot (vékonyabb középzöld) és a kerékpárosbarát úttestet (pöttyözött zöld). A Street View-val visszaellenőrizve azonban ez nem mindig fedi a valóságot. Phoenix térképén például a sok zöld csík kissé gyanús.
Bár vannak meglepetések, azért Arizona tényleg nem a kerékpárosok paradicsoma (még). A Street View-n leginkább minimális szélességű bringasávot (útpadkát?) és poros csatornák menti földutaknak
álcázott bicikliutakat lehet látni... Más helyen pedig biciklisávnak van jelölve a gyalog-kerékpárút (pl. Turku, Finnország), de alapvetően használhatónak tűnik.
 
A szolgáltatás viszont arra is alkalmas, hogy felmérjük, hol vannak (az adatszolgáltatással lefedett régiókban) a világon a legsűrűbb kerékpárosbarát hálózatok. Íme egy képkivágat-válogatás.
 
Mindjárt tegyük is hozzá, a kiépített hálózatok sűrűsége nem feltétlenül esik egybe azzal, hogy hol bicikliznek a legtöbben – gondoljunk csak az alföldi kerékpározási hagyományokra itthon, vagy akár Indiára és Kínára. Annál inkább mutatja azt, hogy a világ gépjármű uralta területein hogyan próbáltak helyet csinálni egy szelídebb közlekedési formának, sikerrel vagy sikertelenül.
 
Reméljük, nemsokára Európa keleti része, de legalábbis Magyarország is felkerül a térképre. Ehhez viszont kellene egy megbízható adatbázis is, amiből a Google felé adatokat lehet szolgáltatni. A KENYI jó törekvés ebbe az irányba, de még messze nincs kész.
 
Jó nézelődést!
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron