Facebook Instagram Youtube

5 inspiráló tanács neked, aki most kezdesz bringázni

5 inspiráló tanács neked, aki most kezdesz bringázni
2020.03.07
Ha azt tervezted, hogy bringával jársz majd munkába, tekintsd át tippjeinket, hogy élvezd is, ne csak elviseld az életmódváltást.



Peter Walker cikke eredetileg a Guardian oldalán jelent meg. Buday Bence fordította, Halász Áron szerkesztette. A cikk a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült.


Újévi hagyomány, hogy az emberek megfogadják, a következő 12 hónapban egészségesebben fognak élni. Ez néha azzal jár, hogy kerékpárral mennek munkába. Ha beválik, az egészségedre, a pénztárcádra, az általános jó közérzetedre gyakorolt hatásai meglepők lehetnek.

Miközben rengeteg gyakorlati tanáccsal szolgálhatunk a kezdő kerékpározó számára, nézzünk át öt olyan filozófiai, hozzáállásbéli kérdéskört, amelyek a biciklivel való ingázásról szólnak! Nyugodtan vitatkozhatsz velük, vagy kiegészítheted saját ötleteiddel az alábbiakat.

Ez nem „edzés”, ezek a mindennapok

Egyesek szerint a tortaevés ára a testmozgás, amire a társadalmi normáknak megfelelő külső eléréséért végzett hálátlan rutinként tekintenek. Csakhogy ebből épp a lényeg hiányzik.

A legjobb fizikai aktivitási módszerek nálam két kategóriába tartoznak. Az egyik a mindennapi testmozgás: valami, ami beilleszkedik a mindennapi életbe, mint amikor az emberek túlnyomó többsége még nem íróasztal mellett töltötte munkaideje javát.

A másik kategória a mozgás öröméért, a sebességért, a lendületért, az arcunkba kapó szellőért gyakorolt testmozgás. Ez az a „fizikai munka”, amit kisgyermekként a legtöbben megtapasztalunk, felnőtt korunkra elfelejtünk.

A kerékpárral való közlekedés nagyszerű dolog, mindkét kategóriába beleesik. Gyakran gyorsabb, mint egyéb közlekedési módok és természetesen a legmegbízhatóbb a sétálás után. Mire észbe kapsz, már azért kerékpározol, mert könnyebb, mint nem kerékpározni.

Igen, lesz pár nap, amikor esik az eső, süvít a szél, és lecentiznek az autóvezetők. Azonban még akkor is mozogsz, aktív vagy, éberen, érzékeidet használva egy magad hajtotta eszközzel haladsz. Ez ünneplendő.

Ne érezd nyomásnak, hogy gyorsan kéne tekerned

A fiatalabb, elsősorban férfi, magabiztos kerékpározók jellemzően nagy sebességgel tekernek. Mindaddig semmi gond nincs ezzel, amíg ügyelnek másokra. Ám egy ilyen kerékpáros környezet nyomást gyakorolhat rád, hogy tartsd az iramot – rosszabb esetben bevonzza azokat, akik aztán lecsöngetik a gyalogosokat, visszafogottabb közlekedőket.

Ne törődj velük. Menj gyorsan, ha szeretnél, amíg belefér, és amíg biztonságos és körültekintő maradsz. Ha viszont andalogni akarsz, csak tessék. Kalandozz, lézengj, piszmogj, tekerd a pedált, amilyen lassan csak tudod, miközben csodálod az eléd táruló panorámát. Városon belül úgyis utoléred a tempósabbakat a következő pirosnál.

A kulturált kerékpározás keretei között nem a sebesség, vagy az elkötelezettség számít, hanem a másokra figyelés. Ne hagyd, hogy bárki lesajnáljon, mert mást gondol.

Mindegy milyen bringád van (amíg biztonságos)

Amikor felnőttként újra elkezdtem kerékpározni – enyhén kiábrándító döntés volt feladni a biztonságos, de unalmas diplomás munkát bringás futárkodásért cserébe – gyakorlatilag semmit sem tudtam a kerékpárokról, így aztán vettem egy nevetségesen célszerűtlen gépet. Egy kopott monti volt hatalmas abroncsokkal, amelyek valószínűleg megduplázták az aszfalton tapadást.

Nem számít. Lelkesen szeltem keresztül-kasul Londont, kezdetben nem is kerestem jól, de úgy nőtt a fizetésem, ahogy kitanultam a szakmát. Ahogy egyre jobban érdekeltek a kerékpárok, úgy vettem mindig eggyel jobbat, egészen addig, míg mára már 6 bringám van, plusz egy váz és a garázs negyede tele van kerekekkel, pótalkatrészekkel és szerszámokkal.

Most nem azt mondom, hogy mindenkinek egy rozsdás vassal kéne kezdenie, de ha használtat veszel, érdemes egy boltban vagy egy szakértő ismerőssel megnézetni. Egy újabb gép, ha megfizethető, könnyebbé teszi a kezdők életét.

Az egyetlen kritériumom ez: csak mert minden ismerősöd csilli-villi bringákkal jár, még nem kell neked is. Használj egy holland bringát kosárral, hatalmas csöngővel, ha szeretnél. Menj elektromos bringával, ha hosszabb távokon ingázol, vagy megköveteli a terep. Bérelj egy biciklit, hogy kipróbálj különböző dolgokat. Csak tekerj és nézd meg, mi illik hozzád!

Az időjárás a barátod. Őszintén

A kerékpározók körében van egy nagyon sokat idézett mondás, ami még Alfred Wainwright-tól ered, mely szerint nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet.

Minden tisztelet Wainwrightnak, de ez néha azért nagyon nem igaz. Még az enyhe Nagy-Britanniában is az eső időnként már-már trópusi és tartós. Még nem találkoztam olyan bringás ruházattal, amely kellőképpen ellenálló a szakadó esőben.

A jó hír az, hogy nem csak az igazán szörnyű időjárás ritkább, mint gondolnád, de – furcsa módon – az, hogy alkalmanként elázol, része a biciklizés örömének.

Az évszakok változását a bőrödön érzed. Autóban nem érzed a tavaszi napsütés első, örömteli sugarait az arcodon. Ez azt is jelenti, hogy amikor a körülmények egészen csodálatosak, még sokkal jobban tudjuk élvezni a biciklizést. Talán még egy kicsit önelégültté is tesz.

Végül ne feledd: ha sötét van és vihar, bármikor leteheted a biciklit. Senki nem kap érmet azért, mert bringával jár minden nap.

Ha nem tetszenek a kerékpározás feltételei, tegyél érte, hogy jobb legyen

Egy általános mítosz, hogy mikor elkezdesz kerékpározni, valahogy bekerülsz egy közösségbe, egy homogén tömegbe, akik felelősek egymás jogsérelmeiért. Ostobaság. Csak egy kerékpárt használsz és kész, ami egy közlekedési eszköz.

Ez azt jelenti, hogy ha elégedetlen vagy, esetleg félelmetesek a biciklizés körülményei a környékeden, ijesztő az autóvezetők magatartása az utakon, akkor érdemes lehet a döntéshozók tudomására hozni. Az autóvezetők híresen jó lobbisták. Sokan féltve őrzik parkolóhelyeiket, mintha születési joguk lenne.

A kerékpározók kevésbé aktívak ezen a téren. Tehát érdemes a befolyással rendelkezőket,politikusokat jobb belátásra bírni. Bár hazádból nem lesz egyik napról a másikra Hollandia, de ha mindenki hallgat, nem lesz jobb.

Fotók: Cyclechic.hu



Számítunk rád! 
Támogasd munkánkat adód 1%-ával!


Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról itt.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
  • Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron