Facebook Instagram Youtube

100 millió kerékpáros utazás elemzése megmutatja, hol tekernek többen esőben és hideg időben

100 millió kerékpáros utazás elemzése megmutatja, hol tekernek többen esőben és hideg időben
2021.12.09
Esőben vagy havazásban biciklire pattanni sokaknak nem tűnik vonzónak. Egy kutatás megmutatta, hogy kiket taszít jobban a zord időjárás, és kiket kevésbé. Az első ilyen típusú felmérésben különböző éghajlatú területeken működő 40 kerékpármegosztó szolgáltatás 8 évnyi, összesen 100 millió utazásának adatait használták fel. Ezeket az utazási adatokat vetítette rá a kutatás a helyi időjárási adatokra és az infrastruktúrára.

A Conversation oldalán 2021. október 6-án megjelent cikk fordítása a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. Gerlits Jutka fordította, Fazekas Samu lektorálta, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is a fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!


A kutatók felfedezései szerint az időjárás különböző módon befolyásolta az emberek kerékpározási kedvét. Az ausztráliai Melbourneben élők például kisebb valószínűséggel ültek biciklire esőben, mint a dubliniak. A nők pedig kevésbé kerékpároznak esőben és havazásban, mint a férfiak.

Ezek a különbségek azért fontosak, mert a közlekedési módválasztás személyes döntései a közlekedési dugók előfordulását, a környezetszennyezést és az utazási élményt is befolyásolják. Lényeges megérteni az időjárási körülmények befolyásoló hatását, hogy fenntartható és működőképes városi közlekedést tervezzünk.

Korábbi kutatások – a részlegességük és korlátozottságuk ellenére – is igazolták, hogy a kerékpáros közlekedés jobban ki van téve az időjárási körülményeknek, mint más közlekedési formák. A minden utazást rögzítő kerékpár-megosztó szolgáltatások azonban nagyon hasznos forrásai az adatelemző kutatásoknak. A kutatásban öt – a fagyostól a nagyon melegig változó – éghajlati öv tizenhat országának negyven városában működő kerékpármegosztó szolgáltatások adatait használták fel.

Habár a saját kerékpárral rendelkezők szokásai eltérhetnek a kerékpármegosztót használókétól, minden biciklis utazást befolyásol az időjárás, ezért a kutatás következtetései nagy valószínűséggel általánosíthatók az összes kerékpározóra.

Milyen eredmények születtek?

Az év legesősebb óráinak 5%-ában az írországi Dublin kerékpármegosztó szolgáltatásának használata 81%-a az átlagos használatnak. Ugyanez a szám a spanyol Sevillában és Valenciában 79% és 74%.

Az ausztrál Brisbane-ben ez a szám csak 68%, míg Melbourne-ben mindössze 46%.

Korábbi kutatások azt feltételezték, hogy a hűvösebb városok lakói jobban hozzá vannak szokva az esőhöz és a hóhoz, míg a melegebb klímájú városokban inkább a napsütéshez szoktak hozzá az emberek. De amíg Dublin közismerten esős, Sevilla és Valencia inkább száraz.

Különböző tényezők befolyásolhatják az esőben biciklizési hajlandóságot.

A jó minőségű kerékpáros infrastruktúra még rossz idő esetén is ösztönözhet a használatára.

Sevilla és Valencia kerékpármegosztó hálózata és biztonságos biciklizést segítő infrastruktúrája jól kiépített, amíg például a melbourne-i hálózat kicsi és nem igazán hasznos az ingázóknak.

Más tényezők is befolyásolhatják a kerékpármegosztók kihasználtságát. Ilyenek például, ha éjszakára nem, vagy rövidebb időre leáll a szolgáltatás, ha változnak a bérlési árak vagy a tömegközlekedés feltételei, mint például Melbourne-ben az ingyenes villamos-zóna kialakítása.

Az is látható, hogy a női kerékpározók közül többen teszik félre a biciklit, amikor esik vagy havazik, mint a férfiak. Mivel nem minden kerékpármegosztó szolgáltatás tartja nyilván a felhasználók nemét, ezért ezt a hatást csak New Yorkban és Chicagóban lehetett tanulmányozni. Ez a tényező azt mutatja, hogy a nők körében nagyobb a kockázatkerülés, ami valószínűleg a beléjük nevelt kisebb kockázatvállalásból is eredeztethető.


Foto: Cyclechic

Pont jó idő

Nem túl nagy meglepetés, hogy az emberek akkor bicikliznek, amikor nincs sem túl hideg, sem túl meleg. A kutatásból az derült ki, hogy ez a hőmérséklet valahol 27-28℃ körül található. A kerékpárhasználat akkor is csökken, ha ennél hidegebb vagy melegebb van.

Persze annak megítélése, hogy mi túl hideg vagy túl meleg, nagyjából összefügg az időjárási zónával.

A norvégiai Trondheim és a szlovén Ljubljana kerékpárosai egyaránt érzékenyek a hidegre, annak ellenére, hogy az előbbi éghajlata sokkal hűvösebb, mint az utóbbié. Míg Dublin és a tajvani Koahsiung lakói kevésbé reagálnak a hőmérsékletre, dacára annak, hogy ebben a két városban nagyon különböznek a klimatikus viszonyok.

Ez azért is meglepő, mert a hideghez hasonlóan azt gondolhattuk volna, hogy a meleg időhöz szokott emberek jobban tolerálják a magas hőmérsékleten kerékpározást.

Vidám horvátok a 2016-os zágrábi Pedalafest biciklis felvonulásán
Foto: Cyclechic

Következtetések

Ugyan az időjárást nem tudjuk befolyásolni, de az intézményi és politikai környezet átalakítása lehetséges, amivel elháríthatók a kerékpározás széleskörű elterjedése előtti akadályok.

A biciklivel közlekedőket a gyorsabb, motorizált járművektől elkülönítő infrastruktúra könnyebbé teszi a csapadékosabb időben kerékpározást.

A kerékpározásnak egyenrangúvá kéne válnia az autózással a közlekedéstervezésben, és megfelelő mennyiségű pénzt is biztosítani kell a kerékpárosbarát infrastruktúra kiépítéséhez.

Ezek a változtatások csak akkor léphetők meg, ha megvan hozzá a közvélemény támogatása. A közlekedési hatóságoknak és a kerékpáros szervezeteknek normalizálniuk kell a kerékpározást, azt egy élvezetes és boldogsághoz hozzájáruló tevékenységként kell bemutatni, hogy elfogadottá váljon. 

A kerékpározási hajlandóság növelése hatalmas előnyökkel járhat. Csökkentheti az egészségügyi kiadásokat, a közlekedési dugókat, az üvegházhatású gázok kibocsátását és nem utolsósorban, kellemesebb és élhetőbb helyekké teheti városainkat.



Figyelem

Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
10 tipp a biztonságos téli bringázáshoz hóban, fagyban is

Bringázni télen is egyszerű, gyors és olcsó. Persze a nyári könnyedségre még pár hónapot várnunk kell, ezért érdemes pár dologra odafigyelned. Öltözködési és karbantartási tippjeink után itt van pár tanács a havas és jeges napokra.

2016.12.01 |  aron
Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait

A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

2020.12.10 |  aron