2013 biciklis hírei között sajnos az infrastruktúra fejlesztések mellett a kerékpáros razziák is megjelentek. Legutóbb épp a budapesti Tímár utcai felüljáróra vezető budai biciklis főútvonalra és nemzetközi kerékpáros túraútvonalra kirakott „kerékpárút vége” táblák alatt osztogattak 10 ezer forintos csekkeket a hatóságok.
2013 biciklis hírei között sajnos az infrastruktúra fejlesztések mellett a kerékpáros razziák is megjelentek. Legutóbb épp a budapesti Tímár utcai felüljáróra vezető budai biciklis főútvonalra és nemzetközi kerékpáros túraútvonalra kirakott „kerékpárút vége” táblák alatt osztogattak 10 ezer forintos csekkeket a hatóságok. Úgy gondoljuk, hogy a rohamosan növekvő kerékpáros forgalom által mára kinőtt, elavult biciklis útvonalak újratervezésére, átépítésére lenne szükség az kerékpárosok sarcolása helyett.
A Szentendrét Budafokkal összekötő, az a budapesti Árpád fejedelem útját és a budai rakpartot is érintő kerékpáros útvonal mára Budapest állatorvosi lova lett. Évtizedekkel ezelőtt - amikor még alig járt valaki biciklivel -, a város szakmai vezetése úgy gondolta, hogy elegendő lesz kanyargós szűk járdákra, turisták kedvelt sétányaira, vagy éppen Óbuda macskaköves főterére, a gyalogos forgalom által használt felületekre terelni a kerékpáros forgalmat, és ezzel a kerékpáros közlekedés kérdése meg van oldva. Ebben a szemléletben építették át 20 évvel ezelőtt az akkori csekély kerékpáros forgalom számára az Árpád fejedelem útja egyik oldalát a rakparttal és a HÉV megállóval összekötő felüljárót is. Ez az nyomvonal ráadásul az Eurovelo nemzetközi szabadidős és közlekedési célú kerékpáros útvonal része. Ma, amikor naponta több ezren a kijelölt útvonalat követve erre kerekeznek, kátyúkra, útszűkületekre, kerülőkre és a Tímár utcai felüljáró esetében a kerékpárról leszállásra és annak áttolására kényszerülnek.
Újabban pedig még tízezres büntetések kifizetésére is. A helyzet egyre rosszabb, a felelősök némi „felületi kezeléstől” eltekintve évek óta nem hajtottak végre semmilyen fejlesztést ezen a sok sebből vérző, tízszeresére nőtt forgalmú útvonalon, mely a mai állapotában nem segíti a sem a turisták, sem a közlekedők gyors és egyszerű célba jutását.
Sajnos hasonló a helyzet az ország nagyon sok kerékpáros útvonalán. Kiépített „kerékpárút” a keskeny járdákon, olyan átvezetések kereszteződéseken, ahol le kell szállni a bicikliről és áttolni azt a másik oldalra, olyan hidak, melyeken nem megengedett a kerékpározás, stb. Szerintünk ezeken a helyeken nem a bírságolás, hanem az átépítés a megoldás a közlekedési problémákra.
Ez a kép kiválóan szemlélteti a helyzet abszurditását
A budai kerékpáros főútvonal és az ország kerékpárútjainak nagy része sürgős felülvizsgálatra és átalakításra szorul. A biciklis infrastruktúrának is a gyors, biztonságos és egyszerű célba jutást kell segítenie. Olyan kerékpáros utakat kell építeni, a nem megfelelőket pedig úgy kell átalakítani, hogy azok biztosítsák az akadálymentes, folyamatos kerékpáros közlekedést, lehetőleg a gyalogos forgalom zavarása nélkül. Ebben a szemléletben készülnek a budapesti BuBi közbicikli-rendszerhez kapcsolódó fejlesztések, de azok csak Budapest belvárosát érintik, a Tímár utcaira és a hasonlóan túlterhelt, veszélyes létesítményekre az ország és Budapest számos pontján nem lesznek hatással.
A Tímár utcai felüljárón átkelőket arra kérjük, legyenek türelmesek! A felelősöktől pedig azt várjuk, hogy ne halogassák tovább a megfelelő, kerékpáros-barát infrastruktúra kialakítását, melyet a beszedett bírságok töredékéből már rég megcsinálhattak volna.
Fotók: 444.hu