Facebook Instagram Youtube

5 dolog, ami miatt olyan sok holland gyerek bringával közlekedik

5 dolog, ami miatt olyan sok holland gyerek bringával közlekedik
2019.12.05
Hollandiában a gyermekek rengeteget bicikliznek, különösen más országokhoz képest. A gyermekek majd’ 75%-a kerékpárral jár iskolába, míg ugyanezt az értéket a szomszédos Belgiumban is csupán 30%-ra becsülik, az Egyesült Királyságban és az USA-ban pedig 5% alá. Miért kerékpározik ilyen sok gyermek Hollandiában? És hogyan biztosítható, hogy ez az arány fenntartható legyen, vagy akár még javuljon is? A sikert és fenntarthatóságát az alábbi 5 tényező alapozza meg: technológia, felkészülés, nevelés, oktatás és szabad tér.

Hollandiában a gyermekek rengeteget bicikliznek, különösen más országokhoz képest. A gyermekek majd’ 75%-a kerékpárral jár iskolába, míg ugyanezt az értéket a szomszédos Belgiumban már csupán 30%-ra becsülik, az Egyesült Királyságban és az USA-ban pedig 5% alá. Miért kerékpározik ilyen sok gyermek Hollandiában? És hogyan biztosítható az arány fenntarthatósága, vagy akár további javulása? A sikert és fenntarthatóságát az alábbi 5 tényező alapozza meg: technológia, felkészülés, nevelés, oktatás és szabad tér.


Angela van der Kloof írása angol nyelven a Mobycon tervezőcég honlapján jelent meg. A cikket Szalai Krisztina fordította, Halász Áron szerkesztette a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában.


Fotó: Cyclechic.hu

1. Technológia:

Először is itt van maga a kerékpár, ami nélkül nem megy a dolog. Hollandiában majdnem minden gyereknek van kerékpárja. Akiknek nincsen, reményt adhat, hogy egyre többen igyekeznek segíteni rajtuk. A mobilitási érdekképviselettel foglalkozó ANWB nevű szervezet gyermekek kerékpározását segítő programot indított, a Stichting Leergeld pedig alacsony keresetű családok gyermekeinek juttat kerékpárt, hogy részt tudjanak venni iskolai és iskolán kívüli kerékpáros programokban. Hollandiában számos üzletben rengeteg típusú gyermek kerékpárból lehet választani, akár használtan is.

2. Felkészülés:

Aztán itt van maga a kerékpározó gyermek, aki a saját kerékpáros képességeit játék közben fejleszti. Ez a folyamat abban a pillanatban megkezdődik, amint a gyermek szülei, nagyszülei vagy más gondozóinak kerékpárján utazik, majd megismerkedik az első futóbiciklijével vagy triciklijével, amíg készen nem áll arra, hogy megtanulja az önálló egyensúlyozást egy kis biciklin támasztókerekek nélkül. A gyermekek így fokozatosan lesznek egyre magabiztosabbak, lépésről lépésre válnak képessé arra, hogy önállóan közlekedjenek az utcán kerékpárral.

  • Támogasd a Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját! Tagsági akciónkban 103 nyeremény és garantált jubileumi Critical Mass ajándékpólók várnak. Részletekért kattints ide!

3. Nevelés:

A következő tényező a szülőkhöz kapcsolódik. Fontosnak kell érezniük, hogy a nevelés természetes része kerékpározni tanítani a gyermekeiket. Ehhez az is szükséges, hogy a környezetük fizikailag és társadalmilag is biztonságos legyen a gyermekek számára. Így egyre önállóbban tudják majd elengedni őket a biciklivel, fejlesztve ezzel a gyerek magabiztosságát.

4. Oktatás:

A negyedik tényező az oktatás. Mókás iskolai gyakorlatok járulnak hozzá a gyermekek közlekedési ismereteinek és képességeinek javításához. Különböző gyakorlatok vannak az közlekedési szabályok és viselkedés iskolai oktatására Hollandiában. Az iskolák maguk választják meg a programjukat, eldöntve, hogy együttműködnek-e a szülőkkel, a rendőrséggel vagy az olyan szervezetekkel, mint pl. a Holland Közlekedésbiztonsági Szervezet (VVN).

5. Szabad tér:

A holland gyerekek bringázásának utolsó hozzávalója a szabad tér, ahol az eddigi pontok összeállnak. A gyermekeknek szüksége van térre, ahol játszani és gyakorolni tudnak a kerékpárral. Először csak az otthon közvetlen környezetében, majd fokozatosan távolabb merészkedve a környéken, hogy egyre ügyesebbek legyenek. A kerékpársávok és az alacsony sebességhatárok nagyon fontosak a gyermekek biztonsága érdekében, de még ennél is fontosabb, hogy mielőtt a közlekedők közé kerülnek, megszámlálhatatlan időt töltsenek bringán az otthonuk közelében. Ezért fontos, hogy a kerékpárutak mellett tágas járdák, terek, rétek is rendelkezésre álljanak, ahol a gyerekek frissen tarthatják kerékpáros tudásukat.

= Egyedülálló kombináció

A fentiek egyedülálló kombinációja biztosítja, hogy Hollandiában ilyen kimagaslóan sok gyerek kerékpározzon. Törékeny egyensúlyra alapozó összjáték ez, amelyben minden szempontnak meg kell találnia a maga létjogosultságát, ugyanakkor mindenki hozzá tud járulni a sikeréhez. Lehet ez egy a gyereket biciklizni tanító (nagy)szülő, bármelyik lakó a környékről, aki elajándékozna egy használaton kívüli kerékpárt a lomtalanításkor, vagy egy önkéntes, aki megszervezi a gyerekek közös biciklizését. Fontosak továbbá azok a szakmai szervezetek és személyek, akik a fentiek érvényesülését és fenntartását ápolják. Hogy pontosan hogy is működik ez, azt jelenleg nem tudjuk. Ezért kíváncsiak vagyunk Rád is: Te hogyan járulsz hozzá a gyermekek kerékpározásának támogatásához?


Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron