Facebook Instagram Youtube

Moszkva is visszavesz az autóközpontúságból - előtérben a gyaloglás és kerékpározás

Moszkva is visszavesz az autóközpontúságból - előtérben a gyaloglás és kerékpározás
2017.01.30
2012-ben Moszkva polgármestere, Szergej Szobjanyin és csapata újfajta megközelítést honosított meg a várostervezésben, melynek fő célja, hogy az emberek számára minél élhetőbbé tegyék a várost. Jelentős változások történtek annak érdekében, hogy csökkentsék a közlekedési dugókat, fejlesszék a közterek hálózatát, és javítsák a gyalogos közlekedés feltételeit.

2012-ben Moszkva polgármestere, Szergej Szobjanyin és csapata újfajta megközelítést honosított meg a várostervezésben, melynek fő célja, hogy az emberek számára minél élhetőbbé tegyék a várost. Jelentős változások történtek annak érdekében, hogy csökkentsék a közlekedési dugókat, fejlesszék a közterek hálózatát, és javítsák a gyalogos közlekedés feltételeit.

Solvejg Reigstad cikke eredetileg az átalakítások tervezésében résztvevő Gehl Architects honlapján jelent meg. Magyar fordítását Szász László készítette, Liptay Orsolya ellenőrizte. 
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

Az új, emberközpontú várostervezési elveknek köszönhetően Moszkva idén májusban elnyerte a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) közlekedésfejlesztési nagydíját személyszállítás kategóriában. Moszkva gyors átalakulásban van, a szándék mellett a források is rendelkezésre állnak a tervek megvalósításához. Hatékonyan ellenőrzik az új parkolási korlátozások betartását, emellett zajlik a gyalogosokat és kerékpárosokat előnyben részesítő programok bevezetése is.


A zebrákon és gyalogutakon parkoló autóktól (2012) a jól szervezett parkolásig és hozzáférhető gyalogátkelőhelyekig (2016) - forrás

A városi minőség javítása szemmagasságban

Miután Jan Gehl 2012-2013 folyamán elkészítette “Élet a köztereken” című felmérését, a gyalogosok élete sokkal könnyebbé vált. 4 évvel ezelőtt a város központjában a járdákat, zebrákat és köztereket szinte szabályszerűen elárasztották az autók. Azóta fokozatosan átalakultak a gyalogos közlekedés keretei: a parkolást korlátozták, tágasabb járdákat, széles és átlátható zebrákat alakítottak ki. Vonzó köztereket hoztak létre, amelyek arra ösztönöznek, hogy az emberek ott töltsék az idejüket.

Jan Gehl (*1936) dán építész és várostervező. Elsősorban az ő elképzeléseinek és munkájának köszönhetjük, hogy Koppenhága hosszú évtizedek során autóközpontú városból gyalogos- és kerékpárosbarát várossá alakult. Gehl nagyon fontosnak tartja az emberi léptéket, és hogy a városokat ne madártávlatból, hanem a gyalogosok szemszögéből tervezzék. Élhető városok című könyve (Cities for People) 2014-ben magyarul is megjelent.

Zajlik továbbá egy átfogó kerékpáros program, amelynek célja a belváros és a külvárosok közötti kerékpáros összeköttetés kiépítése. Ennek megvalósítása 2017-ben kezdődik. Az emberek számára újra hozzáférhetővé vált, boltok nyíltak, az élettel teli utcákon és köztereken a parkoló autók helyét az emberek vették át. Nemrég valósult meg egy buszsávfejlesztés is.

Üdvözöljük Moszkvában!

Gyalogosként a városközpontba való bejutás eddig valóságos küzdelem volt. Az egyébként gyönyörű metrómegállókat igen nehéz volt megközelíteni, kerülőutak és aluljárók nehezítették a tájékozódást, a metrómegállók előtti, lepusztult terek pedig nem kapcsolódtak a gyalogos közlekedési hálózathoz.

Moszkva különböző intézkedéseket hozott annak érdekében, hogy a vendégek és a helyiek is jól érezzék magukat a városban. Áttekintő térképeket helyeztek ki, ingyen wifi-t kínálnak, valamint javult számos metrómegálló megközelíthetősége.              

Egy átalakított tér győzelme

A Triumfalnaja tér jó példája annak, hogy az átalakulási folyamat milyen hatással volt az emberek mindennapi életére és aktivitására. Korábban a teret minden oldalról az autós közlekedés uralta, a közeli metrómegállótól aluljáró választotta el, megközelítése nehézkes volt. Ma a metróról leszálló utasok az átalakított térre érkeznek, ahol függőhinták és padok hívogatják a látogatókat és az áthaladókat a tér használatára.

Igen, a változás lehetséges!

Moszkva városközpontjának átalakulása azt szemlélteti, hogy egy nagyváros is meg tudja változtatni a prioritásait és fejleszteni tudja arculatát. Az autók dominanciájáról, közlekedési dugóiról és a gyalogosan elérhetetlen helyeiről híres Moszkva azért kapott idén kitüntetést, mert a helyiek és a turisták, a közösségi közlekedést és az aktív mobilitást választók számára egyaránt hozzáférhető és vonzó várossá alakult át.

A változás mindig időigényes folyamat. Az elképesztő eredmények nem azt jelentik, hogy nem maradt még sokkal több tennivaló. Alig várjuk, hogy nyomon követhessük a következő lépéseket, és újabb sikerekről számolhassunk be Moszkva folyamatban lévő átalakulása kapcsán!

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
A csoport eddigi fordításait itt találod.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron