Facebook Instagram Youtube

A fényvisszaverő ruházat nincs hatással az előzéskor tartott oldaltávolságra

A fényvisszaverő ruházat nincs hatással az előzéskor tartott oldaltávolságra
2013.12.02
A KRESZ-ben kötelező lakott területen kívül és rossz látási viszonyok esetén a fényvisszaverő ruházat használata, és mi is erősen ajánljuk. Sok közlekedésbiztonságot célul tűző kampányban is felhívják rá a figyelmet. Viszont az olyan kampányok, amik - különösen városokban - kizárólag a fényvisszaverő mellény használatára fókuszálnak, azt sugallják, hogy a gyengébbnek kell magát az erősebbel szemben megvédenie, és nem kerül szóba a gyengébb védelmének elve.

A városi kerékpárosok biztonsága kapcsán gyakran előtérbe kerül a fényvisszaverő ruházat kérdése. Sok közlekedésbiztonsági kampány ilyen ruhák viselésére buzdít, Magyarországon is sokszor osztogatnak ingyen láthatósági mellényeket a rendőrök. Például egy nemrégi debreceni akcióról itt, egy soproniról itt, egy 3 települést is érintő akcióról itt olvashattok. Hasonló szellemiségben készült az ORFK-OBB alábbi videója is.
 

Mi is nagyon fontosnak tartjuk a láthatóságot, melyet első-hátsó lámpával, macskaszemmel, küllőprizmával, és szükség esetén fényvisszaverő ruházattal és fényvisszaverővel felszerelt kiegészítőkkel lehet biztosítani. A Kerékpárosklub Kisokosban külön fejezetet is szenteltünk a témának.

Azonban a csupán a láthatósági mellényre fókuszáló kampányok - különösen városi környezetben - azt sugallják, hogy a kerékpárral közlekedő biztonságáért csak a kerékpáros a felelős: a kerékpáros feladata az erősebbel szembeni védekezés. Mi úgy gondoljuk, hogy a közlekedésben a közlekedés minden résztvevőjének figyelnie kell egymásra, és ez különösen igaz az erősebb szereplőkre a gyengébbekkel szemben. A Bécsi egyezmény, melyhez Magyarország is csatlakozott, kimondta a gyengébb védelmének elvét: "A járművezetőknek különös figyelmet kell fordítani a legvédtelenebb úthasználókra, úgymint a gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre." (A gyengébb védelmének elvéről lásd: Bécsi egyezmény 7. cikk 3. pont.) 

A brit Cycling Weekly egy minapi cikke alapján az Egyesült Királyságban is sok olyan rendőrségi akció van,  mely azt üzeni, hogy a kerékpárosok a városokban egyáltalán ne viseljenek hétköznapi ruhákat vagy átlagos bringás felszereléseket. A híroldal tudósít ugyanakkor egy brit kutatásról, ami azt az eredményt hozta, hogy a magas fényvisszaverő ruházat hatására a gépjárművek nem tartanak nagyobb oldaltávolságot előzéskor.
 
Bár a láthatósági ruházat elsődleges célja nem az oldaltávolság betartatása, hanem a láthatóság maga, azért alább megosztjuk veletek e kutatás egy két érdekes eredményét.
 
"A kutatás 269 résztvevőjének kerékpárját olyan ultrahangos mérőkészülékkel szerelték fel, ami mérte, hogy mekkora oldaltávolsággal előzték őket meg a gépjárművezetők, miközben különféle bicajos felszereléseket viseltek. 
 
Az egyedüli felszerelés, aminek esetén szignifikánsan eltért az átlag előzési távolság, egy POLICE feliratú láthatósági mellény volt, és amin felhívták a figyelmet arra, hogy a bicajos videózza az utat.
 
Ez az átlagos előzési távolságot 117 cm-ről 122 cm-re növelte.
 
A kutatók várakozásaival ellentétben ugyanolyan oldaltávolsággal előzték meg a gépjárművezetők a profi bicajosfelszerelésben tekerőket, mint azokat, akiken „kezdő bicajos” feliratú láthatósági mellény volt. A hétköznapi ruházatban és a magas láthatóságú mellényben tekerőket is ugyanolyan oldaltávolsággal előzték meg. 
 
A viselt ruházattól függetlenül az előzési távolságok 1-2 %-a volt 50 cm-en belül, ami azt mutatja, hogy közeli előzések esetén a bicajos öltözéke egyáltalán nem befolyásol semmit.
 
A brit kutatók következtetése az, hogy a kerékpárral közlekedők biztonságát infrastruktúra fejlesztéssel sokkal hatékonyabban lehet növelni, mint öltözködési szokásaik megváltoztatásával."
 
 
 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron