Facebook Instagram Youtube

7 millióval több utasa lett a dán vasútnak a kerékpár-szállítás ingyenessé tétele után

7 millióval több utasa lett a dán vasútnak a kerékpár-szállítás ingyenessé tétele után
2016.12.08
Mi történne akkor, ha egy ország vezető vasúttársaságaként hirtelen ingyenessé tennéd a vonataidon történő kerékpárszállítást? A világ számos vasúttársasága attól félne, hogy eluralkodik a káosz, és ennek eredményeképpen utasokat veszítenének. A dán vasúttársaság (DSB) számai azonban ennek ellenkezőjét igazolják.

Mi történne akkor, ha egy ország vezető vasúttársaságaként hirtelen ingyenessé tennéd a vonataidon történő kerékpárszállítást? A világ számos vasúttársasága attól félne, hogy eluralkodik a káosz, és ennek eredményeképpen utasokat veszítenének. A dán vasúttársaság (DSB) számai azonban ennek ellenkezőjét igazolják. 

Fotó: Mikael Colville Andersen

A Koppenhágát és környékét kiszolgáló elővárosi vonathálózat vitathatatlanul a tömegközlekedési kínálat legmeghatározóbb eleme. A buszok, metró és regionális vonatok mind létfontosságú részei a rendszernek, de az Európa harmadik legnagyobb agglomerációját behálózó piros elővárosi vonatok több szempontból is a rendszer gerincét képezik.

Mikael Colville Andersen cikke eredetileg a Copenhagenize.com-on jelent meg, Benya-Magyar Marietta fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

2010-ig - egy nem megfizethetetlen árú - díjért lehetett a vonatokon kerékpárt szállítani. Akkor a vasúttársaság az összes vonaton ingyenessé tette ezt. Büszkén, stílusosan, egy kreatív megoldásokkal kísért figyelemfelhívó kampánnyal kísérve jelentették ezt be.

A társaság egyszerű üzleti modell alapján hozta meg döntését. Rájöttek, hogy több utas – ingázó és szabadidős utazó egyaránt - választaná a vonatot, ha a kerékpár-szállítás ingyenes lenne.

Hogy működik a rendszer 6 évvel a bevezetése után?

Az inkább jól enyhe kifejezés. A kerékpárt is szállító utasok száma 2,1 millióról 9 millióra nőtt, ami 20%-os növekedés a teljes utaslétszámot tekintve. A növekedés pedig folytatódik.

Ábra: Copenhagenize

A kerékpárjegyek elhagyása miatti veszteség többszörösen megtérült az utasszám növekedéséből. Úgy becsülik, hogy az utasok 10%-a szállít kerékpárt.

Egy felmérés megmutatta, hogy az utasok 91%-a örült a kerékpár-szállítási lehetőségnek. A megkérdezett kerékpárosok 27% -a válaszolta azt, hogy nem vonattal utazott volna, ha a kerékpárját nem hozhatta volna magával. 8% ráadásul úgy nyilatkozott, hogy gyakrabban utazik vonattal, mióta ingyenes a kerékpárszállítás.

2009 májusában, az ingyenesség bevezetése előtt, 188 000 kerékpárt szállítottak az elővárosi vasút hálózatán. Az ingyenesség bevezetése után 1 évvel már 630 000-t. Azóta ez a szám tovább növekedett.

Az igények kielégítéséhez a DSB vonatain úgy nevezett „flex-zónákat” alakítottak ki felhajtható ülésekkel és kerékpártárolóval az ülések alatt. A megoldással vonatonként 60 kerékpár szállítására van lehetőség.

Az újratervezés magában foglalta a jelzésrendszer átfogó átdolgozását és egyirányú rendszer alkalmazását, amivel elkerülhetőek lettek a kerékpárok fel-le pakolásakor kialakuló konfliktusok.  A DSB vizsgálata szerint a vagonok közepén kevesebb utas foglalt helyet, így a tágas kerékpár-szállító helyek a kocsik közepén kapnak helyet.

Kerékpár-parkolás és egyéb extrák az állomásokon

Továbbra is megoldandó kihívás a nagy kerékpár-parkolási igény kielégítése az állomásoknál, különösen a fővárosi régió főpályaudvarainál. Ebben a tekintetben Dánia elmarad a holland városoktól, bár a holland nemzeti vasúttársaság a kerékpár nélküli utazást preferálja, ezért ott a parkolás megoldása ott még fontosabb kérdés.

Ábra: Copenhagenize

A kapacitáshiány akár átszervezéssel is biztosítható lenne, hiszen a 297 dán vasútállomáson biztosított 95118 parkolóhely 19.8%-a 18,922 autónak ad helyet, miközben négyszer annyi, 76196 biciklis parkolóhely működik.

Folytatva kerékpárszállítást támogató munkáját a DSB eljátszott a gondolattal, hogy kompresszoros pumpákkal szereli fel vonatait, de jelenleg még „csak” az állomások előtti, hirdetőfelületekkel kombinált lábpumpák kihelyezéséig jutottak.

Fotó: Mikael Colville Andersen

A pragmatikus megközelítés megfontolt üzleti döntéshozatallal párosítva kifizetődött a vasúttársaság számára. Egy kerékpáros-barát város mindennapi életének összes részletében része lehet, illetve része kell legyen a biciklis közlekedési igények kiszolgálása.

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Tagsági akciónkban most nyeremények várnak! Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron