Facebook Instagram Youtube

Veszprém is elindul a bringázás útján

Veszprém is elindul a bringázás útján
2013.07.24
Cimkék: Érdeklődőknek
A Veszprém Megyei Mérnöki Kamara szakmai oktatásra kérte fel a Magyar Kerékpárosklubot

Július 19-én kerékpáros szakmai napot tartott a Magyar Kerékpárosklub Veszprémben a Polgármesteri Hivatalban, ahol jelen volt Porga Gyula polgármester, Brányi Mária és Némedi Lajos alpolgármesterek, valamint képviseltette magát a városüzemeltetési, városfejlesztési osztály, a vagyongazdálkodási csoport, a Rendőrség, a Tourinform és a Megyei Mérnöki Kamara is.
 
A jelenlévők beszámoltak az utóbbi évek kerékpáros fejlesztéseiről - melynek révén Veszprémben már a 10 km-t is meghaladta az elkülönített kerékpárutak hossza - valamint az éppen készülő új beruházásokról, így a Nemesvámos irányába jelenleg épülő új útról, a Bándig tervezett útról és a Balaton irányába tervezett második, Csopak felé megépítendő útról. 
 
Veszprém „Kerékpárosbarát Település” címet nyert 2013-ban, azonban a Kerékpárosklub véleménye szerint a helyi kerékpározás elterjedéséhez még sok fejlesztés hiányzik. A városban eddig megépült kerékpárutak egy későbbi kerékpáros főhálózat elemei, de ezek még nincsenek hálózatba fűzve, így a városban sok helyen még nem megoldott a kerékpárral való akadálymentes és kényelmes közlekedés. Ahhoz, hogy a város bármely két pontja között kerékpárral is lehessen közlekedni, szükséges az alaphálózat is, ami a gyakorlatban az utak kerékpározhatóságának megteremtését jelenti. Továbbá a kerékpárparkolás sem megoldott a városban jelenleg. 
 
Felajánlottuk szakmai segítségünket annak érdekében, hogy Veszprémben valóban meginduljon a kerékpáros közlekedés fejlődése. A megbeszélésen bemutattuk a jelenlévőknek azokat a közlekedésszakmai eszközöket, amelyek használatával e cél gyorsan és főleg költséghatékonyan elérhetőek. Ezen eszközök ma már a vonatkozó Útügyi Műszaki Előírás részei, melyeket a tervezésnél kötelező figyelembe venni.
Lényegük, hogy településen belül a megfelelő kerékpáros infrastruktúra kiválasztása során elsőként azt kell vizsgálni, hogy a meglévő út alkalmas-e a kerékpáros forgalom biztonságos, kényelmes és gyors áteresztésére. Ha szükséges, ennek érdekében forgalomtechnikai beavatkozásokat kell alkalmazni (pl. csomópontok átalakítása, forgalomlassító eszközök használata, stb), külön elválasztott kerékpárutat pedig csak akkor lehet tervezni és építeni, ha az előző intézkedések nem elegendőek vagy nem megtehetőek.
 
 
Javasoltuk, hogy a tervezéseket előzze meg modellezés, kutatás is. Fontos többek között azt is mérni, hogy egy kerékpáros infrastruktúra létrejötte hogyan hat az egyéni gépjárműforgalomra, a közlekedés egészére. Ugyancsak fontos a kommunikáció, hiszen a szemléletformálás alapvető fontosságú a közlekedési viselkedés megváltozásához. 
 
Végül javaslatként fogalmazódott meg, hogy az Önkormányzaton belül jöjjön létre  kerékpárosügyi referens munkakör, ezzel segítve elő a szakmai koordinációt.
 
A fórumon kiderült, hogy Veszprém Önkormányzata fontosak tartja a kerékpározást, ennek érdekében tett és tesz is lépéseket. Azért, hogy a jövőben a fejlesztések sokkal hatékonyabbak legyenek, szükséges a tervezők képzése is. Ezért a Mérnöki Kamara elnöke, Zalavári István felkért bennünket, hogy tartsunk számukra szakmai továbbképzést.
 
Veszprémi önkénteseink már összeállították azon egyirányú utcák listáját, amelyek megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára javítaná a városközpont elérhetőségét. Néhány javasolt utcát az alábbi képeken láthattok:
 
 
A közeljövőben parkolási helyszínjavaslatokat is letesznek az asztalra, valamint a kerékpáros útvonalak karbantartás- ellenőrzésének tervét is kidolgozzák.
 
Az utóbbi időben Veszprémben is sokan lettek Kerékpárosklub tagok. Ők helyi területi szervezetet kívánnak alakítani, mely a jövőben mérnökeinkkel együttműködésben segítik majd a város munkáját. 
Ha te is szívesen csatlakoznál a munkához, jelentkezz a kommunikacio kukac kerekparosklub pont hu címen.
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron