Az elektromos rásegítéses teherbiciklik alternatívát nyújthatnak az egyre nagyobb forgalmi terhelést és a gyalog, autóval, kerékpárral közlekedőknek is gondot okozó, rakodóhelyek hiányában gyakran szabálytalanul megálló kisteherautóknak. A biciklis szállítás csökkenti a levegőszennyezést és a zajt, kevesebb helyet foglal és hozzájárul a biztonságosabb közterületekhez.
A teherkerékpáros szállítás Nyugat-Európában elterjedt modelljének meghonosítását céloztuk, amikor a bécsi önkormányzat támogatási rendszerének példájára itthon is hasonló pénzügyi ösztönző bevezetését javasoltuk. Már több budapesti vállalkozás – pl. futárcégek, pékségek, fotóügynökségek – is használ teherbiciklit, a megoldás nem elég elterjedt a hazai városokban. A támogatási rendszerrel szeretnénk elérni, hogy látható alternatívaként jelenjen meg a biciklis csomagszállítás a nagyvárosokban, a példamutatással pedig a teherbiciklik további terjedését segítsék elő.
Tisztában vagyunk vele, hogy a teherautók kiváltásához a sűrűn lakott belvároshoz viszonylag közeli átrakodó-helyekre is szükség lehet, amelyek egyelőre nem feltétlenül állnak rendelkezésre, a kerékpárpiac túlterheltsége pedig nehezítheti a beszerzést. A teherbiciklik viszonylag kisebb száma miatt azonban nem várhatók olyan ellátási nehézségek, mint a hagyományos kerékpárok vásárlásánál.
Mit kell tudni a pályázatról?
Az első teherbiciklikre szeptembertől pályázhatnak a városi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző gazdasági társaságok, valamint civil és egyházi szervezetek. Regisztrált kereskedőknél egy előre megadott listából lehet majd kiválasztani a maximum 5 darabos flotta tagjait.
A pályázóknak magyarországi székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel kell rendelkezniük, és a pályázat megjelenése előtt legalább 12 hónappal bejegyzettnek kell lenniük.
A támogatás mértéke a teljes vételár 50%-a (nettó vételár alapján), de maximum 450.000 Ft.
Kerékpárutánfutóra, csak személyszállításra alkalmas teherbiciklire vagy nagyobb csomagtartóval rendelkező hagyományos és elektromos rásegítéses kerékpárra nem igényelhető támogatás.
A pályázható új és sorozatgyártott teherbiciklik az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) vagy újabb szabványnak kell megfelelniük, maximum 250 W névleges teljesítményű̋ elektromos segédmotorral lehetnek felszerelve, és pedálhajtású, gázkar nélküli, tehát emberi erővel hajtott biciklinek kell lenniük, amelyeken a hajtás abbahagyásakor, vagy 25 km/óra elérésénél lekapcsol a rásegítés. A támogatott biciklik – kétkerekűek esetén – minimum 139 cm tengelytávolságúak és minimum 50 kg hasznos teherbírásúak lehetnek. Kerékpáronként 1 db pótakkumulátor beszerzése, valamint a szállítási tevékenységhez szükséges felépítmény, kiegészítők beszerzése is támogatott.
A támogatással vásárolt bicikliket regisztrálni kell a BikeSafe rendszerben, legalább 2 évig fenn kell tartani, a szervezet logója mellett a támogató matricáját is el kell rajtuk helyezni, és a támogató Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ esetleges kérésére kommunikációs anyagokon vagy egy nyilvános szereplésen meg kellhet vele megjelenni.
A pályázó gazdasági társaságnak vagy szervezetnek Cégkapu regisztrációval kell rendelkeznie, be kell mutatnia a hivatalos dokumentumait és a használati tevékenységet, a bicikli tárolására szolgáló helyet, valamint de minimis nyilatkozatot kell tennie az állami támogatásról.
A támogatási program lebonyolítását az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. végzi.
A többség támogatja a kerékpározás pénzügyi támogatását
A Magyar Kerékpárosklub reprezentatív kutatása szerint nem csak több kerékpárosbarát beruházás, hanem pénzügyi ösztönzők bevezetését is támogatja a magyar lakosság.
Ilyen ösztönző a Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari- és Kereskedelmi Szövetség kezdeményezésére bevezetett – ezen a héten megint pályázható - pedelec támogatási rendszer és a tavalyi tanulmányunkban javasolt, 2022-től adómentessé váló céges kerékpárflotta vásárlása is.
A Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, valamint Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke társaságában a szerdai sajtótájékoztatón Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese felhívta a figyelmet:
"A magyar lakosság politikai nézetektől függetlenül nyitott a kerékpárra váltásra, amihez az infrastruktúra fejlesztése mellett pénzügyi ösztönzőkre is igény lehet. A Kerékpárosklub képviselője azt kérte a politikusoktól, hogy a kerékpározásra közös alapként tekintsenek, amit kiemelnek a pártpolitikai csatározásokból. Az e-cargo támogatási rendszerről reményét fejezte ki, hogy a céges teherbiciklik megjelenése ösztönzőleg hat majd a lakossági teherbicikli vásárlásokra is, amivel még több autós utazást, bevásárlást, gyerekszállítást lehet majd helyettesíteni."
Kiemelt kép: Mikael-Colville Andersen
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!