Első ránézésre örömteli hír lehetne, hiszen ezek a fejlesztések rendkívül fontos kerékpáros főhálózati elemeket érintenek. Azonban a tervek ismeretében ki kell emelnünk egy komoly problémát: míg a Mester utca terve valóban kerékpárosbarát megoldásokat tartalmaz – sőt, budapesti viszonylatban progresszívnek is mondható –, addig a 4. kerületi Pozsonyi utca jelentős részéből teljesen hiányzik a biztonságos kerékpáros infrastruktúra.
A problémás kialakítás
A Pozsonyi utca belváros felé tartó irányában a kerékpárosoknak nem terveztek elkülönített létesítményt. Ehelyett egy 4 méter széles forgalmi sávot alakítottak ki, amelyben a kerékpárosoknak közösen kellene közlekedni a jelentős autó- és buszforgalommal. Ez két szempontból elfogadhatatlan a számunkra:
- a forgalom nagysága olyan mértékű, hogy az előírások alapján egyértelműen egy forgalomtól elválasztott kerékpáros létesítmény kialakítását indokolja
- a tervezett közös sáv szélessége közlekedésbiztonsági szempontból kifejezetten aggályos. Ahhoz, hogy érthetővé váljék, miért gondoljuk így, a Pozsonyi utca tervezett keresztmetszete alá beillesztettük az autópályákra előírt méreteket is.
Ebből látható, hogy a 130 km/h megengedett sebességhez 3,75 m széles sávot kell tervezni - ez a méret ugyanis már biztosítja nagy sebesség mellett is a biztonságos úttartást. A Pozsonyi utca kerékpárosoknak és a forgalomnak tervezett közös sávja azonban ezt is meghaladja: 4 m széles! Vajon milyen sebességet tenne lehetővé ez a sáv?
Jogosan felmerülhet a kérdés, hogyan lehetséges az, hogy egy városban ilyen paraméterekkel épülhessenek utak?
Ennek oka sajnos az, hogy a jelenleg hatályos útügyi műszaki előírás ezt lehetővé teszi. Ezt a kialakítást széles forgalmi sávnak nevezik, amelynek az a célja, hogy olyan széles legyen, hogy sávon belül elférjen egymás mellett egy autó és egy biciklis. Ez abban az esetben működhetne is, ha a bicajos és az autó között kicsi a sebességkülönbség. Azonban az elmúlt évek és külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a forgalmi sáv szélességének növelése egyértelműen arra ösztönzi az autóvezetőket, hogy gyorsabban hajtsanak - ez pedig amellett, hogy visszariasztja a kerékpáros közlekedéstől a bicikliseket, valódi baleseti kockázatot hordoz magában.
A szabályozás elavultsága
A jelenleg hatályos UME (útügyi műszaki előírás), amely ezt a kialakítást megengedi, 2010-ben született, amikor még kevesebb tapasztalat állt rendelkezésre a kerékpáros közlekedés terén. Ezt felismerve 2024-ben elkészült az előírás frissítése, amelynek az egyeztetési változatából már kikerült a széles forgalmi sáv alkalmazhatósága, azonban ez az új változat még nincs közzétéve, így a régi alapján még mindig szabályos, ha 4 m széles sávot terveznek városban. Azonban véleményünk szerint egy felelősségteljes városvezetés nem engedheti meg magának olyan szabály alkalmazását, amely magas baleseti kockázatot hordoz magában.
A Magyar Kerékpárosklub álláspontja
Fontos kiemelni, hogy a BKK a tervek véleményezésébe bevonta a Magyar Kerékpárosklubot, de a teljes egyetértésről szó sem volt. Kezdetben a Pozsonyi utcai szakaszon egyáltalán nem terveztek kerékpárosbarát megoldásokat, amit már az elején elfogadhatatlannak tartottunk, és jeleztük, hogy ez a kialakítás ellentétes a hatályos jogszabályokkal is.*
Nyomásunkra a kifelé tartó irányba részben sikerült elérni a kerékpársáv betervezését, de a belváros felé tartó széles forgalmi sáv továbbra is problémás, hiába felel meg a jelenlegi előírásoknak.
A Magyar Kerékpárosklub egyeztetést kezdeményez a BKK-val és a Főpolgármesteri Hivatallal annak érdekében, hogy kompromisszumos megoldást találjunk. Meggyőződésünk, hogy Budapest élhetőségének javítása érdekében elengedhetetlen a valóban biztonságos kerékpáros infrastruktúra kiépítése.
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!