A gödöllői területi szervezetünk vezetőjének nyilatkozata kisebb vitát indított a közösségünkben. Míg tartalmával – hogy a fék nélküli kerékpár nem megfelelő közlekedési eszköz – egyetértünk, addig a megfogalmazás módját és a probléma bemutatásának szemszögét nem tartjuk szerencsésnek.
A kerékpárt sok mindenre lehet használni, de alapvetően egy közlekedési eszközről van szó, a kerékpár jármű, és amennyiben nem forgalomtól elzárt területen használjuk, fel kell szerelni a megfelelő tartozékokkal. Ezeket a KRESZ egy KöHÉM rendeletre hivatkozva határozza meg, vannak kötelező és ajánlott tartozékok. Kötelező tartozék például a két, egymástól független fék – ez egy fontos és hasznos szabály, amire nem lehet azt a kritikát ráhúzni, hogy a KÖHÉM egy 30 éves elavult szabályzat. (Vannak ugye a KÖHÉM-nek már jócskán elavult részei, pl. a lámpák esetében még a dinamós rendszer van belefoglalva a szövegbe, a villogókat nem ismeri a szabály - a lámpáknak folyamatos fényt kell adniuk, és egyszerre kapcsolhatónak kell lenniük.)
Így természetesen a Kerékpárosklub is azon a véleményen van, hogy egy közlekedési célra használt kerékpáron legyen fék. (Örökhajtós kerékpárok esetében a hátsó kerék meghajtási rendszere nem minősül féknek, a rendőrség szerint sem, és szerintünk sem. Még "szkiddeléssel" is hosszabb a féktáv, mintha két külön fékrendszert együttesen működtetnénk.)
Ez nem számít féknek. Kép: http://www.orangecountyfixed.com
Azonban kiemelten fontos, hogy ezt a szabályt is a megfelelő módon kommunikáljuk a lakosság felé. Pozitív üzenetekkel kell tanítani a gyerekeknek a megfelelő kerékpáros közlekedési kultúrát, nem pedig életveszéllyel riogatni. Az ORFK-OBB-vel is együttműködünk a kerékpáros ellenőrzések során – ami során igyekszünk megtalálni a megfelelő arányt a szankciók és az ösztönzők között. Tehát kell olyan ellenőrzés is, amikor például a kivilágítatlan kerékpárosnak egy mosolygó rendőr ad ajándékba egy kerékpárlámpa készletet, de persze kell olyan is, ahol büntetnek. (Németországban például a fék nélküli kerékpárral közlekedőt nemcsak megbüntetheti a rendőr, de akár le is foglalhatja a kerékpárt. Azonban nem jó megoldás az, ha csak az utóbbira helyezzük a hangsúlyt – főleg gyerekeknél, akik még izgalmasabbnak találnak valamit, ha azt erősen tiltják.
Zárásul pedig szeretnénk kihangsúlyozni a „safety in numbers” elmélet fontosságát. Eszerint minél többen kerékpároznak, arányaiban annál kevesebb kerékpáros baleset történik. Ezért közlekedésbiztonsági szempontból nézve is kontraproduktív minden olyan anyag, ami a vélt vagy valós veszélyeket felnagyítva elrettenti az embereket attól, hogy kerékpárra üljenek.