Facebook Instagram Youtube

Sportkerékpárok a közlekedésben

Sportkerékpárok a közlekedésben
2012.03.05
Cimkék: Érdeklődőknek
A gödöllői területi szervezetünk vezetőjének nyilatkozata kisebb vitát indított a közösségünkben. Míg tartalmával – hogy a fék nélküli kerékpár nem megfelelő közlekedési eszköz – egyetértünk, addig a megfogalmazás módját és a probléma bemutatásának szemszögét nem tartjuk szerencsésnek.

A gödöllői területi szervezetünk vezetőjének nyilatkozata kisebb vitát indított a közösségünkben. Míg tartalmával – hogy a fék nélküli kerékpár nem megfelelő közlekedési eszköz – egyetértünk, addig a megfogalmazás módját és a probléma bemutatásának szemszögét nem tartjuk szerencsésnek.

A kerékpárt sok mindenre lehet használni, de alapvetően egy közlekedési eszközről van szó, a kerékpár jármű,  és amennyiben nem forgalomtól elzárt területen használjuk, fel kell szerelni a megfelelő tartozékokkal. Ezeket a KRESZ egy KöHÉM rendeletre hivatkozva határozza meg, vannak kötelező és ajánlott tartozékok. Kötelező tartozék például a két, egymástól független fék – ez egy fontos és hasznos szabály, amire nem lehet azt a kritikát ráhúzni, hogy a KÖHÉM egy 30 éves elavult szabályzat. (Vannak ugye a KÖHÉM-nek már jócskán elavult részei, pl. a lámpák esetében még a dinamós rendszer van belefoglalva a szövegbe, a villogókat nem ismeri a szabály - a lámpáknak folyamatos fényt kell adniuk, és egyszerre kapcsolhatónak kell lenniük.)

Így természetesen a Kerékpárosklub is azon a véleményen van, hogy egy közlekedési célra használt kerékpáron legyen fék. (Örökhajtós kerékpárok esetében a hátsó kerék meghajtási rendszere nem minősül féknek, a rendőrség szerint sem, és szerintünk sem. Még "szkiddeléssel" is hosszabb a féktáv, mintha két külön fékrendszert együttesen működtetnénk.) 


Ez nem számít féknek. Kép: http://www.orangecountyfixed.com

Azonban kiemelten fontos, hogy ezt a szabályt is a megfelelő módon kommunikáljuk a lakosság felé.  Pozitív üzenetekkel kell tanítani a gyerekeknek a megfelelő kerékpáros közlekedési kultúrát, nem pedig életveszéllyel riogatni. Az ORFK-OBB-vel is együttműködünk a kerékpáros ellenőrzések során – ami során igyekszünk megtalálni a megfelelő arányt a szankciók és az ösztönzők között. Tehát kell olyan ellenőrzés is, amikor például a kivilágítatlan kerékpárosnak egy mosolygó rendőr ad ajándékba egy kerékpárlámpa készletet, de persze kell olyan is, ahol büntetnek. (Németországban például a fék nélküli kerékpárral közlekedőt nemcsak megbüntetheti a rendőr, de akár le is foglalhatja a kerékpárt.  Azonban nem jó megoldás az, ha csak az utóbbira helyezzük a hangsúlyt – főleg gyerekeknél, akik még izgalmasabbnak találnak valamit, ha azt erősen tiltják.

Zárásul pedig szeretnénk kihangsúlyozni a „safety in numbers” elmélet fontosságát. Eszerint minél többen kerékpároznak, arányaiban annál kevesebb kerékpáros baleset történik. Ezért közlekedésbiztonsági szempontból nézve is kontraproduktív minden olyan anyag, ami a vélt vagy valós veszélyeket felnagyítva elrettenti az embereket attól, hogy kerékpárra üljenek. 

survey solutions

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron