Bosszantó helyzet, hogy egy aktív KRESZ folyamat után megint a sajtóban keringő, szivárogtatott félinformációra kell reagálni, de ameddig nincs végleges szövegtervezetünk, addig ezt is megtesszük.
Bár 8 év 200 órányi tárgyalása, workshopjai után hízelgő a kerékpáros lobbi erejéről olvasni, ez egy elsősorban nem kiváltságokért, hanem biztonságért és testi épségért végzett munka, ami már így is túl sokáig húzódott. Reméljük tavasszal célba ér, mert tényleg sok munkánk van benne.
Nézzük a részleteket:
- Úgy tűnik elvetették a kötelező sisakviselés 14 éves kortól felmenő rendszerben mindenkire bevezetését, és csak 14 éves korig írták elő. A Kerékpárosklub szempontjait itt soroltam fel.
- A kötelező előzési oldaltávolság 1-1,5 méteres bevezetése fontos mérföldkő, ugyanakkor bekúszott egy nehezen értelmezhető kiskapu. Ha nincs rá hely, akkor legfeljebb 15 km/h sebességkülönbséggel szabad előzni. Ez gyakorlatilag lehetővé teszi a centizést, és egy olyan viszonyítási rendszert állít fel, aminél az érintettek csak tippelni tudják a manőver szabályosságát, így számonkérhetetlen.
- Az útszéli 1 méteres virtuális sáv túlelte a téli köröket, pedig egy komoly bonyolítása lehet az eddig sem egyszerű KRESZ-nek.
- A kerékpárút 25-ös sebességkorlátozása megérvelhető, de a kötelező használat enyhítése elmaradt, pedig az legalább a sportolók részére mindenképp biztosítandó, de belterületi járdán kijelölt kerékpárutaknál az ellenirányú úton kerékpározás lehetősége is baleseteket előzhetne meg.
- A kerekpáros utca bevezetése örömhír, bár sok függhet a nem ismert részletektől, és az alkalmazástól.
- A gyalogátkelőn áthajtás tiltásának tévhitét is eloszlatná a tervezet, az alárendeltség hangsúlyozása mellett. Ez is hasznos.
- 0,8g/l alkoholszintről nincs álláspontunk. A gépjárművezetési szintnél magasabb, de szonda nélkül eldönthetetlen lesz, csak a "többet ihat" lesz a mérőzsinór, ami nem túl gyakorlatias.
- A személyszállítással vannak gondjaink. Az talán rendben, hogy gyereket csak 16 év felettiek szállíthassanak, de a felnőttek kihagyása az utasok köréből nem lenne jó. A modern teherbringákkal Európában már teljesen bevett dolog a rokonok, idősek, és általában felnőttek szállítása. Miért kötnénk ezt feleslegesen autóhoz?
- A hosszú, csak veszélyesen előzhető csoportokat egymás mellé tömörítő bolyok engedélyezése is hasznos, ahogy a rollerek kerékpár és motorkerékpár halmazba sorolása is.
- Jó hogy nem olvastunk a kötelező nappali világításról és kötelező mellényekről. Reméljük tényleg elég marad este a lámpa, mert elég is.
És ami kimaradt:
- Konszenzusosnak tűnt a buszsávok alapértelmezett használata a buszok és autók közt egyensúlyozás helyett. Reméljük marad a tervezetben.
- Ugyanígy fontos lenne a kanyarodás előtt abbahagyható karjelzés, és az elektromos rásegítésű teherkerékpárok teljesítményének 500 Wattra emelése. Illetve ígéretet kaptunk ősszel a lakó- és pihenőövezet táblaképén feltüntetett 20-as sebességhatárra.
- Javasoltuk a piros lámpánál a jobbra kisívben kanyarodás, valamint a T kereszteződésekben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését a kerékpárosok számára, de úgy tűnik ez már csak a következő módosítási körben fog realizálódni.
- Bár közvetlenül nem kerékpáros téma, de nehéz szó nélkül elmenni a sebességhatárok emelése mellett. Garantáltan áldozatokkal fog járni, amiért felelős lesz ez a módosítás. Érthetetlen, hogy egy sok balesettel járó, általánosan gyorshajtó közegben mi szükség erre. Ráadásul úgy, hogy a sebességhatárok a gyakorlatban most is büntetlenül túlléphetők a túl bő toleranciasáv és túl kevés ellenőrzés miatt. Teljes ellentmondás, hogy eddig az autópályákon táblákkal, követési távolságmérő nyomokkal edukált vezetőknek fokozzák a sebességét, ami egyértelmű környezetszennyezéshez, stresszesebb vezetéshez, és több balesethez vezet majd.
- 2016 - Új KRESZ: Szabályok egyértelműsítését, igényekhez igazítását, új megoldások bevezetését kezdeményezzük
- 2017 - Kötelező előzési oldaltávolságot szeretnénk - Bringabarát KRESZ-módosítások jöhetnek
- 2023 - Jöjjön a KRESZ-módosítás! Tegyünk most a legvédtelenebb közlekedők életéért!
- 2024 - Hol tartanak a KRESZ változtatási javaslataink - avagy kötelező lesz e a bukósisak?
Név: MAGYAR KERÉKPÁROSKLUBAdószám: 18245402-2-43
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!