Miért jó tagnak lenni?

Húsz év alatt megtizenegyszereződött a bringázók száma Budapesten

A budapesti Kiskörúton tavaly legalább 1.2 millióan közlekedtek biciklivel, egyre többen bringáznak télen, az Andrássy úton pedig a közlekedők legalább 12%-a biciklivel jár. Az utóbbi hónapok legfontosabb forgalmi adatai Budapestről.

Legalább 1.2 millióan a Kiskörúton

kép: Cyclechic.hu

Aki minden nap a – közadakozás keretében 2010-ben felállított – Múzeum körúti bicikliszámláló alatt teker el, észrevehette, hogy az éves adatot jelző soron már október magasságában megjelenik az 500.000-es szám. 2014-ben 595.551-nél zárult a számlálás. Mivel a számláló csak egy irányt mér, feltétezhetően 1.2 millió bringás tekert el mindkét irányban.

A valós adat persze ennél is magasabb lehet: az egyre sűrűbben közlekedő bringások közül sokakat egy embernek mér a hurokdetektor, de több meghibásodás is kihagyásokat okozott a tavalyi adatfelvételben.

A kiskörúti számláló év végi összesítéséből több érdekes következtetés is levonható:

  • egyre kevesebben teszik le a biciklit télen
  • a 2013-asnál melegebb március miatt a tavaszi bringás boom hamarabb elkezdődött
  • a nyár közepi adatok elmaradnak az egy évvel korábbiaktól

Az ellaposodó grafikonok alapján úgy tűnhet, hogy megtorpant a kerékpáros növekedés a Kiskörúton. Erre - a fent említett hibák mellett - magyarázatul szolgálhat, hogy az év elején átadott Ferenciek terének kétirányú átjárhatósága népszerű párhuzamos alternatívát nyújt a biciklivel közlekedők számára. Érdemes megjegyezni, hogy a 4-es metró megnyitása, illetve a buszközlekedés fejlesztése is hatással lehet az adatokra, ahogy a korábbiaknál jóval csapadékosabb nyári időszak sem biztos, hogy kedvezett a számoknak.

Az viszont egyértelműen látszik, hogy az útszakaszon a hétköznapi közlekedés céljából történő biciklihasználat aránya egyszer és mindenkorra leverte a hétvégi tekerésekét.

Andrássy út: 12%

Budapest másik állandó kerékpáros forgalomszámlálója az Andrássy út és a Nagymező utca sarkán mér a biciklisáv 2012-es átadása óta. Sajnos a BKK által üzemeltetett detektor elhelyezése nem nyújt pontos adatot (a lámpa miatt sokszor állnak autók a sávra, a lassabban induló bringásokat többen sávon kívül előzik, illetve a kanyarodókat sem méri), mégis növekedés látható a mérőpontokon.

Az Andrássy úti számláló előnye, hogy a kiskörútival ellentétben mindkét irányban mér, így látható a reggeli és esti csúcsforgalmak közti forgalom különbsége is. A fővárosi bicikliszámlálásoknak korábban nagy hiányossága volt, hogy az adatok nem voltak összehasonlíthatóak össze a többi közlekedő számával.

Nem így van ez tavaly óta: sokszor kértük és 2014-ben végre több ponton is olyan mérést végeztek, mely az összes közlekedőt számolja adott keresztmetszeten belül. Szeretnénk, hogy ez a gyakorlat folytatódjon!

Az Andrássy úton is így mértek és máris olyan számokat kaptunk, ami más megvilágításba helyezi a biciklik közlekedésben betöltött szerepét. A BKK tavalyi forgalomszámlálása megállapította, hogy az Andrássy úton közlekedők több mint 12%-át teszik ki a kerékpárosok. Ez a szám egyes hidakon még magasabb is lehet.

11-szeres növekedés 20 év alatt

2014-ben a BKK megbízásából március végén, augusztusban, illetve novemberben végeztek pontszerű biciklis számlálásokat. Az egy-egy napon végzett mérések eredményei a korábbi évek adataival összehasonlítva érdekes számokat mutatnak.

A mérés során 31 helyszínen számolták meg a biciklivel közlekedőket, ebből 10 ponton kérdőíves kikérdezésre is sor került. Az így végzett attitűdvizsgálatok fontos részét képezhetik a kerékpározási szokások megismerésének. A tanulmányban megvizsgálták a baleseti trendeket és a felületválasztási szokásokat is. Ebből kiderült, hogy a kerékpáros forgalom növekedési trendje elvált a kerékpárosokat érintő balesetek növekedési trendjétől. Magyarul a kerékpárosok száma folyamatosan nő, miközben az egységre vetített balesetek száma csökken.

Az elmúlt 20 évben végzett - elégtelen minőségű - fővárosi mérésekkel összehasonlítva az is megállapítható, hogy a kerékpározás részaránya két évtized alatt kb. a 11-szeresére nőtt Budapest belső városrészeiben. Szintén a BKK megbízásából készült tanulmányból derül ki, hogy a biciklivel megtett utak legjellemzőbb hossza 5 kilométer, és a rossz időjárás miatt – bár ilyenkor csökken a forgalmi arány – évről-évre többen maradnak nyeregben.

 

További érdekes adatok Varannai Dóra (FŐMTERV) és Bereczky Ákos (BKK)  “A budapesti kerékpáros forgalom elemzése” című előadásában találhatóak.

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy a bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add a Kerékpárosklubnak adód 1%-át! Az 1% felajánlásról mindent megtudhatsz itt.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!