Facebook Instagram Youtube

Az Európai Kerékpáros Szövetség állásfoglalása a sisakviselésről

Az Európai Kerékpáros Szövetség állásfoglalása a sisakviselésről
2024.10.17
A kerékpárral közlekedők általában hosszabb és egészségesebb életet élnek, a súlyos fejsérülések ritkák, a sisak viselése és a sisakviselést szabályozó jogszabályok melletti érvek pedig gyengék.

Eredeti cikk: ECF HELMET FACTSHEET. Fordította: Dormán Emese. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!

Az Európai Kerékpáros Szövetség (European Cycling Federation, a továbbiakban ECF) úgy véli, hogy a kerékpárhasználó saját döntése kell legyen az, hogy mit visel. Úgy gondoljuk, hogy a sisakviselést nem lehet kötelezővé tenni, a hatóságoknak pedig nem szabadna előírniuk. A kerékpárral közlekedők általában hosszabb és egészségesebb életet élnek, a súlyos fejsérülések ritkák, a sisak viselése és a sisakviselést szabályozó jogszabályok melletti érvek pedig gyengék.

A sisaktörvények fő hatása nem a kerékpárosok biztonságának javítása, hanem a kerékpárhasználat visszaszorítása, ami aláássa e közlekedési mód egészségügyi és egyéb előnyeit. Ezért felszólítjuk a hatóságokat, hogy:

  • összpontosítsanak a kerékpározást és a kerékpárhasználók jólétét elősegítő, valóban indokolt intézkedésekre;
  • ismerjék el, hogy a kerékpározás előnyei messze meghaladják annak kockázatait;
  • tartózkodjanak a sisakviselés népszerűsítésétől vagy kötelezővé tételétől, ha nincs megalapozott bizonyíték arra, hogy az előnyösebb és költséghatékonyabb más biztonsági intézkedésekhez képest

A kerékpározás mint aktív közlekedési forma a társadalom javát szolgálja

A kerékpározás számos előnnyel jár, és a gyaloglással együtt a mindennapi közlekedés egyetlen olyan formája, ami önerőre hagyatkozik. Az aktív közlekedésnek számos előnye van a passzív közlekedési formákkal szemben:

  • Rendszeresen bebizonyosodott már, hogy a kerékpározás a leghatékonyabb tevékenység, amit egy egyén végezhet egészségének javítása és élettartamának meghosszabbítása1 érdekében
  • A kerékpározás csökkentheti a torlódásokat és élhetőbbé2 teheti városainkat. Az EU becslései szerint a forgalmi dugók költségei a GDP 1,5%-át teszik ki.3
  • A közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy negyedéért felelős az EU-ban, amiből 71,3% a közúti közlekedésből származik4 . A kerékpározás ökológiai lábnyoma5 elhanyagolható más közlekedési módokhoz képest, és hasznos eszköz lehet annak érdekében, hogy tovább csökkenjen a közlekedés környezetterhelése.
  • Az ECF számításai szerint a kerékpározás az EU gazdasága számára minimum 205,2–217,3 milliárd6 euró hasznot jelent.
  • Ahogy nő a kerékpárosok száma, úgy válik egyre biztonságosabbá e közlekedési mód minden egyes kerékpáros számára7; a tömeg biztonságot jelent. Ez az összefüggés igaz országos, helyi, sőt utcai szinten is.

Összefoglalva, a kerékpáros városok tisztábbak, egészségesebbek, csendesebbek, biztonságosabbak és élhetőbbek. A kerékpározást a hatóságok számára hasznos eszközként kell támogatni, mely számos nehéz szakpolitikai problémára lehet megoldás.

A kerékpározás veszélyei

A kerékpározás nem túl veszélyes tevékenység, a gyalogláshoz és más mindennapi tevékenységekhez hasonlítható.

  • Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács8 azt állítja, hogy megtett kilométerenként nagyobb egy gyalogos kockázata, mint egy kerékpárral közlekedőé (bár a megtett idő alapján kevesebb, de még mindig összehasonlítható)
  • Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának jelentéséből9 vett adatok azt mutatják, hogy megtett távolságra vetítve a kerékpárosok halálozási kockázata hasonló a gyalogosokéhoz (tehát ha a kerékpárosoknak sisakot kellene viselniük, akkor a gyalogosoknak is)
  • A kerékpárosok nem különösen kitettek a fejsérüléseknek. Angliában a fejsérülések miatt kezelt gyermekeknek csak 7-8%-a került kórházba kerékpáros sérülés miatt, pedig a kerékpározás a fizikai aktivitások második leggyakoribb formája10. Becslések szerint e sérüléseknek csupán egynegyede történt a fej azon részein, melyet egy bukósisak védhet – és valószínű, hogy e sérülések egy részét sisakot viselő gyermekek szenvedték el11,12
  • Körülbelül 33 millió kerékpárral megtett kilométerre jut egy kerékpáros haláleset13. Egy átlagos kerékpárosnak 21 000 évébe kerülne, hogy ekkora távolságot megtegyen.

Tehát erkölcsileg helytelen és jogilag is indokolatlan a kerékpározást olyan kiemelt kockázatú tevékenységként azonosítani, ami kötelező sisakviselési szabályozást tenne indokolttá, vagy a hatóságoknak a sisakviselés mellett kampányolni.

Csökkentik-e a sisakok a tényleges kockázatokat?

Gyenge a bizonyíték arra, hogy a sisakok hatékonyan csökkentik a fejsérüléseket.

  • Az európai kerékpáros sisak szabvány azt méri, hogy a sisakok ellenállnak-e egy kb. akár 20 km/óra körüli egyirányú erőnek. Más szóval egy olyan erőnek, ami álló kerékpárról való leeséskor keletkezik, nem pedig egy motorizált járművel való ütközéskor, pláne nem egy sebességgel haladó járművel.
  • Sok szkeptikus kutatás létezik arról, hogy mennyire hatásos a sisakviselés egy tényleges baleset esetén..141516
  • Ausztráliában17 és Svédországban18 a sisaktörvény bevezetése után a kar- és törzssérülések aránya a fejsérülésekhez képest változatlan maradt, ami azt jelenti, hogy a fokozott sisakhasználat nem csökkentette a fejsérüléseket. Ellenben, a törvény bevezetése után viszont lecsökkent a kerékpározók száma.
  • Egyes kutatások kimutatták, hogy a sisak használata tulajdonképpen még hozzá is járulhat a sérülésekhez19, például rotációs fejsérülésekhez20,21, vagy a sisakviselők 22,23,24 vagy más sofőrök25 rizikókompenzálásához.
  • Az Európai Bizottság közúti biztonságról szóló munkadokumentuma a vonatkozó szakirodalom alapos áttanulmányozása után arra jutott, hogy „…a kerékpáros sisakok valószínűleg védenek a kisebb fejsérülések esetében, ​​de a súlyos, életveszélyes sérüléseket nem előzik meg.”26
  • Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma kerékpáros sisakokra vonatkozó alapos felülvizsgálata nem talált meggyőző és valós tapasztalati bizonyítékokat arra, hogy a sisakok valóban csökkentenék a kerékpáros sérüléseket. 27,28
  • Míg néhány régebbi tanulmány a sisakviselés hatékonyásáról számolt be, többnyire „kontrolcsoportos” módszertant alkalmazott, amely megbízhatatlan eredményekre vezethet. Az ugyanezt a módszertant alkalmazó hormonpótló terápiával, a vitamin-kiegészítőkkel és az MMR vakcinával kapcsolatos kutatások eredményeiről ma már tudjuk, hogy hamisak. (Az érvek teljes összefoglalója itt található)29

A sisakokra vonatkozó jogszabályok és a kerékpáros számok


Állam / régió:

A kerékpárhasználat csökkenésének mértéke:

Fővárosi terület

33% és 50% között

Új-Dél-Wales

Gyerekek esetében 44%-90% között

Északi terület

Munkábajárás esetén 50%, gyerekek esetén 17%- 39% között

Queensland

Gyerekek esetében 22% és 30% között

Dél-Ausztrália

Iskolás gyerekek esetében 38%

Victoria

Gyerekek esetében 36% - 46% között

Nyugat-Ausztrália

Általánosságban 26% - 38% között. Gyerekek esetében több, mint 50%

1. táblázat - A kerékpárosok számának csökkenése a kötelező sisakviselés bevezetése után Ausztráliában

Ausztráliában az sisakviselést szabályozó előterjesztések fő hatása nem a fejsérülések arányának csökkenése volt, hanem a kerékpárosok számának csökkenése. Például Új-Zélandon 55%-kal csökkent a kerékpárhasználat 1989/90 óta30 . A kerékpározás Ausztráliában is jelentős mértékben visszaesett31, 37,5%-kal kevesebb ausztrál biciklizett 2011-ben mint 1985-8632-ban. Valójában minden ausztrál államban drámai mértékben esett vissza33 a kerékpározók száma. Ez a mai napig így van, sőt még rosszabb lett, ha figyelembe vesszük Ausztrália lakosságszámának növekedését34. Ez a tendencia Kanadában35 és Új-Zélandon36 is kimutatható.

A kerékpározók számának lecsökkenése nem csak az egészségügyi előnyökre hat negatívan (lásd alább), de a közúti biztonságra is​. Minél többen használnak biciklit, annál nagyobb lehet minden egyes kerékpározó egyéni biztonsága is (Azaz, a tömeg biztonságot jelent. Ez a „Safety in numbers”); a csökkenő számok pedig veszélyesebbé teszik a kerékpározást. (37,38,39,40,41)

A kerékpározók visszaszorulásának közegészségügyi következményei

Piet de Jong42 egy olyan modellt hozott létre, mely segítségével kimutatható a sisakviselési szabályozás (vagy a sisakviselés népszerűsítésének) közegészségügyre gyakorolt hatása. A baleseti kockázathoz képest a kerékpározás olyan komoly egészségügyi előnyökkel jár, hogy a kerékpározók számának kismértékű csökkenése is nettó közegészségügyi kárt okoz. Ha a kerékpározás egészségügyi előnyeit a baleseti kockázat költségeivel szemben 20:143-nek vesszük, ami egy általánosan elfogadott arány, a kerékpározók számának mindössze 4,7%-os csökkenése már nettót közegészségügyi kárt okozna még akkor is, ha a sisakok 100%-ban hatékonyak lennének az összes sérülés 100%-ának esetében. Ha lecsökkentjük a sisakok hatékonyságát egy reálisabb értékre, a kerékpározók számának még kisebb visszaesése is elegendő a nettó közegészségügyi kárhoz. A sisakviselési szabályok bevezetésekor jellemzően 30%-kal csökken a kerékpározók száma. Így gyakorlatilag lehetetlenné válik, hogy a szabályozásnak pozitív közegészségügyi hozadéka legyen, hiszen annyian hagynak fel, vagy épp el sem kezdik a kerékpározást a szabályok bevezetése után.

Forrás:

https://ecf.com/files/wp-content/uploads/Helmet-factsheet-_17042015_Final.pdf

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron