Facebook Instagram Youtube

Egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben Oslo városában 2019-ben

Egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben Oslo városában 2019-ben
2020.01.16
Az autók számának és sebességének csökkentése a közlekedési balesetek által okozott halálesetek számát is csökkentette

Az autók számának és sebességének csökkentése a közlekedési balesetek által okozott halálesetek számát is csökkentette.


Alissa Walker cikke a Curbed honlapján jelent meg. A cikket Liptay Orsolya fordította, Halász Áron szerkesztette a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában.


Fotó: Larry Lamsa

Képzeljünk el egy Washington méretű várost, ahol egy év alatt egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem hal meg az utcán. Osloban pont ez történt: a város útjain 2019-ben egyáltalán nem fordult elő gyalogost vagy kerékpárost érintő halálos baleset.

A 673 ezer lakosú norvég fővárosra vonatkozó adatok szerint drámai csökkenés következett be a közlekedési balesetekből fakadó halálesetek számában, az 1975-ös 41 halálesetről egyetlen közlekedési baleset miatt bekövetkező halálesetre a tavalyi évben. 2019-ben egyetlen felnőtt halt meg, mikor járművével egy kerítésnek ütközött.

A norvég Aftenposten napilap tudósítása szerint  a biztonsággal foglalkozó érdekvédők a közlekedési balesetből fakadó halálesetek számának gyakorlatilag nullára csökkenését a városközpontba kevesebb autó behajtását engedélyező, nemrégiben indult kezdeményezéseknek tulajdonítják.

Az elmúlt öt évben a város drasztikus lépéseket tett a járműforgalom csökkentésére a belvárosban, beleértve majdnem minden utcai parkolóhely felszámolását, és helyükön kerékpársávok vagy járdák kialakítását. Fontos utcákat zártak le az autóforgalom elől, dugódíjat vezettek be a belvárosba behajtó autóknak. Az intézkedések célja az volt, hogy 2019-re a belváros legnagyobb részét autómentessé tegyék.

Oslo nem csupán azon helyek számát csökkentette, ahol vezetni lehet, hanem mérsékelte a sebességhatárt is, amely szignifikánsan hozzájárul a közlekedési balesetekből fakadó halálesetek csökkenéséhez, nyilatkozott Christoffer Solstad Steen, a nemzeti közlekedésbiztonsági szervezet, a Trygg Trafikk képviselője az Aftenposten napilapnak adott interjújában.

Ami talán a legfigyelemreméltóbb, hogy 2019-ben nem halt meg 15 év alatti gyermek közlekedési balesetben az 5.3 millió lakosú Norvégiában. Az Egyesült Államokban a gyermekeknél vezető halálok az autóbaleset - évente mintegy 4.000 gyermek hal meg közlekedési balesetben.

Az egyik olyan Christoffer Solstad Steen által említett intézkedés, amely hozzájárulhatott a gyermekáldozatok számának csökkenéséhez, az úgynevezett „szívzónák” kialakítása volt Oslo iskolái körül. Ennek keretében az utcákat olyan módon alakítják át, hogy azok védelmet nyújtsanak az iskolába bicikliző vagy gyalog közlekedő gyermekek számára, beleértve iskolaidőben az utcák lezárását az autóforgalom elől.

Az osloi jó hírekkel egy időben az amerikai nagyvárosok is elkészítették saját, 2019-es statisztikáikat, amelyek sajnos emelkedést mutatnak a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő halálos balesetek számában. New Yorkban, Los Angelesben és San Franciscóban egyaránt több közlekedési balesetből fakadó haláleset történt 2019-ben, mint 2018-ban.

New Yorkban a közlekedési balesetből fakadó halálesetek számának növekedését 2019-ben főképp a gyalogosok és kerékpárosok halálos balesetei számának növekedése okozta. 2019 végén nagyszabású tervet fogadtak el több, védett kerékpársáv, valamint gyalogos zónák létesítésére.

Los Angelesben, ahol több, mint 239 ember vesztette életét az utakon 2019-ben, a városban nem csupán a közlekedési balesetekből fakadó halálesetek száma nőtt általában az idei évben, de a gyalogosokat ért halálos balesetek száma is rekordmagasságokba emelkedett — a halálos balesetet szenvedett gyalogosok száma öt év alatt 69 százalékkal nőtt.

San Francisco a 2018 évi összes halálos baleset számát már 2019 augusztusában elérte. Több, nagy port felvert, kerékpárosokat érő halálos balesetet követően a város vezetői átfogó „gyorsprogramot” indítottak a biztonsági intézkedések felgyorsítására.

Néhány amerikai városban azért felcsillant a siker reménye 2019-ben. Washingtonban, ahol az érdekvédők nagyszabású akciókat szerveztek a tavalyi év során az utcákat érintő infrastruktúra-módosításokat követelve, 2015 óta először csökkent a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Chicagóban szintén kevesebb közlekedési balesetből fakadó haláleset történt 2019-ben, mint 2018-ban.

A következő évtizedben az amerikai városok közül egyre többen tűzik zászlajukra a Vision Zero kezdeményezéseket a közlekedési balesetekből eredő halálesetek megszüntetése érdekében - mintegy 50 város tűzött ki célokat a nulla közlekedési haláleset elérésére az elkövetkezendő tíz évben. Bár az európai városokban jelentős sikereket értek el a halálesetek számának csökkentésébenaz amerikai eredmények vegyes képet mutatnak, és kevés városban tapasztalható folyamatos, évről évre csökkenő tendencia.

Mindezek ellenére több amerikai város kísérletezik autómentes övezetek létrehozásával, amelyek többé-kevésbé hasonlóak az oslói modellhez. New York kitiltotta az autókat az igen sikeres 14. utcai buszsávból és dugódíjat vezet be Manhattanben az év végéig. Január 29-től San Franciscóban az egyik legforgalmasabb útvonalat, a Market Streetet zárják le a magáncélú autóforgalom nagy része elől.

A fejlődés Oslo esetében sem volt töretlen azután, hogy meghatározta saját Vision Zero célkitűzését. Azonban Steen Aftenpostennek adott interjúja szerint Oslo autómentes övezetei hozták meg az áttörést, mivel országos szinten a közlekedési balesetekből fakadó halálesetek száma nem csökkent olyan mértékben, mint Oslóban.

Mindazonáltal Oslo még nem hirdette ki a Vision Zero totális győzelmét. A városvezetés szerint a valódi nulla cél azt jelentené, hogy egyáltalán nem következik be sérülés közlekedési baleset miatt, nem csupán a halálesetek szűnnek meg.

„Bár nagyon jó eredményeket tudunk felmutatni, még van tennivalónk, hogy minden úthasználó esetében a halálesetek számát nullán tartsuk”, jelenti ki a gyalogos-és kerékpáros szakpolitikáért felelős Anders Harmann a Twitteren.



Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron