Illusztráció: Zohar Lazar, Wired
Clive Thompson cikke eredetileg a Wired oldalán jelent meg. Szalai Krisztina fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
De az én szemszögemből nézve a közlekedési technológiák legizgalmasabb formája már több, mint 100 éves és valószínűleg ott van a te tárolódban is. A bicikli. A jövő közlekedési eszközének két keskeny kereke és kormányrúdja van.
A modern technológia a szerény biciklit is megváltoztatta, lehetővé téve a közbringák használatát: kiveszed a biciklit a dokkoló-állomásról, használod kb. egy órát, majd egy másik állomáson leteszed. A koncepciót már a hatvanas években is kipróbálták, de csúfos bukás lett a vége, mert nem tudták követni, hogy merre mennek velük.
- Olvasd el ezt is: A közbringa világhódító útja
Mára ez már megoldódott az okostelefonok segítségével, hiszen ott a GPS, a Bluetooth, az RFID és a mobil fizetési lehetőségek. A kerékpár-megosztás amerikaiak milliói számára nyitotta meg az utat a városi biciklizés felé. A kerékpárhasználók száma a 2010-es 320.000-ről 28 millióra emelkedett 2016-ra. Kínában, ahol az olyan városokban, mint például Peking hírhedtek a dugók, még gyorsabb a növekedés.
De még menőbb megoldások is vannak, ilyenek például a dokkolóállomás nélküli rendszerek. Ezekben minden szükséges technológiát bezsúfolnak a biciklibe, így az állomásokra már nincs is szükség. Az út végén egyszerűen csak leteszed és lezárod a biciklit ahol szeretnéd. Már mehetsz is tovább, a bicikli pedig várja a következő utast. Ez olcsóbbá teszi a rendszert (az állomások borzasztó sokba kerülnek), így akár már egy dollártért is elvihetsz egy biciklit egy órára.
- Olvasd el ezt is: Kína dokkoló nélküli közbringás városaiban két év alatt megduplázódtak a kerékpáron megtett kilométerek
„Személyes mobilitás az utolsó mérföldre” – mondja Euwyn Poon, a Spin társalapítója, akik dokkolás-mentes kerékpár-megosztással foglalkoznak.
A dokkoló nélküliség olyasmi helyzetet alakít ki, mint önszabályozó Internet. A biciklik nem ott vannak, ahol elfér a dokkoló, hanem ott, ahol szükség van rájuk. Úgy tűnik, ez igazságosabbá is teszi a rendszert, meséli a Seattle városi tanács tagja, Mike O’Brien. A dokkolóállomás-mentes rendszert szélesebb néprétegek használják, részben mert nagyon olcsó, részben mert ki lehet vinni őket a tehetősebb belvárosi kerületekből.
Még több leleményességet és innovációt akarsz? Várd ki a következő fázist, amely néhány éven belül megjelenik: dokkoló nélküli, elektromos közbicikli. Az akkumulátorok könnyebbek és olcsóbbak, mint valaha. Az amerikai Jump Bikes egyedi tervezésű, dokkoló nélküli e-közbicikliket szórt szét San Franciscoban és Washingtonban. Ryan Rzepecki vezérigazgató szerint ezek az e-biciklik háttérbe szorítják majd a normál kerékpármegosztó rendszereket, mert így még kevésbé lehet megizzadni az utazás során. „Azok száma, akik szívesen használnának elektromos biciklit valószínű tízszerese azokének, akik a hagyományos kerékpárt használnák” – mondja.
"60 ember szállítása autóval, Uberrel, önvezető autóval" c. karikatúra
Mindenesetre a kerékpár-megosztásnak is megvannak a maga határai. Például valószínűleg nem működik a városokon kívül. És ha túl sok bicikli kerül a rendszerbe, a dokkolóállomás nélküli rendszer kaotikus kerékpárhalmokat eredményezhet bizonyos utcákban és mellékutcákban, ahogy ez Kínában történt. Ez egyébként könnyen megoldható probléma a kerékpárok számának korlátozásával.
Gyerünk, hozzátok csak az önvezető autókat! Ássátok azokat a hyperloop alagutakat! De egy rohamosan városiasodó és felmelegedő világban a bicikli az igazán menő megoldás. A kerékpár-megosztásnak ráadásul számos állampolgári előnye is van. Elliot Fishman, az ausztrál Institue for Sensible Transport (kb. Érzékeny Közlekedés Intézete) vezetője szerint csökkenti a nyomást a tömegközlekedésen, minimális a károsanyag kibocsátása az autókhoz képest és növeli az általános mozgásmennyiséget.
És, ami a legjobb, a kerékpárok technológiai fejlődése emlékeztethet minket arra, hogy az innováció nem kell, hogy mindig valami teljesen újat jelentsen. Sokszor az is elég, ha egy robosztus, régi rendszerhez hozzáadunk egy kis új technológiát, hogy még jobban működjön. Időnként tényleg nem kell újra feltalálni a kereket…
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
- Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!