Facebook Instagram Youtube

Javaslatunk nyomán pályázni lehet elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlási támogatására

Javaslatunk nyomán pályázni lehet elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlási támogatására
2020.09.22
Egymilliárd forintos keretösszegű pályázatot hirdet a kormány elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására – jelentették be kedden az Európai Autómentes Napon. A pályázat várhatóan október végi kiírásától maximum 150.000 forint összegű támogatás nyerhető el magánszemélyek részére legfeljebb 900.000 forintos kerékpárok vásárlásához. A Magyar Kerékpárosklub a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséggel kezdeményezte nyáron, hogy elektromos autók és robogók mellett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását is támogassa az állam. A civilek nemzetközi példák alapján a kerékpáros munkába járás fellendülését várják a nagyobb távolságokat megtévők, valamint a korábban domborzati akadályok miatt nem kerékpározók körében.

Egymilliárd forintos keretösszegű pályázatot hirdet a kormány elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására – jelentették be kedden az Európai Autómentes Napon. A pályázat várhatóan október végi kiírásától maximum 150.000 forint összegű támogatás nyerhető el magánszemélyek részére legfeljebb 900.000 forintos kerékpárok vásárlásához. A Magyar Kerékpárosklub a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséggel kezdeményezte nyáron, hogy elektromos autók és robogók mellett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását is támogassa az állam. A civilek és a kormány is a kerékpáros munkába járás fellendülését várja a nagyobb távolságokat megtévők, valamint a korábban domborzati akadályok miatt nem kerékpározók körében.

Frissítés: A pályázat november 23-tól adható be, részletek ezen az oldalon.

Kürti Gábor (Magyar Kerékpárosklub elnök), Kaderják Péter (Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára), Szentkirályi Alexandra (kormányszóvivő), Révész Máriusz (aktív Magyarországért felelős kormánybiztos), Sipiczki Róbert (Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnök) az elektromos kerékpárok támogatásáról szóló sajtótájékoztató helyszínén 2020.09.22-én az Olimpiai Parkban
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

Nyáron – az elektromos autók támogatási pályázatának kiírásakor - fordult levélben a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy nemzetközi példák alapján elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását is támogassa az állam.

Akkor úgy fogalmaztunk: „A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között. Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érhet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük. További előnye, hogy biztosítja a járványügyi elővigyázatossághoz szükséges távolságtartást, olcsóbb, és nagyobb társadalmi csoportok környezetbarát mobilitását segítheti.”

Mi az a pedelec és kinek jó?

Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része (pl. idősek) számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is.

Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A rásegítés nem váltja ki a pedálozást, így a pedelecek is biztosítják a napi testmozgást, ezzel egészségesebb, nagyobb gazdasági teljesítményre képes társadalomhoz segítik hazánkat.

Október végétől lehet pályázni a támogatásra

Ma, az Európai Autómentes Napon tartott sajtótájékoztatón a kormány és szakmai civil szervezetek képviselői jelentették be, hogy várhatóan október végétől indul a pályázat.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő elmondta, hogy „a koronavírus ellenére sem álltak le a munkával az olyan, a kormánynak fontos ügyeken, mint a klíma-, és természetvédelem kérdése”. Az idén februárban bejelentett Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében az elektromobilitás ösztönzése kiemelt kormányzati feladatnak számít e járművek sokkal alacsonyabb vagy akár nulla zaj- és károsanyagkibocsátása miatt. Az elektromos járművek fontosak, hogy megtisztuljon a városi levegő és az itt élők életminősége is javuljon – fogalmazott a kormányszóvivő.

A sajtótájékoztatóra elektromos kerékpárral érkező Kaderják Péter, a közlekedés zöldítését kiemelt feladatnak tekintő, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára azzal kezdte: „Átkerékpározni a Duna felett a csúcsforgalomban egészen különleges és pozitív élmény.” A kerékpározás hagyományosan a legkörnyezetkímélőbb közlekedési mód – mondta. Hozzátette, hogy az elektromos kerékpár sokaknak segíthet ezt a közlekedési módot választani a gépjármű helyett, amivel szennyezőanyag kibocsátást váltanak ki és maguknak is örömet szereznek.

Tour de France-on versenyző budaiak

A támogatási rendszer kidolgozásában a civil szervezetek bevonásával szerepet vállaló Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos felhívta a figyelmet, hogy a kerékpárral munkába járók kevesebbet vannak betegállományban az autóval közlekedőkhöz képest. „Azokat a városokat tartják a legélhetőbbnek, ahol a közösségi lét feltételei, a gyalogos és kerékpározás lehetőségei adottak, a kormány pedig szeretné 2030-ra Magyarországot a legélhetőbb országok között látni” – emlékeztetett.

Az elektromos kerékpárok elterjedése nyomán Nyugat-Európában átlagosan 5 kilométerről 15 kilométerre nőtt a kerékpárral megtett utazások távolsága Révész Máriusz szerint. Azokon a helyeken segíthetnek az elektromos kerékpárok, ahol a domborzat addig akadályt jelentett: „akik Budán a munka után tekernek majd haza, Tour de France versenyzőnek érezhetik magukat elektromos kerékpáron, mert nagyon könnyen feljuthatnak az otthonukba”.

Magyarország az első kelet-európai ország, ahol ilyen támogatást bevezettek. Tavaly kb 3500 pedelecet vásároltak Magyarországon, ez a szám a támogatással megduplázható - mondta a kormánybiztos, aki szerint Hollandiában már több elektromos biciklit adnak el, mint hagyományost.

Soha ennyi kerékpáros közlekedő nem volt Budapesten, mióta – Európában nem egyedüliként Budapesten is – új kerékpáros forradalom zajlik. A tavalyihoz képest 40 százalékkal többet mértek a bicikliszámlálók szeptember első heteiben, hívta fel a figyelmet Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a sajtótájékoztatón.

„A kerékpározásnak általában a nagy távolságok, nagy magasságok és életkor a fő akadályai. Az elektromos rásegítéses kerékpár viszont minden szempontból kitolja a határokat. Új célcsoportok válthatnak kerékpárra: idősebbek, messzebbről vagy hegyvidékről járók számára nagy segítség. Sokkal drágább autókat is ki tud váltani bizonyos helyzetekben az ilyen kerékpár” – ismertette Kürti a pályázat nyújtotta lehetőségeket.

„Én először egy svájci civil szervezet körútján találkoztam ezzel a jelenséggel, ahol a svájci domborzati viszonyok ellenére több száz kilométeres túrákat tettek meg idős emberek elektromos rásegítéses kerékpárokkal” – mesélte.

A pályázóknak fontos missziója lesz a Kerékpárosklub elnöke szerint: „Nem az a fő cél, hogy párezer ember jobb áron kerékpárt kapjon. A pályázók az elektromos rásegítéses kerékpárok nagykövetei lesznek, hiszen minden ismerőse ki akarja majd próbálni, ha egyszer megmutatják nekik.”

A támogatási rendszerért velünk együtt lobbizó Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke arról számolt be, hogy senki nem számított a kerékpárok iránti világszinten megnövekedett igényre. Sipiczki ezért jövő tavaszra tartja valószínűnek, hogy minél több pedelec kerüljön a pályázó vásárlókhoz.

„Az önkormányzatok nyitottsága, a kormány támogató magatartása – infrastrukturálisan és ilyen eszközökkel – alapján hisszük, hogy Magyarországon a kerékpározás aranykorát hozhatja el” – fogalmazott a szakma vezetője.

A pályázati kiírás részletei

A pályázati kiírásról Kaderják Péter államtitkár elmondta, hogy az legkésőbb október végéig fog megjelenni. Céljuk, hogy „a karácsonyfa alá már lehessen a támogatás segítségével vásárolt kerékpárokat tenni.”

Mivel elsősorban a munkába járást szeretnénk megkönnyíteni, a pályázat benyújtásához munkaviszonyt igazoló dokumentum benyújtása is szükséges lesz. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére biztosítható, pedálszenzoros kerékpárok esetében 90.000, nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150.000 forint összegig. „A fogyasztók számára leginkább elérhető márkák felé szeretnénk terelni a keresletet, a pályázat által támogatott járművek felső árkorlátját 900.000 forintban állapítottuk meg és további műszaki-, környezetvédelmi követelményeknek is meg kell a járműveknek felelniük” – mondta.

A kétféle elektromos kerékpár közti különbséget Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos így magyarázta el: „a pedálszenzoros kerékpárok rásegítése a pedál kis szögű elmozdításánál kapcsol be, a korszerűbb nyomatékszenzoros technika a kifejtett erőt érzékeli és aszerint segít.”

A kormánybiztos felhívta a figyelmet, hogy a gázkarral vagy nyomógombbal, tekerés nélkül hajtható robogószerű biciklik vásárlását nem, csak a pedelecnek minősülű kerékpárokat támogatják.

A pályázatot lebonyolító ITM háttérintézmény (IFKA Nonprofit Kft.) részére elektronikus úton, a kereskedőkön keresztül kell majd benyújtani a dokumentumokat.

Az államtitkár azt ígérte, hogy nem egyszeri pályázatról van szó, a mostani egymilliárdos keret kiürülése után is visszatérően meg fogják hirdetni.

Nemzetközi példák alapján javasoltuk

Európa számos országa segíti a kerékpárok, illetve elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását. Példaképpen a következőket ajánlottuk a döntéshozók figyelmébe:

  • Görögországban júniusban tárgyalják az elektromos autók és robogók mellett az elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását kezdeményező csomagot.
  • Olaszország 50000-esnél nagyobb lakosságú városaiban élők számára legfeljebb 500 eurós támogatás vehető igénybe év végéig elsősorban kerékpárok és elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására. A támogatás utalvány formájában kérhető, és más mikromobilitási eszközök vásárlása mellett – nem autós – járműmegosztó rendszerek használatára is igénybe vehető.
  • Portugália elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására elérhető támogatását a koronavírus terjedésének kerékpározással lehetséges megelőzésére tekintettel 250 euróról 300 euróra emelték.
  • spanyolországi Valencia városában 75 euro támogatás igényelhető legfeljebb 500 Euro árú kerékpár vásárlása és 250 Euro a legfeljebb 1400 Euro árú elektromos rásegítéses kerékpár vásárlása esetére június 15-től. Összesen 500.000 Euro áll rendelkezésre ebben a programban. 

Korábbi években bevezetett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását támogató rendszerek:

  • Svédországban 2017-ben döntöttek egy 2018-tól 2020 végéig tartó programról, melyben az ár 25%-ával támogatják minden elektromos kerékpár vásárlását (több információ itt és itt).
  • Franciaország 2017-ben indított egy évig tartó, 200 Euro támogatást nyújtó programot. A párizsi régióban élők jelenleg is igénybe vehetnek akár 500 Euro értékű támogatást.
     

Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron