A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint Eger remek adottságokkal rendelkezik a mindennapos kerékpárhasználat elterjedéséhez. „A viszonylag kis távolságok, a város észak-déli tengelyére jellemző kedvező domborzati viszonyok, a helyi közösségi közlekedési rendszer hiányosságai mind segíthetik a kerékpáros közlekedés részarányának növekedését. Eger földrajzi elhelyezkedése komoly - a város gazdaságát és ismertségét is erősítő - lehetőséget jelent a folyamatosan növekvő kerékpáros turizmus kiszolgálására.” – fogalmaz a tanulmányunk.
Észak-déli folyosó a patak mentén jelenleg
A jó adottságok ellenére az egri kistérségben csupán a közlekedők 8%-a használja közlekedésre a kerékpárt, a számot ráadásul az agglomerációs települések „húzzák fel” ennyire. A környék legnépszerűbb közlekedési eszköze az autó, 53% választja ezt a módot. A június végére elkészülő tanulmányunk célja, hogy a biciklis közlekedést akadályozó tényezők mellett bemutassa, hogy milyen eszközökkel tehető népszerű és vonzó alternatívává a kerékpár. A koncepció második ütemében konkrét, helyszínekre bontott infrastruktúrafejlesztési illetve oktatás-nevelési és népszerűsítési javaslatcsomagot teszünk majd le a városvezetés asztalára.
Bár koncepciónk kizárólag a kerékpározással foglalkozik, fontosnak tartottuk kiemelni, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztése csak a város egészének, közlekedésének integrált szemléletével érhető el. A kerékpáros fejlesztések előnye ugyanakkor, hogy egyike a legköltséghatékonyabb településfejlesztési eszközöknek. Az integrált – gyalogos, közösségi, szükséges gépjármű és kerékpáros közlekedést egyaránt segítő – városfejlesztés versenyképesen tudja felváltani a túlzott egyéni autóhasználatot, ezzel közösségi terek szabadulnak fel, javulnak a környezeti viszonyok és csökkennek a fenntartási költségek.
A tanulmány készítése során kiemelt hangsúlyt fektettünk az előzmények áttekintésére, a munka közösségivé tételére. A lehető legtöbb érdekeltet, így több helyi civil szervezetet, a Heves Megyei Rendőrfőkapitányságot, a Közlekedéstudományi Egyesület Heves megyei tagozatát, több oktatási intézményt és gazdasági szereplőt vontunk be a munkába. A helyi igények felmérésére kérdőívet készítettünk, melyet a felkeresett partnerek körében, honlapunkon és több Facebook csoporton keresztül terjesztettünk. A bevont szervezetek részvételével workshop-ot és terepbejárást tartottunk és helyi rendezvényeken mutattuk be a projektet.
Deák Ferenc utca
Eger erősségei, gyengeségei és lehetőségei
A város számos olyan erősséggel rendelkezik, melyek kiaknázásával könnyen növelhető lehet a kerékpárhasználat. Ilyenek a városon belül jellemző rövid távolságok, az intézmények könnyű elérhetőségei, a magas népsűrűség és az észak-déli közlekedési folyosó viszonylag kedvező domborzata. Több aktív, fenntarthatósággal foglalkozó civil szervezet segítheti a városvezetés munkáját és kerékpáros rendezvényekből is több van, úgy mint a Critical Mass Eger vagy a Bükk Maraton.
Mindezek ellenére a város életében a kerékpározás egyelőre nem tölti be a hozzá méltó szerepet és ez csak részben vezethető vissza a város egyes részeinek domborzati jellemzőire. A kerékpárforgalmi hálózat hiányos, a sokszor rossz tervezés és a nem megfelelő karbantartás nem segíti az egyszerű és biztonságos biciklihasználatot, annak terjedését. Eger főbb mindennapos úticéljainak többségénél nem megoldott a kerékpárparkolás, vagy a megfelelő kapcsolatok hiánya nehezíti, veszélyezteti a biciklizést. A városban nincs olyan utca, mely autók számára egyirányú, de a kétirányú kerékpározás engedélyezett lenne.
Kerékpárparkolás a buszpályaudvarnál
Mostani munkánk igyekszik megmutatni, hogy kicsi és költséghatékony beavatkozások is sokat segíthetnek a város kerékpározhatóságán. Kiépítés alatt áll a város észak-déli kerékpáros folyosója, melyhez - több más tervezett beruházással együtt - további javaslatokat tettünk. Óriási lehetőségek vannak a kerékpáros turizmusban is. Az infrastruktúra fejlesztése mellett nagy hatása lehet a kerékpározás népszerüségének növelésére szemléletformáló kampányoknak is.
A nyár közepére elkészülő koncepció persze önmagában nem old meg semmit. Fontos hogy a vázolt problémákra megfelelő megoldások, javaslatok, tervek szülessenek és ezekhez forrást is biztosítson az Önkormányzat, ahol a kerékpározást támogató döntéshozói szemlélet mellett megfelelő szervezeti háttér biztosítása is elengedhetetlen.
A tanulmányunk letölthető innen
Tetszett a cikk?
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!