Facebook Instagram Youtube

Lefulladnak a budapesti kerékpáros fejlesztések?

Lefulladnak a budapesti kerékpáros fejlesztések?
A főváros a Budapesti Mobilitási Terv 2019-es megszavazása előtt és után sem költött érdemben kerékpáros hálózatfejlesztésre. Viszont 2025 az első olyan év, amikor a nagyságrendileg a 200 000 000 000 forint éves közlekedési kiadás 0%-ára, 0 forintra esett ez az összeg, amiből 0 km kerékpárút létesült. Idén ennyivel kerültünk közelebb a 2030-as célként kitűzött 10%-os kerékpáros forgalmi részarányhoz.

A tavalyi költségvetési vitában kerékpáros fejlesztésekre megszavazott források (közlekedési kiadások 3 ezreléke), a projektek késése miatt végül teljes egészében átcsúsznak az eleve bizonytalan 2026-os költségvetésbe.

Hiába közlekedik a budapestiek 20%-a legalább hetente kerékpárral, hiába emelkedett a körülmények ellenére is nulláról már 2-3%-ra a kerékpáros közlekedést bevállalók forgalmi részaránya, a finanszírozás a korábbi ezrelékekről is tovább tudott zuhanni. Az idei mélypont újabb tünete annak, hogy Budapest közlekedési stratégiáját senki sem veszi komolyan, a kerékpározás pedig még úgy is alsóbbrendű közlekedési forma, hogy tisztább, egészségesebb, fenntarthatóbb, ráadásul olcsóbban kiépíthető és üzemeltethető.

A 2026-os költségvetés elfogadásáig, vagy bukásáig néhány nap maradt hátra. Az elmúlt hetekben megkerestük a közgyűlési frakciókat, hogy tegyenek valamit a kerékpárral (is) közlekedő budapestiek biztonságáért. Az eredményt mi is kíváncsian várjuk.

Elvben mindenki támogató, de eddig senki sem lépett az ügy érdekében. Mindenkitől ugyanazt kértük: Egy nyugat-európai városokéhoz hasonló, rendszeres éves kerékpáros hálózatfejlesztési keretet. 2026-ra akár alacsonyabb, jelképes összeggel, ami a költségvetési vihar elvonulásával méltányos (forgalomarányos) mértékűre emelhető. A hálózatfejlesztési kerethez tartozzon egy hiányzó szakaszokat fontossági sorrendbe rendező, évente felülvizsgált lista. Akinél nehezen mentek át az elmúlt évek fontos, de konfliktusos helyszínei, azt azzal bátorítottuk, hogy sok évre elegendő vitamentes hálózati lyuk is található még a hálózaton.

A haladás azért is lenne különösen fontos, mert 2025 után 2026 újabb mélypont lehet a budapesti kerékpáros közlekedésben. A Bubi akár fél évre is leállhat, majd elveszítve teljes ügyféladatbázisát, nulláról indulhat újra, az Üllői út kerékpársávjai lefeleződhetnek, a kis- és nagykörúti kerékpársávokra forgalmas buszmegállók épülnek, a már bejelentett körúti kerékpársztráda, és a 6 éve halogatott dunaparti Eurovelo útvonal is ellehetetlenülhet. Ráadásul heteken belül újabb 30 évre leszavazhatják a Petőfi híd kerékpársávjainak visszaépítését, holott hídpárja (Margit híd) Budapest legnagyobb biciklis forgalmú helyszíne lett a 2013-as szélesítés után. Ezek a folyamatok teljesen szembe mennek az aktuális közlekedési és közlekedésbiztonsági stratégiával.


Bár Budapest a koronavírus járvány egyik kerékpáros példavárosa volt gyors reagálása miatt, azóta fokozta lemaradását többek között Londonnal, Párizzsal, Béccsel vagy akár Varsóval szemben is, akik évről évre biztosítják a kerékpáros közlekedésre fordított forrásokat, így gyorsulva bővíthették hálózatukat.

Bármilyen pártra is szavazol, bárhol is laksz a városban, ha tudod segíteni valamilyen módon a választott politikusaink ösztönzését, kérünk tedd meg. A fővárosi képviselők elérhetőségeit itt találjátok:

Fővárosi Közgyűlés tagjai 

Ha ismersz újságírót, vagy te magad írnál erről, segíts nekünk az írásunk elküldésével. Az európai nagyvárosok trendjeiből következik, hogy Budapest is kerékpárosbarát lesz, de erről a holtpontról ugyanúgy kell túllendülnünk mint nekik: költeni is kell arra, amit szóban, stratégiában évek óta támogatnak. Reméljük, 10 év múlva csak rossz emlék lesz ez a nullázós év, mint ma a közösségi közlekedésben a régi füstös buszok, liftmentes metrómegállók, ócska trolik és lerobbant villamosok. Ahol az elmúlt években bővült a hálózat, ott többszöröződött a kerékpározók száma. Ez az egyetlen út a közgyűlés által kitűzött cél felé, így a finanszírozása is elkerülhetetlen.


Lépj be a Magyar Kerékpárosklubba, és erősítsd azt a közösséget, amely nap mint nap dolgozik a bringázás jövőjéért. Tagdíjad nemcsak a szakmai munkát teszi lehetővé, hanem valódi súlyt ad az érdekképviseletnek.

Ha szeretnéd, hogy Budapest ne maradjon le tovább Európa bringás nagyvárosai mögött, akkor most van szükség rád. Csatlakozz, és mozdítsuk ki együtt a kerékpározást a holtpontról:

https://kerekparosklub.hu/klubtagsag



Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron