Facebook Instagram Youtube

Esőben gyorsabban zöldre váltó bringás lámpa Rotterdamban

Esőben gyorsabban zöldre váltó bringás lámpa Rotterdamban
2017.02.16
2015 telén helyezték üzembe Rotterdam első eső- és hóérzékelő rendszerét, mely lehetővé teszi, hogy a bringásokra hangolt lámpáknál kevesebbet kelljen várni, ha rosszra fordul az idő.

2015 telén helyezték üzembe a hollandiai Rotterdam első eső- és hóérzékelő rendszerét, mely lehetővé teszi, hogy a bringásokra hangolt lámpáknál kevesebbet kelljen várni, ha rosszra fordul az idő.


A kép forrása

A rotterdami városvezetés, látva a Hollandiában amúgy is népszerű közlekedési mód további terjedését – csak az utóbbi években 10%-kal nőtt Rotterdamban a rendszeresen kerékpárral közlekedők száma – egyedi megoldással igyekszik zavartalanabbá tenni a bringás közlekedést. Az esőérzékeny bringás közlekedési lámpák telepítése része a város 2015-2018 közötti, kerékpáros fejlesztésekről is szóló mobilitási tervének, melynek célja Rotterdam igazi kerékpáros várossá fejlesztése. A városvezetés célja a kerékpáros forgalom további 10%-kal való növelése a főbb útvonalakon 2018-ig.

A cikket holland hírek alapján Obreczán Vince készítette, Sparing Dániel lektorálta. 
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

Az esőérzékelő berendezést elsőként a Boezemlaan és a Bosdreef utak találkozásánál lévő csomópontnál szerelték fel. Ebben a kereszteződésben korábban is működött már kerékpárérzékelő, azaz csak akkor kapott zöldet a kerékpáros forgalom, ha az induktív elven működő érzékelő tényleges kerékpárforgalmat érzékelt: így ha nincs átkelő kerékpáros, az autóforgalmat nem kell szüneteltetni. Ehhez kapcsolódóan alakították ki tavaly az esőérzékelőt. Ennek lényege, hogy ha a rendszer csapadékot érzékel, a csomópont lámpabeállításait úgy módosítja, hogy a kerékpárosoknak kevesebbet kelljen várakoznia.

A csomópontban a kerékpárosoknak korábban gyakran sokáig kellett várakozniuk a nagy gépjárműforgalom miatt. A várakozási idő több perc is lehetett, mely az új rendszernek köszönhetően esős időben átlagosan 40 másodperccel rövidült.

Videó innen.

Az elmúlt év az érzékelők tapasztalatainak gyűjtéséről szólt. Felmerült például, hogy az alumíniumvázas kerékpárokat nem mindig érzékeli olyan jól az induktív rendszer, mint az acélvázasakat, így hiába az esőszenzor, ha a rendszer még a kerékpár jelenlétét sem mindig látja. Ez ugyan nem az esőérzékelés hibája, de a rendszer működésére hatással lehet. A probléma helyes szenzorbeállításokkal és karbantartással kiküszöbölhető. 2016-ban a tesztekbe egy további csomópontot is bekapcsoltak a Melanchtonweg és a Wilgenplaslaan találkozásánál. Itt a kerékpárosok közlekedését úgy segítik esős időben, hogy egy lámpacikluson belül kétszer is zöld jelzést kapnak.

Ha az esőérzékelős megoldás a várakozásoknak megfelelően működik, a tervek szerint a város további csomópontjaira is kiterjesztik.

Még több kép esőben bringázó rotterdamiakról a Cyclechic-en!

A rotterdamihoz hasonló automatikus csapadékszenzoros forgalomirányítással más holland településeken is kísérleteznek. Működő rendszerek találhatók Groningen és Sittard városokban, illetve Észak-Brabant egyes városaiban is.

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!
A csoport eddigi fordításait itt találod.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron