Facebook Instagram Youtube

Elértük: 10 buszsáv nyílik meg a bringásoknak augusztusban

Elértük: 10 buszsáv nyílik meg a bringásoknak augusztusban
2012.08.01
Szombaton jelentette be először Vitézy Dávid, hogy a BuBi intézkedési csomag részeként 10 újabb buszsáv nyílik meg a bringásoknak ebben a hónapban. A BKK nyilvánosságra hozta a listát és térképet is mellékeltek hozzá.

Szombaton jelentette be először Vitézy Dávid, hogy a BuBi intézkedési csomag részeként 10 újabb buszsáv nyílik meg a bringásoknak ebben a hónapban. A BKK nyilvánosságra hozta a listát és térképet is mellékeltek hozzá. Az intézkedésnek örülünk és szakmai munkánkkal továbbra is azon leszünk, hogy egyre több ilyen olcsó és biztonságos fejlesztés valósuljon meg.

Évek óta harcolunk érte, hogy a buszsávok ne legyenek akadályok a bringás közlekedésben. Ahogy a mindennapok tapasztalatai mutatják: nem azok, a KRESZ mégis csak ott engedélyezi a biciklizést, ahol ezt külön piktogram jelzi. A szabályos bringás így sokkal veszélyesebb gyakorlatra kényszerül: egy sávval beljebb a buszok és az autók között kell tekernie. "A nemrég megváltozott szabályok szerint a kerékpározás olyan buszsávban már engedélyezhető, amely minimum 4,25 méter széles vagy ahol a csúcsidei buszforgalom nem éri el az óránkénti 30 buszt, vagyis az arra járó menetrendszerű járatok csúcsidei közös követési ideje több, mint 2 perc" - írja a BKK.

Már voltak korábbi változások az Etele úton, a Megyeri úton, a Dózsa György úton, a Podmaniczky utca pár méteres szakaszán vagy a Városliget mellett, idén a Mészáros utcai volt az első buszsávmegnyitás. Ezt követi most tíz, rövidebb- hosszabb helyszín, 4650 méteren:

1. I-II. kerület, Fő utca (a Bem József tér és a Clark Ádám tér között), és Árpád fejdelem útja (a Zsigmond tér és a Bem József tér között),
2. V. kerület, József Attila utca és Széchenyi István tér,
3. V-XIII. kerület, Szent István körút (a Nyugati tér és Tátra utca között, onnan kerékpáros nyomként felvezet a Margit hídra),
4. VI. kerület, a Ferdinánd híd lehajtója az Izabella utca felé,
5. VI. kerület, Király utca (az Eötvös utca és a Teréz krt. között),
6. VII. kerület, Wesselényi utca (a Hársfa utca és az Erzsébet krt. között),
7. VII. kerület, Dohány utca (az Izabella utca és a Rottenbiller utca között),
8. VII. kerület, Damjanich utca (a Murányi utca és a Dózsa György út között kifelé),
9. XIII. kerület, Dózsa György út (a Szabolcs utca és a Vágány utca között a Hősök tere felé),
10. XI. kerület, Hengermalom út (a Szerémi út és a Budafoki út között a Duna felé).

"Elsőként a budai Fő utca kialakítása várható, amely a nem turisztikai célú kerékpáros igények kiszolgálására alternatív útvonalként helyettesíti a rakparti kerékpárutat. Ezzel együtt a Bem rakparton kerékpáros nyomot jelölünk ki a Jégverem utcától a Csalogány utcáig, így a gyalogosforgalom szempontjából legkritikusabb budai szakaszon tehermentesíthetjük a rakparti sétányt" - tette közhírré a Közlekedési Központ.

A buszsávok kijelölése nem csak vonzóbbá és biztonságosabbá teszi a biciklis közlekedést, számos külföldi példa bizonyítja: a buszközlekedést sem lassítják a bringások.

A Kerékpárosklub a jövőben folyamatos oktatást tart a BKV sofőreinek a változó helyzetek kezelésére. Emellett a BKK kiemelte, hogyan használjuk a buszsávokat, amit a figyelmetekbe ajánlunk:

  • "Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen, és a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen!
  • Soha ne előzze a buszt jobbról!
  • Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, már nem előzheti meg. Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását! Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele. Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Ne kerekezzen járdán. A járda a gyalogosoké!
  • A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladhatnak a kerékpárosok!
  • Figyeljen arra, hogy látszódjon! Sötétben mindig kapcsolja be a lámpát!
  • Mindig jelezze, ha irányt vált. Nem csak azért, mert KRESZ-előírás, hanem a többi közlekedő iránti udvariasságból és saját biztonsága érdekében is!
  • Figyeljen a keresztező utcák forgalmára, akkor is, ha elsőbbsége van, mert nem biztos, hogy észrevették! Próbáljon meg szemkontaktusba kerülni a többi járművezetővel! "

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron