Facebook Instagram Youtube

Hatezer kilométer kerékpáros úthálózat épül Olaszországban, részben felhagyott vasútvonalakon

Hatezer kilométer kerékpáros úthálózat épül Olaszországban, részben felhagyott vasútvonalakon
2018.07.11
Olaszország, természeti adottságainak ellenére, nem használja ki a kerékpáros turizmusban rejlő, adóbevételeket és gazdasági növekedést kínáló lehetőségeket. Az Európai Parlament adatai szerint az Unióban a kerékpáros turizmus évente 44 milliárd euró árbevételt termel, ám ebből az összegből az Olaszországra eső rész csupán 2 milliárd euró. Ennek az elmaradottságnak az első számú oka a hiányzó infrastruktúra, amelyre megoldást jelenthet az 1500 kilométer hosszú, használaton kívüli vasúti pályák kerékpárúttá való átalakítása. Ezért az Olasz Államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS), és a szintén állami tulajdonú, a vasúthálózatot üzemeltető Rete Ferroviaria Italiana (RFI) úgy határozott, a használaton kívüli vasútvonalakat felajánlja a kerékpározóknak – írta a Corriere della Sera.

Olaszország, természeti adottságainak ellenére, nem használja ki a kerékpáros turizmusban rejlő, adóbevételeket és gazdasági növekedést kínáló lehetőségeket. Az Európai Parlament adatai szerint az Unióban a kerékpáros turizmus évente 44 milliárd euró árbevételt termel, ám ebből az összegből az Olaszországra eső rész csupán 2 milliárd euró. Ennek az elmaradottságnak az első számú oka a hiányzó infrastruktúra, amelyre megoldást jelenthet az 1500 kilométer hosszú, használaton kívüli vasúti pályák kerékpárúttá való átalakítása. Ezért az Olasz Államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS), és a szintén állami tulajdonú, a vasúthálózatot üzemeltető Rete Ferroviaria Italiana (RFI) úgy határozott, a használaton kívüli vasútvonalakat felajánlja a kerékpározóknak. Olaszország egy 6000 kilométeres kerékpáros turisztikai fejlesztésről is döntött tavaly ősszel.

Fotó: fgmsp

A Corriere della Sera és a La Repubblica cikkeit Hajdók Ildikó fordította és tömörítette, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

Észak-olaszországi útvonalak
(Kép: Corriere della Sera)

A két állami társaság nyilatkozata szerint maguk gondoskodnak a vasúti sínek eltávolításáról, majd a tartományok és a helyi önkormányzatok részére átengedik az érintett területek kezelését, hogy azok, belátásuk szerint aszfaltozott, vagy földúton vezessék rajta végig a kerékpáros útvonalakat. Ezáltal a vasút egyrészt mentesül a használaton kívüli szakaszok fenntartási költségeitől, másrészt hozzájárul a környezettudatos közlekedés és kikapcsolódás fejlesztéséhez.

Közép-olaszországi útvonalak
(Kép: Corriere della Sera)

Annak ellenére, hogy Olaszországban a kerékpárok értékesítését is negatívan érintette a gazdasági válság, és évről évre csökkent az eladott biciklik száma, az elektromos kerékpárok forgalma az elmúlt időben megugrott: 2015 és 2016 között 56 200-ról 124 400-ra nőtt az eladott e-bike-ok száma. Kihasználva az elektromos kerékpár népszerűségét, a Dolomitokban lévő kerékpáros utak mentén található menedékházak mintájára (ahol pár euro centért fel lehet tölteni a járművet), a tervek szerint a használaton kívüli vasúti szakaszok bakter-bódéiban és megállóiban is kialakíthatnak feltöltő-állomásokat.

Dél-olaszországi útvonalak
(Kép: Corriere della Sera)

A fejlesztésben rejlő potenciál szemléltetéséért, és az érintett települések motivációjának növelése érdekében az FS és az RFI külön kiadványt készített, „A használaton kívüli vasúti vonalak pályaatlasza” címmel, amelyben az útvonalakon kívül a közelben lévő, könnyen elérhető történelmi és természeti látnivalók is szerepelnek. Az atlasz egy olyan rejtett szépségét mutatja be Olaszországnak, amelyet eddig csak a csak a vonatablakból tekinthettünk meg. Ez a táj tárulhat fel a kerékpárosok számára is a jövőben – számolt be róla az olasz lap.

Szicília és Szardínia útvonalai
(Kép: Corriere della Sera)

Hatezer kilométeres kerékpárút-hálózat épül ki Olaszországban

A fentiekhez kapcsolódik a Repubblica napilap 2017. november 28-i híre, mely szerint az egész országot behálózó, 6000 kilométeres kerékpárút-hálózat kiépítését hagyta jóvá az olasz kormány, amelyre 2017-ben 400, 2018-ban 150 millió euró költségvetési keretet különített el a Közlekedési Minisztérium. Az összesen tíz, hosszabb kerékpáros útvonalat a közlekedési tárca a Kulturális Javak Minisztériumával közösen dolgozta ki, hogy az útvonalakon a lehető legtöbb kulturális és természeti érdekesség megközelíthető legyen.

A cél, hogy akár a gyermekekkel kerékre pattanó turisták is könnyedén megközelíthessék az ország belsejében lévő, eldugottabbnak számító kulturális értékeket. Az új biciklis útvonalakkal könnyen elérhetőek lesznek a kerékpárosok számára is a Garda-tó menti, vagy a szicíliai nevezetességek is. Külön hangsúlyt kapott az ország belsejében lévő, a tengerparti üdülés miatt kevésbé látogatott természeti vagy kulturális értékek megközelíthetősége.

 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron