A szentendrei 11-es út tervezésekor alapvetően csak újraaszfaltozást tervezett a Magyar Közút, és a biciklis forgalom növekedése ellenére nem számoltak kerékpárosbarát beavatkozásokkal. A Kerékpárosklub azt javasolta, hogy koppenhágai típusú, a felfestettnél védettebb kerékpársávokat alakítsanak ki, ami a mostani kerékpáros nyomot használó sportolók és gyakorlott kerékpározók mellett sokkal több helyi lakosnak tenné vonzóbbá a biciklis közlekedést.
Sajnos mi is későn kapcsolódtunk be a tervezésbe, így csak kisebb komfortjavító beavatkozásokat sikerült elérni a tervek módosításával. Ezek a következők lesznek:
- Megvalósul a Budapest felől a 11-es út mentén érkező kerékpárút összekötése az Eurovelo 6 dunamenti kerékpárúttal a Dera patak melletti aluljáró felszíni kiváltásával, a Dobogókői úti csomóponton keresztül kerékpáros átvezetéssel és egy rövid kerékpárút-szakasz építésével.
Lépcsős aluljáró a 11-es út alatt, a Pomáz felé vezető úton nincs kijelölt átkelő
- A Dera-patak és a Honvédség között meglévő egyoldali, kétirányú kerékpárút mindegyik útkereszteződésében piros festéssel, új burkolati jelekkel, és táblákkal hangsúlyozzák majd ki a kerékpárút elsőbbségét. Kisebb korrekcióval javítják több, nehezen belátható kereszteződés kialakítását pl. Lidl parkolójánál és a Lukoil benzinkút kijáratánál.
- A négyágú csomópontokban biztosítják a közvetett balra kanyarodás lehetőségét: sávváltás nélkül a szélső sávból lehet majd a keresztező útra kiállni a kerékpárosoknak biztosított helyre.
(Közvetett balrakanyarodás jelzése Szegeden)
- Háromágú csomópontok esetén a balra kanyarodást kerékpáros átvezetés, vagy kötöttség esetén zebra fogja biztosítani. Mindegyik esetben lassításra alkalmas kiállót építenek, hogy biztonságosan le lehessen lassulni és szegélyugratás, gyalogosok közé hajtás nélkül lehessen kiállni a zebra vagy a kerékpáros átvezetés előtt.
Zebra melletti kerékpáros átvezetés kiállóhellyel a budapesti Kiskörúton
Nem lesz kerékpársáv, megmarad a kerékpáros nyom
A felújítás után is megmarad az irányhelyes közlekedést és a tempósabb haladást segítő kerékpáros nyom az út két oldalán. A kerékpáros nyomra a Dera-patak és a Honvédség közötti egyoldali, járdán vezetett kerékpárút kötelező használatának feloldása miatt van szükség. Ezzel a túloldalon lévő úticélok, lakóházak is szabályosan elérhetők maradnak, illetve a sportolók sem kényszerülnek a lassabban kerékpározók közé. A kerékpáros nyom lényegében csak egy kommunikációs eszköz, nem önálló létesítmény: a közhiedelemmel ellentétben nem kerékpársáv, autókkal is rá szabad hajtani. A lakosság legnagyobb részének ez nem adja meg az autóforgalomtól való védettség érzését, és torlódás idején sem biztosítja az előzési lehetőséget, ami a kerékpározás előnye lenne.
Ezért mi a koppenhágainak nevezett (szintben elválasztott, de lassabb kerékpározók előzését lehetővé tevő) kétoldali kerékpársávok kialakítását javasoltuk.
Koppenhágai kerékpársávra vonatkozó javaslatunkat a projekt előrehaladottságára hivatkozva elutasították, mivel az a jelenlegi szegélyek között nem férne el, és a belépésünk idején már nem volt lehetőség a beruházás kereteinek bővítésére.
A jövőben
Fontosnak tartjuk, hogy települési főutak felújítása ne csak a szegélyek közti aszfaltozásra vonatkozzon, hanem - a csak néhány évtizedenként felmerülő lehetőséget kihasználva - faltól-falig rendezzék újra a közterületeket. Így a kerékpározásra nyitott, de az egyre nagyobb autóforgalomtól tartó, akár családos lakosok is biciklire ülnének, ezzel pedig csökkenthető az autóhoz kötöttségük.
Igaz, hogy egy nagyobb beavatkozás költségesebb lehet, de hosszú távon megtérül a kerékpározás környezeti, egészségügyi előnyein keresztül, míg az autózás költségei nem.
Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!
A szentendrei munkánkat a Magnet Bank Közösségi Adományozási Programja támogatta.