Facebook Instagram Youtube

VOCA Bukarest beszámoló

VOCA Bukarest beszámoló
2013.07.09
Szakmai beszámoló VOCA, Bukarest, 2013. június 16-18.Résztvevők: László János és Kilián Zsolt

Szakmai beszámoló VOCA, Bukarest, 2013. június 16-18.
Résztvevők: László János és Kilián Zsolt

A találkozó céljai között a helyi kerékpáros kultúra megismerése, a VOCA pályázati beszámolójának előkészítése, továbbá a VOCA jövőképének kialakítása szerepelt.
A bécsi VELO-CITY konferenciáról – ami a bukaresti találkozó előtti délután ért véget – egy rövid pihenő után egy kölcsönkapott autóval indultunk el. A román közutak állapota jelentősen javult, az erős kamionforgalmat leszámítva akadálymentes volt az utazásunk és szombaton éjfél előtt érkeztünk meg. Szálláshelyünk, ami a XIX. század végén eredetileg a nemzeti bank munkatársai számára épült, később a volt kommunista párt egyik impozáns üdülőhelyévé vált, majd a rendszerváltozás után kétcsillagos hotellé alakult. Mellesleg a hotel egy park mellett volt, ezért hétvégén jelentős mennyiségű (rekreációs) kerékpárost is láthattunk.
Házigazdánk Doru Mitrana, a MaiMultVerde igazgatója volt. Az ő szervezetük volt az első Bukarestben, akik a kerékpárt széles tömegek számára tették vonzóvá és elérhetővé. A Cicloteque kerékpárkölcsönző rendszert 2008-ban indították el, ami 2011-ben már 6 állomással és 300 biciklivel üzemelt. 2013-ban viszont a helyi polgármester elindította konkurens szolgáltatását, két órára minden helyi lakos ingyen bérelhet kerékpárt és a két parkban kialakított gyűjtőállomás között szabadon mozoghat.
Vasárnap János egy szervezett kerékpártúrán vett részt, Zsolt pedig a város (közlekedési- és szub-) kultúrájával ismerkedett a maribori delegációval együtt. Kilián Zsolt képei itt és Matej Lozar  képei itt
 
 
Ami nagyon érdekes volt, az a motorizált forgalom dominanciája és a mérhetetlen mennyiségű aszfalt mellett a parkolás szabályozás teljes hiánya, továbbá a román kerékpáros kultúra újjáéledésének első jelei.
 
 
A nemzetközi csapat most találkozott utoljára, ami tovább erősítette a baráti hangulatot. A 3 éves projekt ideje alatt számtalan szakmai kapcsolatot sikerült kialakítanunk. A projektben részt vevők eközben beutazták Európát és magukba szívták az egyes kerékpáros kultúrák jó és rossz tapasztalatait. A VOCA találkozó célja most az is volt, hogy a nemzetközi látókörrel rendelkező vendégek segítsenek a bukaresti kerékpáros aktivistáknak és civil szervezeteknek a város számára ajánlásokat megfogalmazni, amelyek rövid- és középtávon segítik a biciklizés közlekedési célú elterjedését és elfogadottságát.
Ami még nagyon érdekes volt, az a civil szervezetek és nem hivatalos bringás mozgalmak sokszínűsége. Még nincsen egységes fellépés, a kooperáció csak alkalmi jellegű. Csak Bukarestben legalább 20 közösség/brand van, akik a saját lehetőségeikhez mérten próbálják a kerékpározást segíteni, viszont az egymással való együttműködésre nem jut energiájuk.
A városvezetés ennek ellenére teret enged a bringások elképzeléseinek és 27 tagú kerékpárosbarát munkacsoportot hozott létre az önkormányzat munkájának segítése céljából. A tagok fele nem csupán közlekedési- vagy városfejlesztési szakember, de civilben különböző kerékpáros civil mozgalmaknak aktív tagjai.
Jelenleg a két fő kerékpárút, az É-D-i és a K-NY-i főhálózati elemek előkészítése folyik. A VOCA találkozó résztvevői preferált műszaki megoldásként egyöntetűen a szeparált létesítménytípusokat említették. A városban van már két hasonló kerékpárút, egyoldali kétirányú kialakítással, ami nincsen megfelelően karbantartva, 
a park mellett a követségek parkolónak használják, a szegélysüllyesztés pedig ismeretlen fogalom Romániában.
Mivel a kerékpározás részaránya 1% alattira tehető jelen pillanatban, ezért első lépésben néhány szeparált útvonal katalizálhatja leginkább a kerékpározás elterjedését. A parkolási problémák, az európainál szélesebb úttestek, a magasabb sebességhatárok (jellemzően 60 km/h a városi főutakon) és a “kissé” agresszív vezetési stílus miatt a legtöbben félnek az úttesten tekerni.
 
Míg Budapesten a bringás boom kezdetét a Critical Mass mozgalommal hozzuk összefüggésbe, addig Bukarestben a népszerűsítés úttörői a kerékpárbérlő szolgáltató Cicloteque és a női kerékpárosok ellenállhatatlan csoportja: a Skirt Bike. Ami a kerékpárokat illeti, viszonylag kevés fixivel, de annál több mountain bike-kal és autentikus román kerékpárral találkoztunk. Utóbbi az újjáéledő Fagus márkához köthető, aminek chopper nyerge már messziről megkülönbözteti a járművet az általunk megszokott formáktól.
 
A hivatalos program az alábbi volt:
Sunday, June 16th
9.00 – Departure from Hotel Triumf (by Cicloteque bikes), to get the mountain bikes from “Bate Saua” Str. Sf. Niceta (near Parcul Circului / the Circus Park). Other participants can meet the group here.
9.30 – Departure to Ciocanesti (c. 27 km on the road) to take a ride on Centura Cicloturistica. Make sure you bring enough water, the weather will be hot. On the way (or on the way back) we will stop in Mogosoaia (to see the park and the palace) and (if open for the public) in Buftea.
13.00 – Lunch in Ciocanesti (prepared by locals)
14.00 – Tour on Centura Cicloturistica
18.30 – Arrival at Bate Saua, return of mountain bikes, back on city bikes
Monday, June 17th
8.45 – Departure from Hotel Triumf to UniCredit Tiriac Bank office
9.00 – Group meets in front of UniCredit Tiriac Bank office
9.00 – 13.00 Session I: Influencing Political decision
9.00 – 10.00 Political Context in Bucharest (Doru Mitrana, MaiMultVerde)
10.00 – 11.00 Pilot Cycling Infrastructure Project in Bucharest (Ileana Magureanu, Green Revolution)
11.00 – 13.00 Discussions on project closure
13.00 – 14.00 Lunch in the building cafeteria
14.00 – 17.00 Session II: Debriefing after Vienna
19.00 – End-project dinner in traditional Romanian restaurant (location to be decided)
Tuesday, June 18th
8.45 – Departure from Hotel Triumf to UniCredit Tiriac Bank office
9.00 – Group meets in front of UniCredit Tiriac Bank office
9.00 – 13.00 Session III: Final Review of VOCA Tasks
9.00 – 10.00 General Tasks and Status (Marcin Jackowski, Zielone Mazowsze)
10.00 – 13.00 Task Reports (by people in charge)
·      Comparing cities
·      Lexicon (table format in Google Docs) / Lexicon (list form by language with descriptions and photos)
·      Highway Code comparative
·      Best practice collection Best Practice
·      Problem collection Problem Collection
·      VOCA in the European Shared Treasure database
13.00 – 14.00 Lunch in the building cafeteria
14.00 – 17.00 Session IV: Fundraising for Cycling
 
Találkozó további előadásai: Tovább>>

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron