Facebook Instagram Youtube

Áttörés vagy első lépés? A javaslatunk nyomán 700 millió forint jut jövőre a kerékpározás és gyaloglás fejlesztésére a fővárosi büdzséből!

Áttörés vagy első lépés? A javaslatunk nyomán 700 millió forint jut jövőre a kerékpározás és gyaloglás fejlesztésére a fővárosi büdzséből!
2024.12.19
December 18-án a fővárosi közgyűlés elfogadta a 2025-ös költségvetést, amely alapján jövőre 700 millió forint jut az aktív közlekedési módok fejlesztésére. Bár ez az összeg csupán a tizede annak, amire a Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv (KFHT) szerint szükség lenne Budapest 2030-ra kitűzött kerékpáros céljainak eléréséhez, mégis 650 millió forinttal több, mint amit eredetileg tartalmazott a költségvetési tervezet!

Ebben a cikkben megosztjuk veletek, milyen út vezetett ehhez a fejleményhez, és azt is, hogy elégedettek vagyunk-e az eredménnyel – íme a történet:

12 PONT A BRINGÁS BUDAPESTÉRT

Az önkormányzati választások előtt idén márciusban 12 pontban fogalmaztuk meg Budapest 2024-2029-es ciklusára vonatkozó javaslatainkat, amelyből az 1. pont a kerékpáros fejlesztések finanszírozásának biztosítását tűzte ki célul – forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását kértük. A listát megküldtük a főpolgármester jelölteknek is, amire ezek a válaszok születtek:

  • Karácsony Gergely nem támogatta, mert csak uniós forrást akart biztosítani rá
  • Vitézy Dávid egyetértett a saját forrás bevonásával, de a mértékének megállapításáról további egyeztetést javasolt
  • Szentkirályi Alexandra teljesen egyetértett a keret létrehozásával

Az új fővárosi közgyűlés megalakulása után azonnal megküldtük a javaslatunkat a kerékpárfejlesztési keret létrehozásáról a közgyűlés tagjainak és a Klímavédemi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságnak, amelyben évi 6,73 milliárd Ft elkülönítését javasoltunk a főváros költségvetésében, amelyet a Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv 2030-ra kitűzött céljai alapján határoztunk meg (a KFHT-t a BKK Zrt. készítette a Budapest Mobilitási Terve alapján)

December elején jelent meg Karácsony Gergely főpolgármester úr előterjesztése a 2025-ös költségvetésről, amelyben még csupán 50 millió Ft szerepelt elkülönítve kerékpáros fejlesztésekre. December 13-án részt vettünk Kiss Ambrus főigazgató úr civil szervezetek számára tartott tájékoztatóján a költségvetési tervezetről, ahol nyomatékosan jeleztük az elégedetlenségünk a tervezettel kapcsolatban.

A kerékpáros közösséget folyamatosan nyilvánosan tájékoztattuk az állásfoglalásunkról, posztok és cikkek jelentek meg a javaslatunkról, amelyekre Vitézy Dávid is informálisan reagált és jelezte, hogy módosító javaslatokat fog beadni az aktív közlekedés fejlesztését célzó keret növelése érdekében.

December 16-án a Kerékpárosklub mérnöke, Emődy Barbara részt vett a Klímavédemi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén, ahol napirendi pontban tárgyalták a 2025-ös költségvetés tervezet támogathatóságát. Itt hozta nyilvánosságra Vitézy Dávid a költségvetésre vonatkozó módosító javaslatait, amelyek ismertetésekor elmondta, hogy a Magyar Kerékpárosklub javaslatát is figyelembe véve fogalmazott meg

Az aktív közlekedést érintő javaslatok a következőek:

  • 250 millió Ft-ot javasol elkülöníteni kerékpáros és gyalogos fejlesztésekre a 2023-2024-es közösségi költségvetés megvalósításának elhalasztásával.
    • A közösségi költségvetést illetően azonnal jeleztük értetlenségünket és aggodalmunkat, amelyre azt a választ kaptuk, hogy ez nem a megszüntetését jelenti, hanem csak az elhalasztását.
  • 4.135 milliárd Ft-ot javasol útfelújításokra átcsoportosítani, amelyből azonban az eddigi gyakorlattal szemben már nem csak a gépjárműforgalom körülményeinek a javítása lesz a cél, hanem a biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés biztosítása is – legalább a Budapest Mobilitási Tervben kitűzött forgalmi részarány keretéig.
    • Ez azt jelenti, hogy ha tömegközlekedés is van a felújítandó szakaszon, akkor a gyalogos felületre minimum 18%-ot, kerékpárosra minimum 10%-ot kell költeni. Ha nincs tömegközlekedés, akkor ezek aránya még nagyobb. Így arra lehet számítani, hogy ebből minimum 414 millió Ft jut kerékpáros fejlesztésre.
  • A közösségi költségvetéssel kapcsolatos aggodalmunkon túl nyomatékosan hangot adtunk annak, hogy Budapest közlekedési céljainak eléréshez ennél sokkal több forrást kell biztosítani az aktív közlekedés számára, amely ha nem valósul meg, akkor a többi stratégiai cél sem fog megvalósulni: az élhető városi környezet megteremtése, a megfelelő lakhatási feltételek és az egészséges környezet biztosítása. Mindezeket tudomásul véve a bizottság változtatás nélkül elfogadta Vitézy Dávid módosító javaslatait, azaz a fővárosi közgyűlés ezekről a módosítókról (is) szavazott.

Ezt követően december 18-án a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 2025-ös költségvetés tervezetet Vitézy Dávid módosító javaslataival együtt.

És mit szólunk mindehhez?

Egyrészről 6,73 milliárd Ft helyett csak nagyjából 700 millió forintot biztosítanak jövőre kerékpáros fejlesztésre saját forrásból (uniós forrás ebben nincs benne!) Ez csak a tizede annak, ami a célunk volt.

Másrészről ez 650 millió Ft*-tal több, mint amennyit kapott volna a kerékpáros ágazat, ha nem kezdeményezünk semmit, és nem folytatunk ezzel kapcsolatban lobbitevékenységet.

Ezen felül pedig olyan dolgok történtek, amelyek a jövőt tekintve rendkívüli jelentőségűek:

  • betettük a lábunkat a fővárosi költségvetésbe!;
  • mostantól nem maradhat ki Budapesten a fővárosi lebonyolítású útfelújítási munkákból a biztonságos kerékpározás és gyaloglás megteremtése;
  • a fejlesztési munkáknál már alapvetés az aktív közlekedés helybiztosítása.

Óriási eredménynek tartjuk, hogy a hivatalos javaslatban szerepel az a fontos mondat, amit már mi is régóta hangoztatunk:

"A forrásokat legalább olyan arányban aktív, azaz a kerékpározást és gyaloglást segítő intézkedésekre kell felhasználni az egyes útszakaszokon belül, mely a Budapesti Mobilitási Terv megcélzott közlekedési részaránya az aktív közlekedési módok vonatkozásában."


Természetesen nem állunk itt meg! Most a kiharcolt pénzt a lehető leghatékonyabban el is kell költeni, abszolút nem mindegy hogy hol és hogyan történik, és egyáltalán sikerül-e?! (Számos negatív tapasztalatunk van az utóbbi évekből, hiszen a VEKOP és EV6 projektekből milliárdokat bukott el Budapest.) Ezen felül pedig készülünk arra, hogy a jövő évi költségvetésben még erősebben tudjuk az érdekeinket képviselni.

A kerékpáros fejlesztések sikeréhez a Te támogatásodra is szükség van! Csak együtt érhetjük el a céljainkat, és alakíthatjuk Budapest közlekedését fenntarthatóbbá és biztonságosabbá! 

Te is tolnád a bringás ügyet?

Számunkra a legfontosabb támogatás a klubtagság!  Ha szeretnél részesévé válni a kerékpáros forradalomnak, csatlakozz hozzánk, és legyél klubtagunk! A közös munkánk még eredményesebbé válik a te támogatásoddal!

KLUBTAGSÁG: https://kerekparosklub.hu/klubtagsag


Ha nincs lehetőséged klubtagságot kiváltani, akkor máshogy is segíthetsz:

SZAVAZZ RÁNK az 'Év Fővárosi Civil Szervezete' pályázaton, és támogasd munkánkat! 

Szavazz itt: https://tinyurl.com/kerekparosklub

A díjjal 5 millió forintos pénzjutalom jár, és egy éven át nálunk lehet a budapesti Városháza kulcsa!



*: 650 millió Ft: az Üllői út és Váci út polleres bringasávjainak a kialakításának költsége 2023-ban kb 130 millió Ft-ba kerültek (ez kb 4 km hosszban mindkét oldalon pollerek létesítését, felfestések kialakítását és táblázást jelent)

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron