Facebook Instagram Youtube

8 év tárgyalás után: Mit hoz az új KRESZ a kerékpárosoknak?

8 év tárgyalás után: Mit hoz az új KRESZ a kerékpárosoknak?
Hosszú évek egyeztetései, tárgyalásai és szakmai javaslatok sora után ismét a sajtóból kell értesülnünk a készülő KRESZ-módosítás részleteiről – méghozzá egy szivárogtatott verzió alapján. Bár a végleges szövegtervezet még nem áll rendelkezésre, fontosnak tartjuk, hogy reagáljunk a kiszivárgott információkra, hiszen a változások jelentős hatással lehetnek a kerékpárral közlekedők biztonságára és a mindennapi bringázás feltételeire.

Bosszantó helyzet, hogy egy aktív KRESZ folyamat után megint a sajtóban keringő, szivárogtatott félinformációra kell reagálni, de ameddig nincs végleges szövegtervezetünk, addig ezt is megtesszük.

Bár 8 év 200 órányi tárgyalása, workshopjai után hízelgő a kerékpáros lobbi erejéről olvasni, ez egy elsősorban nem kiváltságokért, hanem biztonságért és testi épségért végzett munka, ami már így is túl sokáig húzódott. Reméljük tavasszal célba ér, mert tényleg sok munkánk van benne.

Nézzük a részleteket:

  • Úgy tűnik elvetették a kötelező sisakviselés 14 éves kortól felmenő rendszerben mindenkire bevezetését, és csak 14 éves korig írták elő. A Kerékpárosklub szempontjait itt soroltam fel.
  • A kötelező előzési oldaltávolság 1-1,5 méteres bevezetése fontos mérföldkő, ugyanakkor bekúszott egy nehezen értelmezhető kiskapu. Ha nincs rá hely, akkor legfeljebb 15 km/h sebességkülönbséggel szabad előzni. Ez gyakorlatilag lehetővé teszi a centizést, és egy olyan viszonyítási rendszert állít fel, aminél az érintettek csak tippelni tudják a manőver szabályosságát, így számonkérhetetlen.
  • Az útszéli 1 méteres virtuális sáv túlelte a téli köröket, pedig egy komoly bonyolítása lehet az eddig sem egyszerű KRESZ-nek.
  • A kerékpárút 25-ös sebességkorlátozása megérvelhető, de a kötelező használat enyhítése elmaradt, pedig az legalább a sportolók részére mindenképp biztosítandó, de belterületi járdán kijelölt kerékpárutaknál az ellenirányú úton kerékpározás lehetősége is baleseteket előzhetne meg.
  • A kerekpáros utca bevezetése örömhír, bár sok függhet a nem ismert részletektől, és az alkalmazástól.
  • A gyalogátkelőn áthajtás tiltásának tévhitét is eloszlatná a tervezet, az alárendeltség hangsúlyozása mellett. Ez is hasznos.
  • 0,8g/l alkoholszintről nincs álláspontunk. A gépjárművezetési szintnél magasabb, de szonda nélkül eldönthetetlen lesz, csak a "többet ihat" lesz a mérőzsinór, ami nem túl gyakorlatias.
  • A személyszállítással vannak gondjaink. Az talán rendben, hogy gyereket csak 16 év felettiek szállíthassanak, de a felnőttek kihagyása az utasok köréből nem lenne jó. A modern teherbringákkal Európában már teljesen bevett dolog a rokonok, idősek, és általában felnőttek szállítása. Miért kötnénk ezt feleslegesen autóhoz?
  • A hosszú, csak veszélyesen előzhető csoportokat egymás mellé tömörítő bolyok engedélyezése is hasznos, ahogy a rollerek kerékpár és motorkerékpár halmazba sorolása is.
  • Jó hogy nem olvastunk a kötelező nappali világításról és kötelező mellényekről. Reméljük tényleg elég marad este a lámpa, mert elég is.

És ami kimaradt:

  • Konszenzusosnak tűnt a buszsávok alapértelmezett használata a buszok és autók közt egyensúlyozás helyett. Reméljük marad a tervezetben.
  • Ugyanígy fontos lenne a kanyarodás előtt abbahagyható karjelzés, és az elektromos rásegítésű teherkerékpárok teljesítményének 500 Wattra emelése. Illetve ígéretet kaptunk ősszel a lakó- és pihenőövezet táblaképén feltüntetett 20-as sebességhatárra.
  • Javasoltuk a piros lámpánál a jobbra kisívben kanyarodás, valamint a T kereszteződésekben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését a kerékpárosok számára, de úgy tűnik ez már csak a következő módosítási körben fog realizálódni.
  • Bár közvetlenül nem kerékpáros téma, de nehéz szó nélkül elmenni a sebességhatárok emelése mellett. Garantáltan áldozatokkal fog járni, amiért felelős lesz ez a módosítás. Érthetetlen, hogy egy sok balesettel járó, általánosan gyorshajtó közegben mi szükség erre. Ráadásul úgy, hogy a sebességhatárok a gyakorlatban most is büntetlenül túlléphetők a túl bő toleranciasáv és túl kevés ellenőrzés miatt. Teljes ellentmondás, hogy eddig az autópályákon táblákkal, követési távolságmérő nyomokkal edukált vezetőknek fokozzák a sebességét, ami egyértelmű környezetszennyezéshez, stresszesebb vezetéshez, és több balesethez vezet majd.
A KRESZ-módosítással kapcsolatos korábbi cikkeink:

Név: MAGYAR KERÉKPÁROSKLUB
Adószám: 18245402-2-43


Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron