A Magyar Kerékpárosklub szükségesnek tartja a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott stratégiák komolyan vételét és megvalósítását, ezért most egy 6 éves, dedikált költségvetésű kerékpáros fejlesztési program javaslatával fordultunk a közgyűléshez, illetve a közlekedésért is felelős bizottsághoz.
Ahogy azt tavasszal a főpolgármester-jelöltekkel folytatott személyes tárgyalásunkon is jeleztük, ezt tartjuk az elsőnek és legfontosabbnak a részükre akkor átadott 12 pontunk közül. Ez minden érdemi és hatásos fejlesztés megkerülhetetlen előfeltétele.
Ezt kértük:
"Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozása."
“A Közgyűlés által elfogadott "Otthon Budapesten" városfejlesztési stratégia és a "Budapesti Mobilitás Terv" alapvető célja a kerékpározás jelenlegi 2%-os közlekedési részarányának 10%-ra növelése 2030-ig. Ennek megvalósításához elengedhetetlen az összefüggő kerékpárosbarát úthálózat kiépítése (fejlesztés), a meglévő hálózat közlekedésbiztonságának fenntartása (üzemeltetés) és szemléletformáló kampányok indítása. A intézkedések stabil és ütemezhető finanszírozása stratégiai jelentőségű, ami egy kerékpáros ügyekre elkülönített költségvetési keret létrehozását teszi szükségessé. Ennek teljes közlekedési kiadáson belüli aránya illeszkedjen a kerékpározás kitűzött részarány céljához, de kezdetként legalább a jelenlegi részarányt érje el.
A Közösségi Költségvetés hasznos innováció, de a Fővárosi Közgyűlésben egyhangúlag megszavazott stratégiai célok megvalósítása nem múlhat egy újabb szimpátiaszavazáson, ahol a törvény által előírt közlekedésbiztonság kreatív ötletekkel, például randiórával versenyez.
(Alátámasztó dokumentumok: Otthon Budapesten, Budapesti Mobilitási Terv)”
A kerékpározásra fordított összegek növelésének igényére minden jelölt - köztük Karácsony Gergely is -pozitívan reagált. Az alábbi válaszokat kaptuk tavasszal a főpolgármester-jelöltektől:
- Karácsony Gergely válaszában ígéretet tett, hogy növelni fogják a kerékpáros fejlesztésekre fordított összeget:
Ezek alapján tőlük és a közgyűlés minden frakciójától azt kérjük, hogy a a kerékpáros fejlesztésekre elkülönített források aránya a teljes közlekedési kiadásokon belül legalább közelítse a biciklis közlekedés 10%-os célját.
Ez a cél pusztán ígéretekkel nem érhető el.
Valódi, forrással megtámogatott intézkedések kellenek, hogy a stratégiai célok a gyakorlatban is érzékelhető változást hozzanak. Javaslatunk elfogadása a közlekedési költségek csökkentésében, az egészségesebb városi környezet kialakításában, és Budapest nemzetközi versenyképességének növelésében is kulcsszerepet játszana.
Főpolgármester Úr, a közgyűlési képviselőcsoportok, valamint a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságok részére küldött előterjesztésünket itt olvashatjátok:
Előterjesztés kerékpáros fejlesztési keret létrehozásáról[PDF]
Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!Támogasd a bringás fejlődést!