A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) kezdeményezésére meghívtak minket március elején a Budapesti Rendőrfőkapitányságra egy közlekedésbiztonsági egyeztetésre. A találkozó kiváltó oka egy mostanában terjedő videó volt, amelyben egy kerékpáros futár villamosok között cikázik.
A rendőrök együttműködésünket kérték annak érdekében, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő, hogy a kerékpáros ne akadályozza, veszélyeztesse a villamos közlekedést.
Ahogy elmondtuk a megbeszélésen, elítéljük az ilyen viselkedést, hiszen ez nemcsak a kerékpárosra nézve veszélyes, hanem a villamoson utazókra is. A villamos vezetője hirtelen fékezésre kényszerülhet, aminek következtében az utazók sérüléseket szenvedhetnek.
Ugyanakkor felhívtuk a figyelmet arra, hogy a megoldás nem a kerékpározás feltételeinek szigorításában és csupán a szabálytalankodó kerékpárosok büntetésében rejlik.
Sokszor a nem megfelelő infrastruktúra vagy forgalomtechnika kényszerít ki azt, hogy a kerékpárral közlekedő szabálytalanul, nem a számára fenntartott helyen teker, például a villamossínen, vagy a járdán.
A budapesti Nagykörút tipikusan ilyen hely: a parkoló gépjárművek, a 2 szűk forgalmi sáv és a villamossínek által elfoglalt útfelületen a kerékpárral közlekedőnek nem jut biztonságos közlekedésre alkalmas hely, és a parkoló autók kinyíló ajtajai is veszélyeztetik a kerékpáros biztonságát.
Súlyos problémának tartjuk azt is, hogy a kerékpárral közlekedő a gyalogosoknak fenntartott járdát használja, hiszen ez veszélybe sodorja a közlekedés legvédtelenebb szereplőit, a gyalogosokat. A járdán tekerők sok esetben azzal érvelnek, hogy félnek lemenni az úttestre, mert félnek a gépjárművektől: azok nem tartanak elegendő oldaltávolságot, túl nagy sebességgel közlekednek, és emiatt nem érzi magát biztonságban a kerékpáros.
Ezek sokszor valós félelmek, aminek megoldása csak az lehet, ha a tervezők és döntéshozók a közlekedés minden szereplőjének igényét figyelembe veszik a közlekedési infrastruktúra és szabályrendszer kialakításánál, és eltűnik a gépjárműforgalom aránytalan előtérbe helyezése a tervezési és döntési folyamatokból. Mindamellett, és talán ezzel egyidejűleg mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy kialakuljon az egymásra figyelő, egymást elfogadó közlekedés, ahol a forgalom egyes résztvevői nem csak saját érdekeiket nézik, hanem egymásra figyelnek.
(Ezt tűzi ki célul a Kerékpárosklub hamarosan kezdődő új Együtt Közlekedünk kampánya, melyet az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közösen indít.)
Addig is, ha megnézitek kisfilmünket, tuti nem fogtok többet a járdán kerékpározni :)