Facebook Instagram Youtube

Ha elefántot lehet, kerékpárt miért nem? A ciprusi VOCA konferencia beszámolója

Ha elefántot lehet, kerékpárt miért nem? A ciprusi VOCA konferencia beszámolója
2012.02.16
A VOCA projekt keretében önkénteseinknek és aktivistáinknak lehetősége nyílik arra, hogy különböző európai kerékpáros szervezetek által rendezett konferenciákon továbbképezzék magukat a közlekedés célú kerékpárhasználat témakörében. A második találkozó Cipruson volt, ahol Székely Ági képviselte a Kerékpárosklubot. Ági a „Bringázz a Suliba!” kampányunk egyik motorja, az ő beszámolóját olvashatjátok itt.

A VOCA projekt keretében önkénteseinknek és aktivistáinknak lehetősége nyílik arra, hogy különböző európai kerékpáros szervezetek által rendezett konferenciákon továbbképezzék magukat a közlekedés célú kerékpárhasználat témakörében. A második találkozó Cipruson volt, ahol Székely Ági képviselte a Kerékpárosklubot. Ági a „Bringázz a Suliba!” kampányunk egyik motorja, az ő beszámolóját olvashatjátok itt.

Ha elefántot lehet, kerékpárt miért nem?
Úti beszámoló Ciprusról

Február 9.–12. között került sor a Kerékpáros Akadémia Önkéntesei (Volunteers of Cycling Academy–VOCA) elnevezésű program keretében megszervezett nemzetközi konferenciára, Cipruson.

Miközben itthon dübörögtek a mínuszok, Cipruson igazi tavaszi idő volt. A repülőtéren gyümölcstől roskadozó citrom– és olajfák, teraszon kávézó emberek látványa fogadott. Ha a találkozó szervezői semmi mást nem tettek volna, minthogy az időjárás ilyetén alakulásáról gondoskodnak, azt hiszem, legtöbben (csehek, dánok, írek stb.) már akkor eufórikus hangulatban töltöttük volna ezt a néhány napot.

A kitűnő társaság, az egyes országok kerékpáros szabályozását és kezdeményezéseit (is) bemutató, igen érdekes előadások, a jó hangulatú közös vacsorák és kerékpározások – mindez hab volt a tortán.
Megtudtuk például, hogy Cipruson olyannyira gyerekcipőben jár a kerékpár, mint közlekedési eszköz használata hogy semmi nem szabályozza a kerékpározás és az alkoholfogyasztás viszonyát. (A kerékpáron persze rajta kell tudni maradni, különben nem minősül kerékpárosnak az ember!) Ezzel természetesen senkit nem szeretnék arra buzdítani, hogy akár Cipruson, akár másutt, részegen kerékpározzék. Számunkra kellően felemelő érzés volt már az is, hogy hónapok óta  először, sapka, kesztyű és bunda–bugyi nélkül pattanhattunk nyeregbe. Mintegy tizenöt fős konvojunk, mindazonáltal akkora feltűnést keltett Nicosiában – a fővárosban – hogy Koppenhágából érkező kollégánk kénytelen volt megjegyezni: „Úgy néznek ránk, mintha a holdról jöttünk volna”.

Apropó, dán kolléga: Kiderült, hogy annak idején, a letűnt ősidőkben, amikor még Koppenhágában sem ismerte  fel a helyi közlekedési vállalat a kerékpár tömegközlekedési eszközökön való szállíthatóságának előnyeit és fontosságát, a helyi kerékpárosok azzal igyekeztek előmozdítani az ügyet, hogy kölcsönöztek egy kiselefántot az állatkertből és vele próbáltak felszállni különböző tömegközlekedési eszközökre, az elefánt szállítását ugyanis nem tiltotta a szabályzat. A megmozdulásról számos fotó készült a következő felirattal: „Ha elefántot lehet, kerékpárt miért nem?”

Személyes kedvenceim közé tartozik még az angoloknak az a (közepesen tudományos) kísérlete, melynek során valaki különböző stílusú ruhákba, parókákba stb. öltözve vizsgálta a kerékpáros megjelenésének hatását az autóvezetők által előzés közben megtartott oldaltávolságra.

Összességében elmondható, hogy a konferencia résztvevői hallatlan alkalmazkodóképességről adtak tanúbizonyságot: Percek alatt felvettük a helybéliek ritmusát és megtanultuk, hogy a napirendben megjelölt időpontoktól, ha a szükség úgy hozza, el lehet térni, a kávészünet azonban nem tréfa dolog, az nem tűr halasztást. Számomra  a konferencia egyik legnagyobb tanulsága az volt, hogy ezzel, a látszólag talán nem annyira eredmény-orientált hozzáállással a végén mindenki nyert. Megismertük, sőt, mondhatom, megszerettük egymást és szentül hiszem, hogy ezáltal olyan lehetőségek nyíltak meg a kerékpározás nemzetközi jövője előtt, melyeket igazán kár volna nélkülözni.

Linkek

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron