Facebook Instagram Youtube

Autómentes lesz Berlin leghíresebb utcája

Autómentes lesz Berlin leghíresebb utcája
2016.11.15
2019-ben kitiltják a magánautókat Berlin híres utcájáról, az Unter den Lindenről. A többsávos út alatt új metróvonal épül, a felszínt pedig parkosítják, valamint bicikli- és gyalogosbaráttá teszik és új funkciókkal bővítik.

2019-ben kitiltják a magánautókat Berlin híres utcájáról, az Unter den Lindenről. A többsávos út alatt új metróvonal épül, a felszínt pedig parkosítják, valamint bicikli- és gyalogosbaráttá teszik és új funkciókkal bővítik.

kép: wikipedia

Berlin szíve 2019-ben autómentessé válik. A november 5-i döntés értelmében hamarosan tilos lesz magánszemélyeknek autóval az Unter den Lindenen közlekedni – a gyalogosok mellett csak buszon, taxival és biciklizve hajthatnak végig a másfél kilométeres úton, írja a Citylab.

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát mutathassunk be a magyar közönségnek!

Nehéz túlbecsülni a lépés szimbolikus jelentőségét. Az Unter den Linden Németország leghíresebb útja, egyfajta germán Champs-Élysées, ami múzeumokat, könyvtárakat, emlékműveket, egy egyetemet és két operaházat is összeköt. A kelet-berlini fasor, melynek neve „a hársfák alattot/közöttöt” jelent, régen a város szívén átvezető kelet–nyugati főútvonalként szolgált, és a napóleoni időktől fal leomlásáig a katonai felvonulások középpontjában állt. Egy ilyen központi területről az autók kitiltása nemcsak a magángépjárműveket távolítja el a város turisztikai magjából, hanem olyan szemléletváltásra is utal, amely határozottan egyre mellékesebbnek tekinti ezt a közlekedési módot.

A lépést az újra 50-es évekbeli szerelvényekkel közlekedő 55-ös földalatti vonal meghosszabbítása teszi lehetővé, ami összeköttetés nyújt majd a meglévő, jelenleg az Alexanderplatzról induló járathoz. A szerelvények az Unter den Linden alatt fognak futni, az építési munkálatok miatti útlezárásoknak köszönhetően már most jelentősen visszaesett az út autóforgalma. Az építkezés kezdete előtt naponta 30 ezer autó haladt át a fasoron, ma csak 8 ezer. Ez a csökkenés fontos lépés a kitiltás előtt, ami jelzi, hogy az autóközlekedés nem sajátíthatja ki az Unter den Lindent.

Berlin biciklin: a következő lépés Budapestnek - Cyclechic.hu

Az autók eltűnésével több területet szabadítanak fel a növényzet és biciklisávok számára, és az út híres fasorait is kitejesztik a korábbi úttest területére. Az autómentesítés terve mindenkinek jó hír, aki anélkül sétálna egy kellemes utcán, hogy közben gázolástól kelljen tartania.

Egyeseknek azonban még ez sem elég. A Berliner Zeitung egyik cikkírója szerint bátortalan a tervezet, mondván, a város anélkül veszít el egy utat, hogy valóban új gyalogos övezetet nyerne. A turistabuszok és a taxik továbbra is róják majd az utat, míg a környékbeli alternatív útvonalak még zsúfoltabbá válhatnak. Ez az érv némiképp kishitűnek tűnik, ám fontos szempontot rejt: ahhoz, hogy valóban örömmel szolgálhasson, az Unter den Lindennek az autók kitiltásánál többre lesz szüksége.

Az út kétségtelenül nagyszerű, történelmi jellegű, bizonyos szakaszai igazán szépek is, ám az összbenyomás kissé fakó. Épületei meglehetősen hivatalosnak tűnhetnek, turistáktól zsúfolt járdáit egyelőre nem teszik emberközelibbé kávézók teraszai. Nem a turistákkal van baj, hanem azzal, hogy nem ellensúlyozzák őket a helyiek, akik inkább másutt sétálnak.

A helyi vérkeringéshez való kapcsolódás hiányának részben történelmi oka van. A II. világháború pusztítása és a város azt követő felosztása előtt Berlinnek is megvoltak a maga negyedei. A nyugat-berlini Kurfürstendammra a társadalom krémje járt szórakozni, míg vásárolni a Friedrichstrasséra mentek. Az Unter den Linden eközben a hivatalos kultúra kirakata volt, a porosz erények vizuális megjelenítője, később a német államokat ruházta fel tisztelettel, de kissé fakón. Ez az állapot valahogy fennmaradt – Berlin híresen izgalmas, vibráló életéből itt keveset találni.  Az autómentesítés és az utca parkosítása azonban elvetheti egy emberibb, ellenállhatatlanul szerethető városközpont magját.

Mára eldőlt, hogy a dolgok megváltoznak. Az Unter den Linden egyik végén - egy világháborúban megsérült, majd lebontott palota újjáépítése nyomán - 2019-ben, a magánautók kitiltásával egy időben megnyíló Humboldt Forum kétségtelenül sok látogatót vonz majd az utcára. Az utca autóútból élhető városi térré alakítása ugyanis a város életében betöltött funkciók megváltoztatásával képzelhető el, amihez az autók kitiltása csak egy kezdő lépés.

A Citylab cikkét Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjának tagja, Reményi Édua fordította. Csatlakozz Te is!
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron