Facebook Instagram Youtube

Nagykörúti bringasztráda: miért más ez, mint az Andrássy út?

Nagykörúti bringasztráda: miért más ez, mint az Andrássy út?
2025.02.06
Sok üzenetet kaptam a körúti bringasztrádával kapcsolatban tegnap, ezzel a poszttal és rádióinterjúval reagálnék rá.

A leggyakoribb felvetés, hogy a Kerékpárosklub ennek az ellenkezőjét kérte és érte el sok éve az Andrássy úton. Igen. Egy teljesen más környezetben.

Akkor a parkolósáv mögött sokkal kevesebb hely volt. Létezett ugyan egy kérészéletű B opció a sávelrendezés megtartására a kerékpársáv szélesítésével és a kereszteződések előtti 2-3 parkoló levételével, de ez a már akkor 2,75-ös szélességben buszokat is kiszolgáló forgalmi sávok szűkíthetetlensége, a 2x1 sávosítás elképzelhetetlensége és a fizető parkolás szentsége miatt csak gondolatkísérlet maradt.

A sávok megcserélésével a biztonság javult, a biztonságérzet csökkent, és ezt a paradoxont a kerékpározás terjedéséért dolgozó Kerékpárosklub is felismerte. Ennek ellenére az Operánál landoló időgépünkből kilépve, abban a helyzetben ugyanígy kérnénk.

Kicsit zavaró, hogy a még mindig hatalmas lyukaktól szenvedő budapesti kerékpáros úthálózat mellett ennyi pénz költődik egy nem tökéletesen, de már bevarrt szakaszra. Ugyanakkor épp az Andrássy út tapasztalatai, a sok ráparkolás, rakodás, diszkomfort, kátyúk leváltása egy új minőségi standard megjelenésére egy nagyon izgalmas változás. Korábban éves átlagban 6-800 kerékpáros vállalta be naponta a körutat, most átlagosan 4000. Az átalakítás akár duplázást hozhat az éves számokban, a nyári időszakban pedig 10 ezer feletti kerékpáros forgalmat.

Közben folyamatosan lobbizunk a legalább forgalomarányos (2%), de akár forgalmi stratégiai céllal arányos (10%) kerékpáros közlekedési keretért.

A decemberi költségvetési vita idején egy komolyabb konfrontációval kb. 0,02%-ról 0,3%-ra léptünk.

Most itt egy nagy összeg forog a fővárosi kommunikációban, ami olyan mintha valami nagy változás lenne, pedig egyrészt nem csak kerékpáros infrára megy hanem más sávokra, járdára, gyalogos átvezetésre is, és 2029-ig teljes összeggel számolva is csak kb. 0,3-ról 0,6%-ra emeli a közlekedési költésekben a kerékpározás részarányát.

Ez pedig elégtelen a Budapesti Mobilitási Terv 2030-ra kitűzött 10%-os kerékpáros forgalmi részaránycéljának eléréséhez.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron