Facebook Instagram Youtube

Nem értünk egyet a BKK-val – nem lett kerékpárosbarát a 4. kerületi Pozsonyi utca terve

Nem értünk egyet a BKK-val – nem lett kerékpárosbarát a 4. kerületi Pozsonyi utca terve
2025.03.10
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nemrég bejelentette, hogy a Fővárosi Közgyűlés február 26-i döntésével elindulhat a 9. kerületi Mester utca és a 4. kerületi István út - Pozsonyi utca korszerűsítése. A közlemény szerint ezek a projektek biztonságos és kerékpárosbarát kialakításukkal hozzájárulnak Budapest élhetőségének növeléséhez.

Első ránézésre örömteli hír lehetne, hiszen ezek a fejlesztések rendkívül fontos kerékpáros főhálózati elemeket érintenek. Azonban a tervek ismeretében ki kell emelnünk egy komoly problémát: míg a Mester utca terve valóban kerékpárosbarát megoldásokat tartalmaz – sőt, budapesti viszonylatban progresszívnek is mondható –, addig a 4. kerületi Pozsonyi utca jelentős részéből teljesen hiányzik a biztonságos kerékpáros infrastruktúra.


A problémás kialakítás

A Pozsonyi utca belváros felé tartó irányában a kerékpárosoknak nem terveztek elkülönített létesítményt. Ehelyett egy 4 méter széles forgalmi sávot alakítottak ki, amelyben a kerékpárosoknak közösen kellene közlekedni a jelentős autó- és buszforgalommal. Ez két szempontból elfogadhatatlan a számunkra:

  1. a forgalom nagysága olyan mértékű, hogy az előírások alapján egyértelműen egy forgalomtól elválasztott kerékpáros létesítmény kialakítását indokolja
  2. a tervezett közös sáv szélessége közlekedésbiztonsági szempontból kifejezetten aggályos. Ahhoz, hogy érthetővé váljék, miért gondoljuk így, a Pozsonyi utca tervezett keresztmetszete alá beillesztettük az autópályákra előírt méreteket is.


Ebből látható, hogy a 130 km/h megengedett sebességhez 3,75 m széles sávot kell tervezni - ez a méret ugyanis már biztosítja nagy sebesség mellett is a biztonságos úttartást.  A Pozsonyi utca kerékpárosoknak és a forgalomnak tervezett közös sávja azonban ezt is meghaladja: 4 m széles! Vajon milyen sebességet tenne lehetővé ez a sáv?

Jogosan felmerülhet a kérdés, hogyan lehetséges az, hogy egy városban ilyen paraméterekkel épülhessenek utak?

Ennek oka sajnos az, hogy a jelenleg hatályos útügyi műszaki előírás ezt lehetővé teszi. Ezt a kialakítást széles forgalmi sávnak nevezik, amelynek az a célja, hogy olyan széles legyen, hogy sávon belül elférjen egymás mellett egy autó és egy biciklis. Ez abban az esetben működhetne is, ha a bicajos és az autó között kicsi a sebességkülönbség. Azonban az elmúlt évek és külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a forgalmi sáv szélességének növelése egyértelműen arra ösztönzi az autóvezetőket, hogy gyorsabban hajtsanak - ez pedig amellett, hogy visszariasztja a kerékpáros közlekedéstől a bicikliseket, valódi baleseti kockázatot hordoz magában.


A szabályozás elavultsága

A jelenleg hatályos UME (útügyi műszaki előírás), amely ezt a kialakítást megengedi, 2010-ben született, amikor még kevesebb tapasztalat állt rendelkezésre a kerékpáros közlekedés terén. Ezt felismerve 2024-ben elkészült az előírás frissítése, amelynek az egyeztetési változatából már kikerült a széles forgalmi sáv alkalmazhatósága, azonban ez az új változat még nincs közzétéve, így a régi alapján még mindig szabályos, ha 4 m széles sávot terveznek városban. Azonban véleményünk szerint egy felelősségteljes városvezetés nem engedheti meg magának olyan szabály alkalmazását, amely magas baleseti kockázatot hordoz magában.

A Magyar Kerékpárosklub álláspontja

Fontos kiemelni, hogy a BKK a tervek véleményezésébe bevonta a Magyar Kerékpárosklubot, de a teljes egyetértésről szó sem volt. Kezdetben a Pozsonyi utcai szakaszon egyáltalán nem terveztek kerékpárosbarát megoldásokat, amit már az elején elfogadhatatlannak tartottunk, és jeleztük, hogy ez a kialakítás ellentétes a hatályos jogszabályokkal is.*

Nyomásunkra a kifelé tartó irányba részben sikerült elérni a kerékpársáv betervezését, de a belváros felé tartó széles forgalmi sáv továbbra is problémás, hiába felel meg a jelenlegi előírásoknak.

A Magyar Kerékpárosklub egyeztetést kezdeményez a BKK-val és a Főpolgármesteri Hivatallal annak érdekében, hogy kompromisszumos megoldást találjunk. Meggyőződésünk, hogy Budapest élhetőségének javítása érdekében elengedhetetlen a valóban biztonságos kerékpáros infrastruktúra kiépítése.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron