Kutatók szerint elhanyagolható a járművek közötti sebességkülönbség, akár kerékpáros, akár autó halad előttünk.
Együtt közlekedés a fővárosi Dózsa György úton
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub
Simon MacMichael cikke a Road.cc oldalán jelent meg 2020. július 2-án. Készült a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában. Csanádi György fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!
Sok autóvezető úgy érzi, hogy a kerékpározók feltartják őket, ezért akár veszélyes előzéseket is vállalnak pusztán azért, hogy eléjük kerüljenek. Egy új amerikai kutatás bemutatja, mennyire értelmetlenek ezek az előzési manőverek, ugyanis a kerékpárosok valójában nem felelősek a gépjárművek torlódásáért.
2020 júniusában a Transportation Research Record folyóiratban megjelent tanulmány kiemeli: “Egyes gépjárművezetők szerint a kerékpársávok nélküli városi utakon a kerékpárosok jelenléte lassítja a gépjárműforgalmat, ezért torlódást okoz.”
A Portlandi Állami Egyetem Közlekedés, Technológia és az Ember Intézete igyekezett ennek az állításnak a helyességét megvizsgálni olyan városi utakon, ahol nincsenek kerékpársávok.
Arra jutottak, hogy a kerékpárosok nem valószínű, hogy lassítják a személyautók utazási sebességét, a legtöbb esetben ugyanis nem tapasztaltak jelentős a sebességkülönbséget.
A kutatást az oregoni Portland hat utcáján végezték két forgatókönyv alapján. Az egyik esetben a személyautó előtt egy kerékpáros haladt, a másik esetben a gépkocsi előtt egy személyautó haladt.
Kevés statisztikailag jelentős különbséget fedeztek fel a két helyzet között, a tényleges sebességkülönbség 1 mérföld/h [1,6 km/h] vagy kevesebb volt.
“Ezért a személyautók sebességének különbségeit a kerékpárosokkal és kerékpárosok nélkül gyakorlati szempontból elhanyagolhatónak találták" - állítja a tanulmány.
Carlton Reid, kerékpározással foglalkozó író és újságíró a Forbes.com-on megjelent cikkében a tanulmány azon megállapítását emeli ki, hogy a lejtőn haladó kerékpározókat kevésbé előzték meg az autóvezetők, mivel azok a sík terephez képest gyorsabban tekertek.
Reid az elektromos kerékpárok vonatkozásairól is kérdezte a tanulmány társszerzőjét, Miguel Figliozzit. Figliozzi szerint az elektromos kerékpárral tekerőknek kevésbé jelentenek kihívást az emelkedők, és utazási teljesítményük jobb a sebesség és a gyorsulás szempontjából. Kis forgalmú és sebességcsillapított utcában az autósok jellemzően ritkábban előzik meg az elektromos kerékpárral közlekedőket, mert a sebességkülönbség köztük kisebb vagy éppen nincs is.
A kutatást üdvözölte Dr. Ian Walker, a Bath-i Egyetem professzora is. Reid-nek azt mondta: “Jó, hogy vannak adataink arról, hogy a kerékpárosokkal együtt közlekedés nem tartja fel az autókat jelentős mértékben. Ezek a képzetek inkább tévhitekből fakadnak, mintsem valós tényekből.”
A tanulmány elsősorban azon helyi politikusok számára lehet hasznos, akik szeretnék segíteni a kerékpáros közlekedést, de aggódnak attól, hogy a kerékpározók torlódást okozhatnak - mondta. “Megnyugodhatnak, hogy ilyen hatása bizonyára nincs a kerékpározásnak.”
Mivel a kutatást amerikai és nem brit utakon végezték, a professzor arra figyelmeztet, egyes helyhatóságok az elkülönített kerékpáros infrastruktúra ellen érvelhetnek az eredmények birtokában. “Tudván, hogy a sebességkülönbséget tekintve akár vegyíthető is a kerékpáros és a motorizált forgalom, a várostervezők azt feltételezhetik, hogy ez általában véve jó ötlet.”
**
Bár ez a vizsgálat Amerikában készült, eltekintve egyes kirívó esetektől, átlagban talán itthon is hasonló eredmények jönnének ki. Ki tudja? Meg kéne vizsgálni! Addig is itt egy oktatóvideó a biztonságos autós-biciklis együtt közlekedésről:
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.
Támogasd a bringás fejlődésért dolgozó Kerékpárosklubot és nyerj!
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
- Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!