Facebook Instagram Youtube

A bringások közel 90%-a használ lámpát - A 20. országos lámpaszámlálás eredményei

2022.03.30
Minden tavasszal és ősszel önkéntesek segítségével igyekszünk minél több helyen egy időben megszámolni az elhaladó bringások lámpáit. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a kerékpárok kivilágítására, és adatokkal válaszolhassunk a kerékpárosokkal kapcsolatos tévhitekre. Kereken 20. alkalommal fogtunk papírt és ceruzát országszerte, hogy megszámoljuk az ország bringalámpáit.

2022. március 24-én, csütörtökön az ország 64 pontján 1991 kerékpárt számoltunk meg önkénteseink segítségével. 72.8%-uk elől-hátul ki volt világítva, és 87.4%-nak volt valamilyen lámpája. Ez a valaha mért 2. legjobb tavaszi adatunk, a 2011-es első számolás óta folyamatosan és trendszerűen növekszik a szabályosan kivilágított kerékpárok aránya. Az elmúlt 10 év alatt jelentősen javult: 60% körüli értékről 75%-ra emelkedett a szabályosan kivilágított kerékpárosok száma.


Habár az utolsó tavaszi mérésünknél 2019-ben jobb adatokat mértünk, így is ez a valaha mért 2. legjobb tavaszi kivilágítottsági arány, egy alkalom eredménye és a mérés nem reprezentatív jellege miatt még nem beszélhetünk negatív trendfordulóról. A trendvonalon is jól látszik, a 2011-es első méréseink óta folyamatosan javul a kerékpárosok kivilágítottsága, és trendszerűen, egy-két adat kivételével évről évre csökken a lámpanélküliek aránya. 


Budapesten jobbak az adatok, mint vidéken

A fővárosban 79.8% elől-hátul ki volt világítva, és csak 8.9% biciklizett lámpa nélkül, de ez is romlás a 2019 tavaszi 80.8% és 7.8%-hoz képest. A 100000 lakos feletti településeken is romlottak a számok: ezekben összegezve 63.5% - 21.2% a tökéletes kivilágítás és a lámpanélküliség aránya a 2019-es 69.8% és 18.6%-hoz képest. 10-100000 közötti lélekszámú településeken viszont javult a lámpahasználat. Ezekben 68.9% biciklizett teljesen kivilágítva a 2019-es 68.7%-hoz képest, és 8.7%-nak nem volt semmilyen lámpája a 2019 tavaszi 19.7%-hoz képest. Az összes eddigi, részletes adatot itt böngészhetitek.


Számoljunk ősszel is! 

A következő lámpaszámolás november közepén lesz. Segíts te is! Ha szeretnéd, hogy emailben értesítsünk a következő lámpaszámlálásról, iratkozz fel ezen az űrlapon.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43.
  • Lépj be a Kerékpárosklubba! Tagsági díjaddal nem csak Magyarország legnagyobb kerékpáros érdekvédelmi szervezetét támogatod. Rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron