Facebook Instagram Youtube

Közlekedjünk együtt! Partnerség a közlekedésben és a kerékpáros piktogram

Közlekedjünk együtt! Partnerség a közlekedésben és a kerékpáros piktogram
2011.07.15
Cimkék: Érdeklődőknek
A címben leírt felszólítás talán kissé gyerekesnek tűnik, pedig pont arról kell beszélnünk, hogy elég felnőttek vagyunk-e ahhoz, hogy mi járművezetők az úton közlekedve partnernek tekintsük egymást!  A Margit hídon kerékpáros piktogramokat festenek az úttest szélére. Mi ez, meg főleg minek ez? Mit jelent, hogyan kell használni? Valljuk be, nem nagyon tudjuk, hiába van már régóta jogosítványunk, hiába közlekedünk járműveinkkel naponta az úton.
A címben leírt felszólítás talán kissé gyerekesnek tűnik, pedig pont arról kell beszélnünk, hogy elég felnőttek vagyunk-e ahhoz, hogy mi járművezetők az úton közlekedve partnernek tekintsük egymást! 
 
A Margit hídon kerékpáros piktogramokat festenek az úttest szélére. Mi ez, meg főleg minek ez? Mit jelent, hogyan kell használni? Valljuk be, nem nagyon tudjuk, hiába van már régóta jogosítványunk, hiába közlekedünk járműveinkkel naponta az úton. A 2010 januárjában módosított KRESZ tartalmazta először ezt az eszközt, az alábbi módon:
 
„Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.”
 
 
A lényeg tehát: használata nem kötelező, mint mondjuk egy kerékpársávé. Akkor meg minek? 
 
Ha a közlekedésről azt gondoljuk, hogy az csak az én eljutásomat jelenti a pontból b pontba és ezt csak a kötelező szabályok irányítják, nehéz megérteni. De a közlekedés más: emberek közös eljutása, mármint mindenkié, ennek alapja a sok szabály, de legalább ennyire fontos és szükséges a közlekedésben az együttműködés, a partnerség. Ebben segít ez a bizonyos piktogram, akár a Margit hídon is. Segít a járművek vezetőinek együtt közlekedni. A gépjárművek vezetői látják, hogy az út szélén kerékpáros jöhet, és egy kicsit beljebb húzódva segíthetik őt, a kerékpár vezetői pedig bízhatnak benne, hogy lesz helyük a haladásra. Az együttműködés persze segítő szándékot is jelent: a kerékpáros, ha hallja, hogy mondjuk egy szélesebb gépjármű (pl. busz) jön mögötte, lehúzódhat, és jelezheti egy kézmozdulattal, hogy engedi őt (És azt a bizonyos másik „kézmozdulatot” el is felejtheti...) 
 
Tehát a partnerség a célja ennek a forgalomtechnikai eszköznek, és természetesen mindenkinek, aki ma Budapesten javítani szeretne a város közlekedésén.  A gyerekek egymást hívják közösen játszani, mi pedig egymást hívjuk közösen közlekedni! Legyünk partnerek az úton is!

 

fotó: cyclechic.hu

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron