A VOCA program (Volunteers of Cycling Academy) keretében 2013. február 21-23 között a portugál MuBi (Szövetség a Városi Kerékpáros Közlekedésért) vendégei voltunk Liszabonban.
http://mubi.pt/vocalisboa2013/
A találkozó fő témája a forgalomcsillapítás volt. A résztvevők Íroszágból, Dániából, Romániáhból, Bulgáriából, Spanyolországból, Szlovéniából, Csehországból, Lengyelországból és Magyarországról érkeztek. Minden országból kerékpáros szervezet önkéntesi érkeztek, de köztük volt a Dublin Cycling Campaign színeiben az Dunblini önkormányzat városfejlesztési biztosságának vezetője, és Budapestről a BKK kerékpáros koordinátora.
Ezen a kis téren zajlottak a találkozó programjai:
Program:
2013.02.21. csütörtök
- 09h00 Opening session (Open to the Public)
- 09h15 introducing Lisbon, its bicycle users and routes + Q&A
- 09h45 introducing the subject: traffic calming + Q&A
- 10h15 Budapest case studies + Q&A
- 11h > 13 h - pecha kucha session about traffic calming best / worst practices (Denmark, Slovenia, Czech Republic, Hungary, Bulgaria) + Q&A
- 14h > 20h - bike ride: the Lisbon bike scene, some infrastructures, grasping Lisbon's geography
2013.02.22. péntek:
- 9h > 12h - Meetings: workshops with case studies of Lisbon to be presented at the afternoon
- 2h > 13h - VoCA internal workshops
- 14h > 18h - Public session with guests
- 18h30 - Critical Mass followed by dinner
2013.02.23. szombat:
- 9h > 18h - day out with pic-nic in the woods: train to Sintra, bike ride to Cascais (less than 40km) and train back to Lisbon. Click here for more details!
A forgalomcsillapítás témájában a szakmai előadásokon többször előkerült a balesetek súlyossága és sebesség összefüggése diagram. Számos ötlet és jó példa került bemutatásra. Klasszikus előfutár Gráz ahol a főutakon kívül mindenütt 30-as sebességkorlátozás van érvényben. Érdekes jelzőlámpaszabályozási javaslat a “piroshullám”, ami tulajdonképpen egy felépülő jelező, alapból pirosat mutatnak a főút egymás követő lámpái, így a gyalogosok könnyebben átmehetnek, és csak akkor vált zöldre ha a detektor gépjárműt érzékel.
Megismerhettük azt az kezdeményezést, legyen az EU-ban minden iskola környéke sebessségcsillapítot övezet, ehhez 1 millió aláírást gyűjtenek itt
European Citizen´s Initiative "30kmh – making streets liveable!"
Mario Alves előadása>>,
Bencze-Kovács Virág előadása
Rosa Félix lisaboni mérnökhallgató dimploma munkájakánt a Lisabonban kerékprozók szokásait kutatta, elsősorban az útvonalválasztás és az igények felmérése volt a célja.
A diploma munkáját portoguálul itt olvaható. >>
Az előadását pedig itt találjátok: Tovább >>
Rosa kutatása szerint kb 1000 rendszeres kerékpározó van Lisabonban, az ő szokásaikat, preferenciáikat elemezte a kérdőív kérdéseire adott válaszolok alapján.
Külön érdekesség volt a Liszabonból városfejlesztési osztály által tartott prezentáció, ahol hosszútáva megtervezett 30 km/h csillapított zónák ütemezett bevezetését ismerhettük meg. Kis lépesekben
Kép az előadások közben
A VOCA közösség komoly energiát fektet a webes kerékpáros térképek tudásbázisának összegyűjésére. Közösen keressük a megoldásokat, az ezzel foglalkozó összejövetelen bemutatásra kerülete a következő térképe, és útvonaltervezők, útvonal rögzítők:
A Lisaboni MuBi szervezet egy jó baráti közösség, fontos információs bázis és együtt működések kiindulópontja, a civil mozgalomhoz nyúlt szervezeti hátteret. Egyelőre nem sokat bicikliznek Liszabonban, de az elmúlt években egy több bringabolt ütötte fel a helyét, és ezeka bringás közösségi élet és a divatos biciklizés kiindulópontjai. Liszabonban biciklizni nem leányálom. Nagy a választék hol is tekerjünk: villamos sín, kátyú, vagy kockakő. Emellett a meredek utcák már fel sem tűnnek. Mindezt esővel súlyosbítva tapasztalhattuk meg 3 napig. Mégis azt mondom, itt is, hogy bringával lehet a legjobban felfedezni egy ismeretlen várost.
Képek Lisabon utcáiról:
A program része volt a minden hónap utolsó péntekjén esedékes helyi “critical mass”, ami párszáz résztvevővel valóban a figyelem felhívást és kerékpározás népszerűsítését szolgálja.
A szakmai városnéző tekerés során három bringásboltot látogattunk meg, ami szépen mutatja a fejlődő kerékpároskulturát és a szélesedő kereslet illetve kínálatot. Voltunk egy városi-art-design bringa szaküzletben, egy szuper-spéci-sport bringás boltban, és a egy briga-szervíz-bárban. Út közben megnéztük Liszabon egyetlen kerékpárútját is. Egyébként mindenütt az utakon tekertünk nem kis feltűnést keltve. A portugál KRESZ szerint el lehet foglalni az egész sávot kerékpárral, és valóban nem szorítottak le az autók, hanem türelmese előztek meg.
Térkép itt: http://mubi.pt/vocalisboa2013/map3/
A lengyel egyetemi oktató résztvevővel beszélgetve megtudtuk, hogy varsóban minden tömegközledési járművön ingyenesen engedélyezett a kerékpárszállítás az üzletszabályzat szerint ugyanazon szabályok szerint minta csomagszállítás. Korábban csak a metrón lehetett, 2004 óta a buszon és a villamoson is.
Esettanulmányok
A találkozó témájához a kapcsolódóan pénteken két esettanulmánnyal foglalkoztunk. SAz egyik helyszín az a sugárút volt, ahol korábban a főpályán létesül keérkpársáv, majd buszos konfliktusok miatt a szervízútra helyezték át a kijelölzt kerékpáros útvonalat, úgy hogy a keresztutcáknál csak a kerékpáros átközlekedést biztosítják.
Pénteken délután egy közös mérnöki Esettanulmány: giga körforgalom...
Lisaboni csoportkép:
Az meglepően esős februári idő ellenére nagyon szép panorámánk nyílt a városra.
Szombaton kikapcsolódás képpen egy gyünyörű bringatúrán vettünk részt Sintrában. Meglátogattunk a tengerparti erődöt, biciklizünk az óceán parti bicikliúton, és természetesen minden sütizőbe és kávézóba betértünk ami útbaesett.
Találkozó további képei: Tovább>>
Magyar résztvevők:
László János (MK)
Bencze-Kovács Virág (BKK, MK)
Lisszaboni találkozó további előadásai Tovább>>