Facebook Instagram Youtube

Ami drága, nem biztos, hogy jó - Kis magyar kerékpártámasz-történet

 Ami drága, nem biztos, hogy jó - Kis magyar kerékpártámasz-történet
2014.11.10
Miért nem örülünk eléggé, ha végre a küllőgyilkos borzalmak helyett modern, drága, vázat lakatolós kerékpártámaszokat látunk? Elmondjuk!

Mi a baja egy kerékpáros szervezetnek a végre egyre szaporodó kerékpártárolókkal, támaszokkal? Miért nem örül ennek? Hát semmi. Sőt: nagyon örülünk, hogy valóban egyre több  helyen telepítenek modern támaszokat, lassan elfelejtve a használhatatlan, keréktörő  borzalmakat. Végre megértették önkormányzatok, vállalkozók, hogy a kerékpár tárolhatóságának biztosítása talán a legjobb és egyúttal a legolcsóbb módja a kerékpáros forgalom növelésének és ezáltal városaink élhetőbbé tételének. 
 
Már ha a legolcsóbb! Vagy legalább az értékhez, funkcióhoz viszonyítva lenne olcsó. De éppen ez az a pont, ahol mást látunk. Azt, hogy ha az utcán sétálunk, sarokról sarokra más és más formájú a telepített kerékpártámasz, az egyik a helyhez és a megrendelő ízléséhez formatertervezett, a másik katalógusból választott, az egyik jó helyen van, jól telepített és még a funkciót is megfelelően szolgálja, a másik meg esetleg jó drága és mégsem tökéletes. 
 
Mi történt, mi ennek a jelenségnek az oka? Minden bizonnyal az a finanszírozási sajátosság, hogy manapság szinte kizárólag Európai Uniós forrásból készülnek közlekedési fejlesztések, természetesen kerékpáros létesítmények is. Ott meg támogatási szerződések vannak, nagy pénzekről van bennük szó meg persze indikátorokról.  Erős a vágy arra, hogy a lehető legtöbb pénzt sikerüljön lehívni, ebben segít  a „projekthez” méltó, lehetőleg drága támaszok beállítása is a pályázatba.  Így lehet megbízni formatervezőt egyedi tervek elkészítésére,
 
 
ami igazán szép, az ára is csak alig háromszorosa az alaptípusnak tekinthető U-támasznak, viszont rendre lecsúszik róla a lakat, meg vele a bicikli is. Vagy így lehet beszerezni a legdrágább cuccot 
 
a nemzetközi piacról, amelyik igazán szuper a funkciót tekintve, szép is, csak éppen csillagászati az ára.
 
Hogy mennyire nincs összhangban ár, típus és használhatóság, azt rövid felmérésünk is mutatja (A fotókat Budapest V. kerületében készítettük, de a helyzet és a jelenség országos). 
 
(Köszönjük a több, mint 600 válaszadónknak az értékelést!)
 
Természetesen nagyon jó, hogy végre kerékpártámaszok kerülnek az utcára, közterületeinkre. De biztos, hogy jó úton járunk?  Biztos, hogy jó, ha sarkonként és utcánként más típus jelenik meg? Biztos, hogy ettől lesz szép Budapest? Bécsben mintha nem ezt vallanák. Ott hosszú évek óta ugyanaz a típus kerül ki bankok, boltok vagy akár az Operaház elé, nem féltve ettől a városképet, a műemléki környezetet.
 
És az sem biztos, hogy nekünk kell a legdrágább kerékpártámaszokat telepítenünk, csak azért, mert látszólag ingyen van, ahogy manapság az EU forrásokról gondolkodunk. 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron