Facebook Instagram Youtube

Ne legyen elszalasztott lehetőség a Bajcsy-Zsilinszky út átalakításából!

Ne legyen elszalasztott lehetőség a Bajcsy-Zsilinszky út átalakításából!
2013.05.28
2005-ben úgy alakított ki a főváros osztott gyalog-kerékpárutat a Bajcsy-Zsilinszky út járdáján, amit a bringás szervezetek már akkor sem javasoltak. Mára a Bajcsy járdán vezetett  bicikliútja a rossz infrastruktúra állatorvosi lovává vált: az állandósult gyalogos- kerékpáros konfliktusok forrása, hogy járdán vezet az út, a beláthatatlan kereszteződések balesetveszélyesebbek az úton vezetett kétoldali kerékpársávoknál és a mai biciklis forgalom már nem is fér el a szűk bringaúton.

2005-ben úgy alakított ki a főváros osztott gyalog-kerékpárutat a Bajcsy-Zsilinszky út járdáján, amit a bringás szervezetek már akkor sem javasoltak. Mára a Bajcsy járdán vezetett  bicikliútja a rossz infrastruktúra állatorvosi lovává vált: az állandósult gyalogos- kerékpáros konfliktusok forrása, hogy járdán vezet az út, a beláthatatlan kereszteződések balesetveszélyesebbek az úton vezetett kétoldali kerékpársávoknál és a mai biciklis forgalom már nem is fér el a szűk bringaúton. Az úttesten most kialakított busz-kerékpársávok attól félünk, hogy mégsem fogják kiváltani a rossz, de népszerű bicikliutat. Elmondjuk miért.

2013 februárjában kaptuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól a busz-kerékpársávok terveit, melyekről rövid – 2 napos – határidő mellett mégis részletes szakmai véleményt fogalmaztunk meg. Az áprilisban elkészült busz- kerékpársáv viszont még mindig sok hiányossággal rendelkezik, ami miatt félő, hogy a járdán vezetett bicikliút megszüntetése után nem lesz olyan népszerű a bringások körében, mint a szubjektív biztonságérzetet nyújtó, de rossz kialakítású bicikliút. Ezt a mindennapi forgalom is bizonyítja: az új sávok hiányosságai miatt sokkal kevesebben választják az új sávokat a régi bicikliútnál.

Csúcsforgalom a régi bicikliúton, kocsisor a "kerékpározható" buszsávban

2013 májusában újra felhívtuk a BKK figyelmét a Bajcsy busz- kerékpársávjainak hiányosságaira. Ezek a következőek voltak:

  • A kereszteződések nem közelíthetőek meg, a sávok nem kapcsolódnak a meglévő hálózathoz. A busz- biciklisávok sajátossága, hogy ha bent áll a busz a sávban, valamint taxik töltik fel a helyet, akkor lehetetlen előre menni a piros lámpához. A kerékpáros így kénytelen a dugóban szívni a buszok és autók füstjét, mintha nem is biciklin ülne. Ez az Andrássy út- József Attila utcai csomópontban a legjellemzőbb, ahogy a csatolt kép is mutatja. A Deák tér irányában pedig a két oldalról érkező forgalom feltölti a sávot, mely a kereszteződés előtt elfogy és a kerékpárost újra autók közti szlalomozásra és különböző időben zöldre váltó kanyarodó sáv előtti vagy melletti centizésre kényszeríti. Az infrastruktúra lényege a kritikus pontok problémáinak megoldása lenne, de itt pont ez hiányzik. Nem véletlen, hogy szinte mindenki a járdán, gyalogosok közé vezetett bicikliúton halad a Deák térig.
  • A sávok hirtelen elfogynak és a bringás egy autópályán találja magát. Az Anker köz és az Andrássy út között a kerékpársáv hirtelen busz- kerékpársávvá változik, a biciklistát mégsem helyezi el a jelzés az úton. Így folyamatos konfliktusforrást jelent a helyzet a buszvezetőkkel és az Andrássy útra kanyarodó autósokkal. A busz- kerékpársáv ráadásul északi irányban a Hajós utca vonalában véget ér, a biztonságos infrastruktúrát váró kerékpáros itt pár bicikli piktogrammal jelzett 6 sávos, jellemzően gyorshajtó autók által elfoglalt sztrádán találja magát, ráadásul a kereszteződésben semmilyen jelzés nem jelöli ki a bicikli helyét az úton. Nem csak a korábban is baleseti gócpontnak számító Podmaniczky utcai kereszteződésben hiányoznak a jelzések, az Alkotmány utca vonaláig pár közös sávhasználatot jelző kerékpáros nyomot leszámítva gyakorlatilag semmilyen infrastruktúra nem váltja ki a korábbi bicikliutat.
  • Szükséges a jelzőlámpák éjszakai bekapcsolása. A Bajcsy- Zsilinszky út autópálya jellegének csökkentése és a keresztirányú forgalom segítésének érdekében javasoljuk a lámpák egész napos bekapcsolását. Jelenleg ugyanis éjszaka ezek nem működnek, ami több csomópont és zebra esetében a gyorshajtók miatt nagyon balesetveszélyes.

Mi a Kerékpárosklubnál mindig üdvözöljük a régi rossz infrastruktúrák kiváltását, ahogy ezt az Andrássy útnál is tettük. A Bajcsy-Zsilinszky út precedens lehetne arra, hogy az évről- évre növekvő bringás tömeget látva a főváros a régi rossz infrastruktúrát lecseréli biztonságosan, gyorsan és felesleges oldalváltásokat nélkülözően használhatóakra. Amennyiben viszont tényleges beavatkozásokat kerülve, javaslataink figyelembevétele nélkül marad a Bajcsy-Zsilinszky út átalakítása, kerékpárosok szemében ez egy visszalépés lesz a szubjektív biztonságérzetet nyújtó, szakmailag mégis elégtelen bicikliúton eltöltött évekhez képest. Szeretnénk, ha javaslataink figyelembevételével olyan fejlesztések kerülnek kialakításra, ami nem csak a mai biciklis tömegnek, hanem a jövő fejlődésének is évekig megfelelőek lesznek.

Pontos javaslatainkat a csatolmányban elérhető BKK-nak küldött levélben olvashatjátok el.


A Hajós utcától északra a kerékpáros 4 sávos autópályán közepén találja magát, biciklisáv sehol

A Deák tér előtt a sáv elfogy...

A bringás pedig tükrök és más időben induló sávok közt találja magát. Nem véletlenül a régi gyalog- kerékpárúton halad tovább szinte mindenki.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron