A Conversation oldalán 2021. október 6-án megjelent cikk fordítása a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. Gerlits Jutka fordította, Fazekas Samu lektorálta, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is a fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!
A kutatók felfedezései szerint az időjárás különböző módon befolyásolta az emberek kerékpározási kedvét. Az ausztráliai Melbourneben élők például kisebb valószínűséggel ültek biciklire esőben, mint a dubliniak. A nők pedig kevésbé kerékpároznak esőben és havazásban, mint a férfiak.
Ezek a különbségek azért fontosak, mert a közlekedési módválasztás személyes döntései a közlekedési dugók előfordulását, a környezetszennyezést és az utazási élményt is befolyásolják. Lényeges megérteni az időjárási körülmények befolyásoló hatását, hogy fenntartható és működőképes városi közlekedést tervezzünk.
Korábbi kutatások – a részlegességük és korlátozottságuk ellenére – is igazolták, hogy a kerékpáros közlekedés jobban ki van téve az időjárási körülményeknek, mint más közlekedési formák. A minden utazást rögzítő kerékpár-megosztó szolgáltatások azonban nagyon hasznos forrásai az adatelemző kutatásoknak. A kutatásban öt – a fagyostól a nagyon melegig változó – éghajlati öv tizenhat országának negyven városában működő kerékpármegosztó szolgáltatások adatait használták fel.
Habár a saját kerékpárral rendelkezők szokásai eltérhetnek a kerékpármegosztót használókétól, minden biciklis utazást befolyásol az időjárás, ezért a kutatás következtetései nagy valószínűséggel általánosíthatók az összes kerékpározóra.
- Olvasd el ezt is: Hogyan öltözzünk és kerékpározzunk télen?
Milyen eredmények születtek?
Az év legesősebb óráinak 5%-ában az írországi Dublin kerékpármegosztó szolgáltatásának használata 81%-a az átlagos használatnak. Ugyanez a szám a spanyol Sevillában és Valenciában 79% és 74%.
Az ausztrál Brisbane-ben ez a szám csak 68%, míg Melbourne-ben mindössze 46%.
Korábbi kutatások azt feltételezték, hogy a hűvösebb városok lakói jobban hozzá vannak szokva az esőhöz és a hóhoz, míg a melegebb klímájú városokban inkább a napsütéshez szoktak hozzá az emberek. De amíg Dublin közismerten esős, Sevilla és Valencia inkább száraz.
Különböző tényezők befolyásolhatják az esőben biciklizési hajlandóságot.
A jó minőségű kerékpáros infrastruktúra még rossz idő esetén is ösztönözhet a használatára.
Sevilla és Valencia kerékpármegosztó hálózata és biztonságos biciklizést segítő infrastruktúrája jól kiépített, amíg például a melbourne-i hálózat kicsi és nem igazán hasznos az ingázóknak.
Más tényezők is befolyásolhatják a kerékpármegosztók kihasználtságát. Ilyenek például, ha éjszakára nem, vagy rövidebb időre leáll a szolgáltatás, ha változnak a bérlési árak vagy a tömegközlekedés feltételei, mint például Melbourne-ben az ingyenes villamos-zóna kialakítása.
Az is látható, hogy a női kerékpározók közül többen teszik félre a biciklit, amikor esik vagy havazik, mint a férfiak. Mivel nem minden kerékpármegosztó szolgáltatás tartja nyilván a felhasználók nemét, ezért ezt a hatást csak New Yorkban és Chicagóban lehetett tanulmányozni. Ez a tényező azt mutatja, hogy a nők körében nagyobb a kockázatkerülés, ami valószínűleg a beléjük nevelt kisebb kockázatvállalásból is eredeztethető.
Foto: Cyclechic
Pont jó idő
Nem túl nagy meglepetés, hogy az emberek akkor bicikliznek, amikor nincs sem túl hideg, sem túl meleg. A kutatásból az derült ki, hogy ez a hőmérséklet valahol 27-28℃ körül található. A kerékpárhasználat akkor is csökken, ha ennél hidegebb vagy melegebb van.
Persze annak megítélése, hogy mi túl hideg vagy túl meleg, nagyjából összefügg az időjárási zónával.
A norvégiai Trondheim és a szlovén Ljubljana kerékpárosai egyaránt érzékenyek a hidegre, annak ellenére, hogy az előbbi éghajlata sokkal hűvösebb, mint az utóbbié. Míg Dublin és a tajvani Koahsiung lakói kevésbé reagálnak a hőmérsékletre, dacára annak, hogy ebben a két városban nagyon különböznek a klimatikus viszonyok.
Ez azért is meglepő, mert a hideghez hasonlóan azt gondolhattuk volna, hogy a meleg időhöz szokott emberek jobban tolerálják a magas hőmérsékleten kerékpározást.
Következtetések
Ugyan az időjárást nem tudjuk befolyásolni, de az intézményi és politikai környezet átalakítása lehetséges, amivel elháríthatók a kerékpározás széleskörű elterjedése előtti akadályok.
A biciklivel közlekedőket a gyorsabb, motorizált járművektől elkülönítő infrastruktúra könnyebbé teszi a csapadékosabb időben kerékpározást.
A kerékpározásnak egyenrangúvá kéne válnia az autózással a közlekedéstervezésben, és megfelelő mennyiségű pénzt is biztosítani kell a kerékpárosbarát infrastruktúra kiépítéséhez.
Ezek a változtatások csak akkor léphetők meg, ha megvan hozzá a közvélemény támogatása. A közlekedési hatóságoknak és a kerékpáros szervezeteknek normalizálniuk kell a kerékpározást, azt egy élvezetes és boldogsághoz hozzájáruló tevékenységként kell bemutatni, hogy elfogadottá váljon.
A kerékpározási hajlandóság növelése hatalmas előnyökkel járhat. Csökkentheti az egészségügyi kiadásokat, a közlekedési dugókat, az üvegházhatású gázok kibocsátását és nem utolsósorban, kellemesebb és élhetőbb helyekké teheti városainkat.
- Olvasd el az önkéntes fordítócsoportunk többi cikkét is!
Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!