Facebook Instagram Youtube

VOCA - Lisszaboni meeting beszámolója

VOCA - Lisszaboni meeting beszámolója
2013.03.01
A VOCA program (Volunteers of Cycling Academy) keretében 2013. február 21-23 között a  portugál MuBi (Szövetség a Városi Kerékpáros Közlekedésért) vendégei voltunk Liszabonban.

A VOCA program (Volunteers of Cycling Academy) keretében 2013. február 21-23 között a  portugál MuBi (Szövetség a Városi Kerékpáros Közlekedésért) vendégei voltunk Liszabonban.

http://mubi.pt/vocalisboa2013/

A találkozó fő témája a forgalomcsillapítás volt. A résztvevők Íroszágból, Dániából, Romániáhból, Bulgáriából, Spanyolországból, Szlovéniából, Csehországból, Lengyelországból és Magyarországról érkeztek. Minden országból kerékpáros szervezet önkéntesi érkeztek, de köztük volt a Dublin Cycling Campaign színeiben az Dunblini önkormányzat városfejlesztési biztosságának vezetője, és Budapestről a BKK kerékpáros koordinátora. 

Ezen a kis téren zajlottak a találkozó programjai:

Program:

2013.02.21. csütörtök

  • 09h00 Opening session (Open to the Public)
  • 09h15 introducing Lisbon, its bicycle users and routes + Q&A
  • 09h45 introducing the subject: traffic calming + Q&A
  • 10h15 Budapest case studies + Q&A
  • 11h > 13 h - pecha kucha session about traffic calming best / worst practices (Denmark, Slovenia, Czech Republic, Hungary, Bulgaria) + Q&A
  • 14h > 20h - bike ride: the Lisbon bike scene, some infrastructures, grasping Lisbon's geography

2013.02.22. péntek:

  • 9h > 12h - Meetings: workshops with case studies of Lisbon to be presented at the afternoon
  • 2h > 13h - VoCA internal workshops
  • 14h > 18h - Public session with guests
  • 18h30 - Critical Mass followed by dinner

2013.02.23. szombat:

  • 9h > 18h - day out with pic-nic in the woods: train to Sintra, bike ride to Cascais (less than 40km) and train back to Lisbon.  Click here for more details!

A forgalomcsillapítás témájában a szakmai előadásokon többször előkerült a balesetek súlyossága és sebesség összefüggése diagram.  Számos ötlet és jó példa került bemutatásra.  Klasszikus előfutár Gráz ahol a főutakon kívül mindenütt 30-as sebességkorlátozás van érvényben. Érdekes jelzőlámpaszabályozási javaslat a “piroshullám”, ami tulajdonképpen egy felépülő jelező, alapból pirosat mutatnak a főút egymás követő lámpái, így a gyalogosok könnyebben átmehetnek, és csak akkor vált zöldre ha a detektor gépjárműt érzékel.

Megismerhettük azt az kezdeményezést, legyen az EU-ban minden iskola környéke sebessségcsillapítot övezet, ehhez 1 millió aláírást gyűjtenek itt

   

 

 

                                                               

European Citizen´s Initiative "30kmh – making streets liveable!"

Mario Alves előadása>>,

Bencze-Kovács Virág előadása

  • Traffic calming - Tovább>>
  • Cycling development in Budapest -Tovább>>                                  

Rosa Félix lisaboni mérnökhallgató dimploma munkájakánt a Lisabonban kerékprozók szokásait kutatta, elsősorban az útvonalválasztás és az igények felmérése volt a célja.

A diploma munkáját portoguálul itt olvaható. >> 

Az előadását pedig itt találjátok: Tovább >> 

Rosa kutatása szerint kb 1000 rendszeres kerékpározó van Lisabonban, az ő szokásaikat, preferenciáikat elemezte a kérdőív kérdéseire adott válaszolok alapján.

Külön érdekesség volt a Liszabonból városfejlesztési osztály által tartott prezentáció, ahol hosszútáva megtervezett 30 km/h csillapított zónák ütemezett bevezetését ismerhettük  meg. Kis lépesekben

Kép az előadások közben

A VOCA közösség komoly energiát fektet a webes kerékpáros térképek tudásbázisának összegyűjésére. Közösen keressük a megoldásokat, az ezzel foglalkozó összejövetelen bemutatásra kerülete a következő térképe, és útvonaltervezők, útvonal rögzítők:

A Lisaboni MuBi szervezet egy jó baráti közösség, fontos információs bázis és együtt működések kiindulópontja, a civil mozgalomhoz nyúlt szervezeti hátteret. Egyelőre nem sokat bicikliznek Liszabonban, de az elmúlt években egy több bringabolt ütötte fel a helyét, és ezeka bringás közösségi élet és a divatos biciklizés kiindulópontjai. Liszabonban biciklizni nem leányálom. Nagy a választék hol is tekerjünk: villamos sín, kátyú, vagy kockakő. Emellett a meredek utcák már fel sem tűnnek. Mindezt esővel súlyosbítva tapasztalhattuk meg 3 napig. Mégis azt mondom, itt is, hogy bringával lehet a legjobban felfedezni egy ismeretlen várost.

Képek Lisabon utcáiról:

A program része volt a minden hónap utolsó péntekjén esedékes helyi “critical mass”, ami párszáz résztvevővel valóban a figyelem felhívást és kerékpározás népszerűsítését szolgálja.

A szakmai városnéző tekerés során három bringásboltot látogattunk meg, ami szépen mutatja a fejlődő kerékpároskulturát és a szélesedő kereslet illetve kínálatot. Voltunk egy városi-art-design bringa szaküzletben, egy szuper-spéci-sport bringás boltban, és a egy briga-szervíz-bárban. Út közben megnéztük Liszabon egyetlen kerékpárútját is. Egyébként mindenütt az utakon tekertünk nem kis feltűnést keltve. A portugál KRESZ szerint el lehet foglalni az egész sávot kerékpárral, és valóban nem szorítottak le az autók, hanem türelmese előztek meg.

Térkép itt: http://mubi.pt/vocalisboa2013/map3/

A lengyel egyetemi oktató résztvevővel beszélgetve megtudtuk, hogy varsóban minden tömegközledési járművön ingyenesen engedélyezett a kerékpárszállítás az üzletszabályzat szerint  ugyanazon szabályok szerint minta csomagszállítás. Korábban csak a metrón lehetett, 2004 óta a buszon és a villamoson is.

Esettanulmányok

A találkozó témájához a kapcsolódóan pénteken két esettanulmánnyal foglalkoztunk. SAz egyik helyszín az a sugárút volt, ahol korábban a főpályán létesül keérkpársáv, majd buszos konfliktusok miatt a szervízútra helyezték át a kijelölzt kerékpáros útvonalat, úgy hogy a keresztutcáknál csak a kerékpáros átközlekedést  biztosítják.

Pénteken délután egy közös mérnöki Esettanulmány: giga körforgalom...

Lisaboni csoportkép:

Az meglepően esős februári idő ellenére nagyon szép panorámánk nyílt a városra.

Szombaton kikapcsolódás képpen egy gyünyörű bringatúrán vettünk részt Sintrában. Meglátogattunk a tengerparti erődöt, biciklizünk az óceán parti bicikliúton, és természetesen minden sütizőbe és kávézóba betértünk ami útbaesett.

Találkozó további képei: Tovább>>

Magyar résztvevők:

László János  (MK)

Bencze-Kovács Virág (BKK, MK)

Lisszaboni találkozó további előadásai Tovább>>

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron