Facebook Instagram Youtube

Kezdődjön el Budapest kerékpáros jövője - Arányos finanszírozást a budapesti kerékpáros fejlesztéseknek!

Kezdődjön el Budapest kerékpáros jövője - Arányos finanszírozást a budapesti kerékpáros fejlesztéseknek!
2024.11.19
Budapest közlekedési stratégiája (Budapesti Mobilitás Terv) a jelenlegi ötszörösében, a bécsihez hasonló 10%-ban határozza meg a kerékpározás forgalmi részarányának 2030-as célértékét, azonban fejlesztésének finanszírozása a közlekedésre fordított költségek csupán ezrelékeiben mérhető. Idén már csak a közösségi költségvetés szavazásain próbálkozhattunk - más ötletek legyőzésével -forrást szerezni néhány kisebb fejlesztésre.

A Magyar Kerékpárosklub szükségesnek tartja a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott stratégiák komolyan vételét és megvalósítását, ezért most egy 6 éves, dedikált költségvetésű kerékpáros fejlesztési program javaslatával fordultunk a közgyűléshez, illetve a közlekedésért is felelős bizottsághoz.

Ahogy azt tavasszal a főpolgármester-jelöltekkel folytatott személyes tárgyalásunkon is jeleztük, ezt tartjuk az elsőnek és legfontosabbnak a részükre akkor átadott 12 pontunk közül. Ez minden érdemi és hatásos fejlesztés megkerülhetetlen előfeltétele.

Ezt kértük:

"Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozása."

“A Közgyűlés által elfogadott "Otthon Budapesten" városfejlesztési stratégia és a "Budapesti Mobilitás Terv" alapvető célja a kerékpározás jelenlegi 2%-os közlekedési részarányának 10%-ra növelése 2030-ig. Ennek megvalósításához elengedhetetlen az összefüggő kerékpárosbarát úthálózat kiépítése (fejlesztés), a meglévő hálózat közlekedésbiztonságának fenntartása (üzemeltetés) és szemléletformáló kampányok indítása. A intézkedések stabil és ütemezhető finanszírozása stratégiai jelentőségű, ami egy kerékpáros ügyekre elkülönített költségvetési keret létrehozását teszi szükségessé. Ennek teljes közlekedési kiadáson belüli aránya illeszkedjen a kerékpározás kitűzött részarány céljához, de kezdetként legalább a jelenlegi részarányt érje el.

A Közösségi Költségvetés hasznos innováció, de a Fővárosi Közgyűlésben egyhangúlag megszavazott stratégiai célok megvalósítása nem múlhat egy újabb szimpátiaszavazáson, ahol a törvény által előírt közlekedésbiztonság kreatív ötletekkel, például randiórával versenyez.
(Alátámasztó dokumentumok: Otthon Budapesten, Budapesti Mobilitási Terv)”

A kerékpározásra fordított összegek növelésének igényére minden jelölt - köztük Karácsony Gergely is -pozitívan reagált. Az alábbi válaszokat kaptuk tavasszal a főpolgármester-jelöltektől:





Ezek alapján tőlük és a közgyűlés minden frakciójától azt kérjük, hogy a a kerékpáros fejlesztésekre elkülönített források aránya a teljes közlekedési kiadásokon belül legalább közelítse a biciklis közlekedés 10%-os célját.

Ez a cél pusztán ígéretekkel nem érhető el.

Valódi, forrással megtámogatott intézkedések kellenek, hogy a stratégiai célok a gyakorlatban is érzékelhető változást hozzanak. Javaslatunk elfogadása a közlekedési költségek csökkentésében, az egészségesebb városi környezet kialakításában, és Budapest nemzetközi versenyképességének növelésében is kulcsszerepet játszana.

Főpolgármester Úr, a közgyűlési képviselőcsoportok, valamint a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságok részére küldött előterjesztésünket itt olvashatjátok:

Előterjesztés kerékpáros fejlesztési keret létrehozásáról[PDF]




Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron