Ősztől önkénteseinknek és aktivistáinknak lehetősége nyílik arra, hogy különböző európai kerékpáros szervezetek által rendezett konferenciákon továbbképezzék magukat a közlekedés célú kerékpárhasználat témakörében. Ellátogathatnak több nagyvárosba, a helyszínen tanulmányozhatják azokat a példákat, melyeket itthon is célszerű lenne alkalmazni, vagy kevésbé fejlett városokban segíthetnek megoldásokat találni a helyi szervezet munkatársainak és aktivistáinak.
A Kerékpáros Akadémia Önkéntesei (Volunteers of Cycling Academy - VOCA) kezdeményezés célja az európai kerékpáros érdekképviseleti szervezetek aktivistáinak és önkénteseinek továbbképzése az alábbi területeken és módokon:
- Korszerű kerékpárosbarát infrastruktúrákkal kapcsolatos ismeretek és kompetenciák fejlesztése: meglévő példák helyszíni tanulmányozása különböző Uniós városokban valamint a műszaki hátterek és az alkalmazandó irányelvek elméleti tanulmányozása;
- Szervezetek közti tapasztalatcsere, jó példák megosztása és megvitatása;
- Figyelemfelhívó kampányokkal kapcsolatos kommunikációs ismeretek fejlesztése, valamint önkormányzatokkal, közlekedési szakemberekkel, gépjárművezetőkkel, rendőrökkel és helyi lakosokkal történő együttműködést segítő ismeretek fejlesztése.
A résztvevők a projekt keretében egyrészt ellátogathatnak azokba a városokba, ahol a közlekedésben kerékpárosok aránya (modal share) magas vagy növekvő tendenciát mutat - ilyen pl. Bécs és Koppenhága. A helyszínen tanulmányozhatják a sikertényezőket, melyek révén egyre több ember vált autóról kerékpárra. Másrészt e téren kevésbé fejlett városokba is ellátogathatnak, ahol szintén a helyszínen tanulmányozhatják a fejlesztésre szoruló elemeket, és konkrét javaslatokat dolgoznak ki ezek megvalósítására . E tanulmányutak során a résztvevők összehasonlítják a meglátogatott városok közlekedési rendszereit, követhető példákat keresnek, valamint megfogalmazzák a helyi vagy EU-s szinten megoldandó problémákat.
Az együttműködés egyik terméke egy mindenki számára elérhető és felhasználható dokumentum lesz, melyben a résztvevők a szerzett ismeretek és tapasztalatok alapján összefoglalják a megoldandó problémákat és a legjobb gyakorlatokat, összesítik az európai kerékpárosok igényeit és a kerékpárosbarát megoldások alkalmazását gátló tényezőket is. Reményeink szerint ez a dokumentum hivatkozási alapot képezhet későbbi EU-s irányelvek és szabályozások felállításához a fenntartható közlekedés terén.
Hogy pontosan mely szervezetek vesznek majd részt a kezdeményezésben, még nem végleges, minden országban helyi szinten bírálják el a pályázatot. A pályázatban az alábbi szervezetek szerepelnek:
- Zöld Mazóvia – Varsó, Lengyelország
- Magyar Kerékpárosklub – Budapest, Magyarország
- Auto*Mat – Prága, Csehország
- Foreningen Frie Fugle – Frederiksberg, Dánia
- A Contramano - Sevillai Kerékpáros Egyesület – Sevilla, Spanyolország
- MaiMultVerde Egyesület – Bukarest, Románia
- Maribori Kerékpáros Szövetség – Maribor, Szlovénia
- Cyklokoalicia – Pozsony, Szlovákia
- IG Fahrrad – Bécs, Ausztria
- Podilatokinisi Ciprusi Kerékpáros Egyesület – Nicosia, Ciprus
- MUBi – Kerékpáros Városi Mobilitásért Egyesület – Lisszabon, Portugália
- Dublini Kerékpáros Mozgalom – Dublin, Írország
- EkoObshtnost - Bolgár Környezetvédelmi Társulás Alapítvány – Szófia, Bulgária
Az MK részéről elsősorban területi szervezetek aktivistái és a szakmai munkacsoportokban dolgozó önkéntesek, valamint a munkatársak fognak részt venni a kezdeményezésben, a részletek még kidolgozás alatt. Először azt kell kidolgoznunk a lengyel projektvezetőkkel közösen, hogy tényleges szakmai tartalmat rendeljünk a konferenciákhoz - mely városokban mely konkrét kérdésekkel érdemes foglalkozni, melyik helyszínen milyen probléma vagy megoldás mutatható be a leghatékonyabban. Ezt legkésőbb őszre körvonalazzuk, addigra az önkéntesek kiválasztásának módjáról is többet fogunk tudni.