Facebook Instagram Youtube

Az Európai Parlament 2030-ra a kerékpárral megtett utak számának megduplázását várja Európában

Az Európai Parlament 2030-ra a kerékpárral megtett utak számának megduplázását várja Európában
2023.02.20
Az Európai Parlament az EU Kerékpáros Stratégiájának kialakításáról szóló állásfoglalása nyomán az Európai Bizottság feladata, hogy megduplázza a kerékpárral megtett kilométerek számát Európában 2030-ra. Az állásfoglalással a Parlament a kerékpározást teljes jogú közlekedési módnak, valamint kulcsfontosságú iparági tényezőnek ismeri el a hosszú távú klímacélok és a szennyezésmentes gyártási célok eléréséhez.

A cikk eredetileg az ECF oldalán jelent meg, szerzője: Michael Brennan, fordította: Liptay Orsolya. Csatlakozz önkéntes fordítócsoportunkhoz és segíts minél több jó külföldi példát bemutatni.

Az Európai Parlament 2023. február 16-án, Strasbourgban majdnem egyhangúlag elfogadott állásfoglalása 17 pontból álló akciótervet irányoz elő további kerékpáros infrastruktúra létesítésére, Európában a kerékpár-, kerékpáralkatrész-és kerékpárakkumulátor-gyártás kedvező feltételeinek megteremtésére, valamint kétmillió munkahely létrehozására a „kerékpáros ökoszisztémában”, mely kiterjed a gyártásra, a turizmusra, a viszonteladói, az egészségügyi iparágakra és a sportra, melyek már ma is egymillió embert foglalkoztatnak.

A kerékpáros érdekvédelmi szervezetek, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF), az Európai Kerékpáros Iparszövetség (CIE), az Európai Kerékpárgyártók Iparszövetség (CONEBI), valamint az Európai Kerékpárgyártók Egyesülete (EBMA) lelkesedéssel fogadták a Parlament állásfoglalását, és gratuláltak a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságnak, hogy Karima Delli európai parlamenti képviselő kezdeményezésére és irányítása alatt tető alá hozták az állásfoglalást.

Karima Delli európai parlamenti képviselő így nyilatkozott:

„A kerékpározásnak annyi előnye van: jobb egészség, kevesebb torlódás, élhetőbb városok, és így tovább. Mindazonáltal mindeddig hiányzott az EU intézményei részéről az az erős jelzés, amely elismeri a kerékpározás központi szerepét társadalmainkban.”

Kevin Mayne, az Európai Kerékpáros Iparszövetség vezetője szerint „Ez nagyon fontos lépés az Európai Parlamentet az állásfoglalás meghozásában támogató szövetségek, vállalatok, városok, régiók és kormányok koalíciója számára. Iparági szempontból ez szektorunk fontosságának eddigi legátfogóbb elismerése az EU intézményei részéről.”

Jill Warren az Európai Kerékpáros Szövetségtől úgy látja, hogy

„Ez egy nagyon fontos állásfoglalás, amely hosszú évek érdekvédelmi és szakpolitikai követeléseit váltja valóra, és kulcsfontosságú mérföldkő a kerékpározás számára. Gratulálunk a teljes Európai Parlamentnek, hogy elfogadták az EU Kerékpáros Stratégiáját, melynek segítségével a kerékpározás számára új lehetőségeket nyitnak, hogy többen biciklizzenek - és nagyobb biztonságban biciklizzenek - szerte Európában.”

Manuel Marsilio, az Európai Kerékpáros Iparszövetség vezetője hozzátette, hogy

„A kerékpárrra, elektromos kerékpárra, kerékpáros alkatrészekre és kiegészítőkre szakosodott iparágak Európában üdvözölik az Európai Parlament döntését, hogy mind az Európai Bizottság, mind pedig a tagállamok dolgozzanak ki EU-s Kerékpáros Stratégiát: ez történelmi jelentőségű felhívás a teljes iparág további növekedése szempontjából, és az EU ipari stratégia mobilitási ökoszisztémájában világosan kijelöli az iparág központi szerepét.”

Üdvözlő nyilatkozataikban a kerékpáros szervezetek, az ECF, a CIE, a CONEBI és az EBMA arra kérik az Európai Bizottságot, hogy gyorsan cselekedjen az Európai Parlament által meghatározott szakpolitikai ajánlások hosszú listájának végrehajtása érdekében.

A kerékpáros szervezetek emellett azt is remélik, hogy a javaslat, hogy 2024 a Kerékpározás Európai Éve legyen, és amelyet már több EU tagállam támogat az Európai Kerékpáros nyilatkozatban a tagállamokat további intézkedésekre sarkallja majd, például az ÁFA csökkentésére, a kerékpározás népszerűsítésére irányuló kezdeményezések megsokszorozására, valamint a „Portugál Kerékpáros Völgy”, mint ipari beruházás lemásolására más régiókban is, az európai finanszírozási programok céltámogatásai segítségével.

Jogilag nem kötelező érvényű, azonban kulcsfontosságú dokumentum

Az Európai Parlament állásfoglalása a kerékpározásra vonatkozó uniós stratégia kidolgozásáról jogilag nem kötelező érvényű, azonban kulcsfontosságú dokumentum a jövőbeni szakpolitikai prioritások és döntések formálása szempontjából, melyeket a Parlament számon kérhet az Európai Bizottságon. Az Állásfoglalás egy sor konkrét intézkedést ír elő, hogy lehetővé tegye a kerékpározást és növelje a kerékpárral megtett kilométerek számát, például:

  • Jelentősen növelni kell a beruházások mértékét a biztonságos, szeparált kerékpáros infrastruktúra kialakítására és a kerékpározás integrációjára a városi keretrendszerekbe
  • A kerékpározást figyelembe kell venni a Transzeurópai Közlekedési Hálózathoz (Trans-European Transport Network (TEN-T)) tartozó infrastruktúra kialakításánál vagy korszerűsítésénél
  • A kerékpáros iparágat be kell vonni az EU ipari stratégiájának mobilitási ökoszisztémájába
  • Támogatni kell a „Made in Europe” kerékpárok és alkatrészek termelését
  • Lehetővé kell tenni további magas hozzáadott értékű zöld munkahelyek létrehozását a kerékpáriparban
  • Növelni kell a kerékpárok hozzáférhetőségét és megfizethetővé tételét
  • Fel kell gyorsítani az EuroVelo, az európai kerékpáros úthálózat és 17 útjának kialakítását
  • Népszerűsíteni kell a kerékpárosbarát munkahelyeket
  • Biztonságos kerékpártárolókat és az elektromos kerékpárok számára töltési lehetőséget kell kialakítani
  • A 2024-es évet a Kerékpározás Európai Évének kell kinevezni

Az Európai Parlament állásfoglalása valóra váltja Karima Delli európai parlamenti képviselő tavaly júniusi, a lyoni Connecting Europe napokon, valamint az egy nappal későbbi, Koppenhága városa által szervezett, a Tour de France kerékpáros körverseny rajtját megelőző kerékpáros csúcstalálkozón tett ígéretét egy európai kerékpáros nyilatkozat létrehozására. Ugyanezen a koppenhágai eseményen az Európai Bizottság alelnöke, Frans Timmermans támogatásáról biztosította a kezdeményezést, és elismerte, hogy az EU-nak van szerepe a kerékpáros szakpolitika kialakításában, szavai szerint „Több és új intézkedést kell támogatnunk, hogy a kerékpározás nőjön Európában.”

Eközben az EU tagállamai is szorgalmazni kezdték a kerékpározás népszerűsítésének stratégiai megközelítését. Eddig 11 EU tagállam írta alá a belga kezdeményezésű Európai Kerékpáros Nyilatkozatot, amely egy EU-s szintű akciótervet sürget a kerékpározás priorizálására. 12 tagállam már rendelkezik nemzeti kerékpáros stratégiával, vagy hasonló szakpolitikai dokumentummal. Mindent összevetve összesen 17 tagállam - a tagállamok szemmel látható többsége - vagy már aláírta az Európai Kerékpáros Nyilatkozatot, van érvényes nemzeti kerékpáros stratégiája, vagy akár mind a kettő igaz rá.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron