Május 20-án jelentette be a kormány, hogy június 15-től ötmilliárdos keretösszeggel támogatják elektromos autók és robogók vásárlását. A Klíma- és energiavédelmi akcióterv keretében akár 2.5 millió forint is kapható autóvásárlásra, illetve 100 ezer és 1 millió közötti értékű elektromos robogók árának 55%-ára is pályázni lehet 2022. június 1-ig.
Az elektromobilitási programból azonban kimaradtak az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárok, ami miatt a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség - nemzetközi példákra hivatkozva - Palkovits László innovációs és technológiai miniszterhez, Schanda Tamás miniszterhelyettes-államtitkárhoz, Kaderják Péter Energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárhoz és Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztoshoz fordult.
Frissítés 2020.09.22.:
Bejelentették a támogatási programot, aminek részleteiről itt olvashattok.
Frissítés 2020.06.20.:
2020.06.20-án a Tisza-tavi kerékpáros híd átadásán Palkovics László Innovációs és Technológiai miniszter bejelentette, hogy a javaslatot meg fogják fontolni és ki fogják terjeszteni a támogatási rendszert.
A bejelentést megnézheted a Facebook oldalunkon vagy Youtube csatornánkon.
Az elektromos rásegítéses kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része (pl. idősek) számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is segíti akár nehezebb csomagok szállítását.
A Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30%-os, de maximum 200.000 forintos támogatást javasol az elektromobilitást támogató program keretösszegének szükséges mértékű kiegészítésével. Javasoljuk továbbá megvizsgálni a Magyarországon összeszerelt elektromos rásegítéses kerékpárok nagyobb támogatási lehetőségének vizsgálatát.
A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között. Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érhet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük.
Levelünk itt olvasható:
"Tisztelt Palkovics László miniszter úr,
Tisztelt Schanda Tamás és Kaderják Péter államtitkár urak,
Tisztelt Révész Máriusz kormánybiztos úr!
A Magyar Kerékpárosklub örömmel olvasta a hírt, a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására indított ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul.
Javasolni szeretnénk, hogy a pályázatot terjesszék ki az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokra is.
Az elektromos rásegítéses kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része (pl. idősek) számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is segíti akár nehezebb csomagok szállítását.
A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között.
Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A pedelecek továbbra is biztosítják a napi testmozgást, így egészségesebb, nagyobb gazdasági teljesítményre képes társadalomhoz segítik hozzá hazánkat.
További előnye, hogy biztosítja a járványügyi elővigyázatossághoz szükséges távolságtartást, olcsóbb, és nagyobb társadalmi csoportok környezetbarát mobilitását segítheti.
Az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt hazánkban is növekszik a kereslet, egyre több magyar gyártó és kereskedő árul ilyen termékeket, így a hazai gazdaságélénkítésben is szerepet játszhat. A támogatás elindítása segíthetne a meghonosodásban, a piaci alapú elterjedéshez szükséges minták megteremtésében. Hollandiában már elektromos kerékpárok teszik ki a legtöbb eladott új kerékpárt.
Az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt nem csak a mindennapi közlekedésben növekszik az igény: csomagszállítás (pl. teherkerékpárok), illetve a turisztika és sport területén is egyre népszerűbbek.
Európa számos országa segíti a kerékpárok, illetve elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását. Példaképpen a következőket ajánljuk figyelmükbe:
- Görögországban júniusban tárgyalják az elektromos autók és robogók mellett az elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását kezdeményező csomagot.
- Olaszország 50000-esnél nagyobb lakosságú városaiban élők számára legfeljebb 500 eurós támogatás vehető igénybe év végéig elsősorban kerékpárok és elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására. A támogatás utalvány formájában kérhető, és más mikromobilitási eszközök vásárlása mellett – nem autós – járműmegosztó rendszerek használatára is igénybe vehető.
- Portugália elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására elérhető támogatását a koronavírus terjedésének kerékpározással lehetséges megelőzésére tekintettel 250 euróról 300 euróra emelték.
- A spanyolországi Valencia városában 75 euro támogatás igényelhető legfeljebb 500 Euro árú kerékpár vásárlása és 250 Euro a legfeljebb 1400 Euro árú elektromos rásegítéses kerékpár vásárlása esetére június 15-től. Összesen 500.000 Euro áll rendelkezésre ebben a programban.
Korábbi években bevezetett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását támogató rendszerek:
- Svédországban 2017-ben döntöttek egy 2018-tól 2020 végéig tartó programról, melyben az ár 25%-ával támogatják minden elektromos kerékpár vásárlását (több információ itt és itt).
- Franciaország 2017-ben indított egy évig tartó, 200 Euro támogatást nyújtó programot. A párizsi régióban élők jelenleg is igénybe vehetnek akár 500 Euro értékű támogatást elektromos kerékpárok vásárlására.
- 2017 előtti támogatási rendszerekről itt lehet többet olvasni.
A Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30%-os, de maximum 200.000 forintos támogatást javasol az elektromobilitást támogató program keretösszegének szükséges mértékű kiegészítésével. Javasoljuk továbbá megvizsgálni a Magyarországon összeszerelt elektromos rásegítéses kerékpárok nagyobb támogatási lehetőségének vizsgálatát.
Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érthet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük. Az elektromobilitás további terjesztése egyben az import üzemanyag-igény csökkenésével járulhat hozzá a külkereskedelmi mérleg javításához.
Tisztelettel,
Kürti Gábor
| Sipiczki Róbert
|
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
- Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!