Facebook Instagram Youtube

Több komfortjavító fejlesztési javaslatunk valósul meg a szentendrei 11-es út felújításakor

Több komfortjavító fejlesztési javaslatunk valósul meg a szentendrei 11-es út felújításakor
2021.12.08
Jövőre felújítják a 11-es út szentendrei szakaszát, ahol nem alakítanak ki kerékpársávot, de több javaslatunk beépül a tervekbe. Ezeknek köszönhetően minden csomópontban komfortosabbá válik a balra kanyarodás, illetve a meglévő gyalog-kerékpárút keresztezései is biztonságosabbá válnak. A legnagyobb eredmény, hogy a 11-es menti kerékpárút felszíni összekötést kap a mai lépcsős aluljáró helyett Szentendre déli kapujában, a pomázi elágazásban.

A szentendrei 11-es út tervezésekor alapvetően csak újraaszfaltozást tervezett a Magyar Közút, és a biciklis forgalom növekedése ellenére nem számoltak kerékpárosbarát beavatkozásokkal. A Kerékpárosklub azt javasolta, hogy koppenhágai típusú, a felfestettnél védettebb kerékpársávokat alakítsanak ki, ami a mostani kerékpáros nyomot használó sportolók és gyakorlott kerékpározók mellett sokkal több helyi lakosnak tenné vonzóbbá a biciklis közlekedést.

Sajnos mi is későn kapcsolódtunk be a tervezésbe, így csak kisebb komfortjavító beavatkozásokat sikerült elérni a tervek módosításával. Ezek a következők lesznek:

  • Megvalósul a Budapest felől a 11-es út mentén érkező kerékpárút összekötése az Eurovelo 6 dunamenti kerékpárúttal a Dera patak melletti aluljáró felszíni kiváltásával, a Dobogókői úti csomóponton keresztül kerékpáros átvezetéssel és egy rövid kerékpárút-szakasz építésével.

Lépcsős aluljáró a 11-es út alatt, a Pomáz felé vezető úton nincs kijelölt átkelő

  • A Dera-patak és a Honvédség között meglévő egyoldali, kétirányú kerékpárút mindegyik útkereszteződésében piros festéssel, új burkolati jelekkel, és táblákkal hangsúlyozzák majd ki a kerékpárút elsőbbségét. Kisebb korrekcióval javítják több, nehezen belátható kereszteződés kialakítását pl. Lidl parkolójánál és a Lukoil benzinkút kijáratánál.

  • A négyágú csomópontokban biztosítják a közvetett balra kanyarodás lehetőségét: sávváltás nélkül a szélső sávból lehet majd a keresztező útra kiállni a kerékpárosoknak biztosított helyre.

(Közvetett balrakanyarodás jelzése Szegeden)

  • Háromágú csomópontok esetén a balra kanyarodást kerékpáros átvezetés, vagy kötöttség esetén zebra fogja biztosítani. Mindegyik esetben lassításra alkalmas kiállót építenek, hogy biztonságosan le lehessen lassulni és szegélyugratás, gyalogosok közé hajtás nélkül lehessen kiállni a zebra vagy a kerékpáros átvezetés előtt.

Zebra melletti kerékpáros átvezetés kiállóhellyel a budapesti Kiskörúton

Nem lesz kerékpársáv, megmarad a kerékpáros nyom

A felújítás után is megmarad az irányhelyes közlekedést és a tempósabb haladást segítő kerékpáros nyom az út két oldalán. A kerékpáros nyomra a Dera-patak és a Honvédség közötti egyoldali, járdán vezetett kerékpárút kötelező használatának feloldása miatt van szükség. Ezzel a túloldalon lévő úticélok, lakóházak is szabályosan elérhetők maradnak, illetve a sportolók sem kényszerülnek a lassabban kerékpározók közé. A kerékpáros nyom lényegében csak egy kommunikációs eszköz, nem önálló létesítmény: a közhiedelemmel ellentétben nem kerékpársáv, autókkal is rá szabad hajtani. A lakosság legnagyobb részének ez nem adja meg az autóforgalomtól való védettség érzését, és torlódás idején sem biztosítja az előzési lehetőséget, ami a kerékpározás előnye lenne.

Ezért mi a koppenhágainak nevezett (szintben elválasztott, de lassabb kerékpározók előzését lehetővé tevő) kétoldali kerékpársávok kialakítását javasoltuk.

Koppenhágai kerékpársávra vonatkozó javaslatunkat a projekt előrehaladottságára hivatkozva elutasították, mivel az a jelenlegi szegélyek között nem férne el, és a belépésünk idején már nem volt lehetőség a beruházás kereteinek bővítésére.

A jövőben

Fontosnak tartjuk, hogy települési főutak felújítása ne csak a szegélyek közti aszfaltozásra vonatkozzon, hanem - a csak néhány évtizedenként felmerülő lehetőséget kihasználva - faltól-falig rendezzék újra a közterületeket. Így a kerékpározásra nyitott, de az egyre nagyobb autóforgalomtól tartó, akár családos lakosok is biciklire ülnének, ezzel pedig csökkenthető az autóhoz kötöttségük.

Igaz, hogy egy nagyobb beavatkozás költségesebb lehet, de hosszú távon megtérül a kerékpározás környezeti, egészségügyi előnyein keresztül, míg az autózás költségei nem. 

Figyelem

Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!


A szentendrei munkánkat a Magnet Bank Közösségi Adományozási Programja támogatta.

Kapcsolódó hírek

Felavattuk a Budapest és Szentendre közti új kerékpárutat

Köszönjük, hogy ennyien eljöttetek az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal Budapest és Szentendre közti új szakaszát felavatni! Mintegy 100-an avattuk fel kerékpárral a Budapest és Szentendre között épült kerékpárutat, ami az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal részeként adtak át szeptember közepén. A Magyar Kerékpárosklub által szervezett „Happy Mass” tekerés az óbudai Fő térről indult, és végig a kijelölt nemzetközi útvonalon haladt, érintve a szentendrei Dera-patakon épült új kerékpáros hidat is, ahol bringát emeltünk.

2020.09.26 |  aron
19 megye 50 településén is gyors és olcsó kerékpársáv-felfestéseket javaslunk

Az összes megye 50 településén javasoljuk kerékpársávok kialakítását és a forgalom csillapítását, ami a koronavírus elkerülését és hosszú távon egészségesebb, környezetbarát közlekedés segítését, biztonságosabb települések kialakítását eredményezheti. A javaslatok nem akadályozzák az autók forgalmát. Az új sávok felfestését kellően széles útfelületek két oldalán, illetve elkerülő utak miatt kihasználatlanná vált 2x2 sávos útszakaszokon javasoljuk. Az útszakaszok mind állami kezelésben vannak, így javaslatainkat a Magyar Közút Zrt-nek küldtük el. A cég nyitottságában és gyorsan elinduló kivitelezésben bízunk.

2020.05.07 |  aron
Üdv a kerékpáros paradicsomban! Avagy: miért költöztettük a családunkat Hollandiába?

Amikor Kylie van Dam kerékpárosbarát várost indult keresni a családnak, a majdnem autómentes Houtent találta. Egy olyan várost, melynek modelljét mások is követhetnék – írja.

2018.08.01 |  aron