Facebook Instagram Youtube

Egy kerékpáros baleset tanulságai. A Magyar Kerékpárosklub álláspontja

2012.10.17
A Magyar Kerékpárosklub (MK) a legnagyobb hazai kerékpáros szakmai szervezetként 'Álláspont' sorozatában a kerékpározással kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekkel, problémákkal kapcsolatban fogalmazza meg szakmai véleményét. A cikkek célja, hogy az adott kérdésben párbeszéd induljon el, amely lehetőséget ad a közlekedőknek meglévő tapasztalataik megosztására, véleményük megvitatására, ezzel elősegítve a békés együtt közlekedést, ami mindannyiunk közös érdeke.

A Magyar Kerékpárosklub (MK) a legnagyobb hazai kerékpáros szakmai szervezetként 'Álláspont' sorozatában a kerékpározással kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekkel, problémákkal kapcsolatban fogalmazza meg szakmai véleményét. A cikkek célja, hogy az adott kérdésben párbeszéd induljon el, amely lehetőséget ad a közlekedőknek meglévő tapasztalataik megosztására, véleményük megvitatására, ezzel elősegítve a békés együtt közlekedést, ami mindannyiunk közös érdeke. Ezúttal egy baleset tanulságait elemezzük.

Ismét kerékpárral közlekedőt gázolt halálra gépjárművezető, ezúttal a Fehér úton, közel az Örs vezér térhez. A baleset elemzése azért is fontos, mert az ezúttal egy új építésű kerékpárút újonnan kialakított átvezetésében történt.  

(A balesetben a kerékpár vezetője halálos sérüléseket szenvedett el, ezúton is szeretnénk a családjának őszinte részvétünket nyilvánítani.).

Az ilyen esetekkel azért fontos foglalkoznunk – miközben szerencsére a dinamikusan  növekvő kerékpáros forgalom ellenére sem nő a kerékpáros balesetek száma Budapesten –,  mert fel kell tudnunk használni a tanulságokat az újabb utak építésénél és a vezetési szokások alakításánál is.

A helyszínen, a Fehér úton 2x2 sávban haladnak az autók, meglehetősen nagy a forgalom, különösen a baleset időpontjában, a délutáni csúcsforgalomban. A keresztező kerékpárút (sajnos - mint szinte mindenütt az országban - egyoldali kétirányú) az út keleti oldalán halad az átkelőig, ami egy gyalogos átkelő mellé felfestett kerékpáros átvezetés. Itt mennek át a kerékpárosok a másik oldalra, ahol halad tovább Kőbánya felé a kerékpárút.

Ahogy az alábbi képeken is látszik, a kerékpár vezetőjét stoptábla állítja meg a kereszteződésben, ami sajnos úgy van elhelyezve, hogy érkezéskor a táblát rövid időre egy oszlop ki is takarja.

   

  

A baleset során a kerékpáros szabályosan megállt a táblánál, a szélső sávban érkező autó látta is őt és megállt, hogy átengedje, azonban a belső sávban haladó nem tette ezt, így összeütköztek.

A baleset jogi megítélése nem a mi dolgunk, de az részletesebb vizsgálat nélkül is látható, hogy a szabályok szerint legalábbis mindkét jármű vezetője hibázott: az autóvezető annak ellenére sem állt meg a zebra előtt (mert a kerékpáros átvezetést zebra előzi meg),  hogy a másik sávban már egy autó állt, a kerékpár vezetője pedig valószínűleg nem a tőle elvárható körültekintéssel ment át a kereszteződésen. Azonban a mi megítélésünk szerint az autós viselkedése messze nagyobb hiba, a gyengébb védelme már a mi joggyakorlatunkban is kezd érvényesülni, talán egyszer a KRESZ és rendeletei részévé is válik, mint ahogy a ránk is kötelező un. „Bécsi egyezmény” ezt elő is írja. („A járművezetők különös figyelmet/gondosságot tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők iránt.” - Bécsi egyezmény 7.3).

Fontos elemezni és tanulságokat leszűrni a balesetből az infrastruktúra építése szempontjából is. Az itt épült kerékpárutat még 2007-ben kezdték tervezni, akkor még magunk is jobban elfogadtuk az egyoldali kétirányú kerékpárút építését. Ma már tudjuk, hogy lakott területen belül mennyi bajt okoz, ha nem „irányhelyesen”  vezetjük az út két oldalán ezeket. Azonban nem elég az, hogy mi itt a Kerékpárosklubban ezt már  tudjuk, a tervezésben ma is ez a gyakorlat, egy most elkészült elemzés szerint az országban a 2007-2012 közti időszakban épült kerékpárutak közül gyakorlatilag egy sem irányhelyesen valósult meg. Az ilyen egyoldali kétirányú kerékpárút kényszerűen megsokszorozza az átkelést a forgalmas úttesten a kerékpár vezetője számára. Nemcsak akkor, ha az út az egyik oldalról átvezet a másikra, de akkor is, ha valakinek a kiépített oldallal átellenben van éppen dolga, vagy ott lakik stb. Ezek az átkelések minden alkalommal baleseti kockázatok, akár ha nincs kiépített átvezetés és tolni kell a bringát, akár ha van, mint jelen esetben. 

A tanulságok:

  1. Nem elég a szabályok ismerete, a járművezetésnél legfontosabb az együttműködés, partnerség, a másik közlekedő fél figyelembe vétele. Az erősebb fél ebben kiemelkedő felelősséget visel.
  2. Az infrastruktúra építésénél végre a valódi (adatokon, kutatásokon alapuló) biztonsági szempontokat kell figyelembe venni, és ebben nem lehet  engedményt tenni  sem pénzügyi, sem  szubjektív megítélésből származó okok alapján.
  3. A konkrét helyszínt és az összes hasonló kereszteződést azonnal meg kell vizsgálni és a biztonság fokozása érdekében át kell alakítani.

 

 

 

 

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron