Facebook Instagram Youtube

Elektromos autók és robogók mellett kerékpárok vásárlását is támogassa az állam!

Elektromos autók és robogók mellett kerékpárok vásárlását is támogassa az állam!
2020.06.17
Május 20-án jelentette be a kormány, hogy június 15-től ötmilliárdos keretösszeggel támogatják elektromos autók és robogók vásárlását. A Klíma- és energiavédelmi akcióterv keretében 11 millió forintig akár 2.5 millió forint kapható autóvásárlásra, 100 ezer és 1 millió közötti értékű elektromos robogók árának akár 55%-ára is lehet pályázni most hétfőtől 2022. június 1-ig. 

Május 20-án jelentette be a kormány, hogy június 15-től ötmilliárdos keretösszeggel támogatják elektromos autók és robogók vásárlását. A Klíma- és energiavédelmi akcióterv keretében akár 2.5 millió forint is kapható autóvásárlásra, illetve 100 ezer és 1 millió közötti értékű elektromos robogók árának 55%-ára is pályázni lehet 2022. június 1-ig.

Az elektromobilitási programból azonban kimaradtak az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárok, ami miatt a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség - nemzetközi példákra hivatkozva - Palkovits László innovációs és technológiai miniszterhez, Schanda Tamás miniszterhelyettes-államtitkárhoz, Kaderják Péter Energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárhoz és Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztoshoz fordult.

Frissítés 2020.09.22.:

Bejelentették a támogatási programot, aminek részleteiről itt olvashattok.

Frissítés 2020.06.20.:

2020.06.20-án a Tisza-tavi kerékpáros híd átadásán Palkovics László Innovációs és Technológiai miniszter bejelentette, hogy a javaslatot meg fogják fontolni és ki fogják terjeszteni a támogatási rendszert.

A bejelentést megnézheted a Facebook oldalunkon vagy Youtube csatornánkon.

Kép forrása

Az elektromos rásegítéses kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része (pl. idősek) számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is segíti akár nehezebb csomagok szállítását.

A Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30%-os, de maximum 200.000 forintos támogatást javasol az elektromobilitást támogató program keretösszegének szükséges mértékű kiegészítésével. Javasoljuk továbbá megvizsgálni a Magyarországon összeszerelt elektromos rásegítéses kerékpárok nagyobb támogatási lehetőségének vizsgálatát.

A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között. Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érhet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük.

Levelünk itt olvasható:

"Tisztelt Palkovics László miniszter úr,

Tisztelt Schanda Tamás és Kaderják Péter államtitkár urak,

Tisztelt Révész Máriusz kormánybiztos úr!

A Magyar Kerékpárosklub örömmel olvasta a hírt, a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására indított ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul.

Javasolni szeretnénk, hogy a pályázatot terjesszék ki az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokra is.

Az elektromos rásegítéses kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része (pl. idősek) számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is segíti akár nehezebb csomagok szállítását.

A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között.

Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A pedelecek továbbra is biztosítják a napi testmozgást, így egészségesebb, nagyobb gazdasági teljesítményre képes társadalomhoz segítik hozzá hazánkat.

További előnye, hogy biztosítja a járványügyi elővigyázatossághoz szükséges távolságtartást, olcsóbb, és nagyobb társadalmi csoportok környezetbarát mobilitását segítheti.

Az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt hazánkban is növekszik a kereslet, egyre több magyar gyártó és kereskedő árul ilyen termékeket, így a hazai gazdaságélénkítésben is szerepet játszhat. A támogatás elindítása segíthetne a meghonosodásban, a piaci alapú elterjedéshez szükséges minták megteremtésében. Hollandiában már elektromos kerékpárok teszik ki a legtöbb eladott új kerékpárt.

Az elektromos rásegítéses kerékpárok iránt nem csak a mindennapi közlekedésben növekszik az igény: csomagszállítás (pl. teherkerékpárok), illetve a turisztika és sport területén is egyre népszerűbbek.

Európa számos országa segíti a kerékpárok, illetve elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását. Példaképpen a következőket ajánljuk figyelmükbe:

  • Görögországban júniusban tárgyalják az elektromos autók és robogók mellett az elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását kezdeményező csomagot.
     
  • Olaszország 50000-esnél nagyobb lakosságú városaiban élők számára legfeljebb 500 eurós támogatás vehető igénybe év végéig elsősorban kerékpárok és elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására. A támogatás utalvány formájában kérhető, és más mikromobilitási eszközök vásárlása mellett – nem autós – járműmegosztó rendszerek használatára is igénybe vehető.
     
  •  Portugália elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlására elérhető támogatását a koronavírus terjedésének kerékpározással lehetséges megelőzésére tekintettel 250 euróról 300 euróra emelték.
  • A spanyolországi Valencia városában 75 euro támogatás igényelhető legfeljebb 500 Euro árú kerékpár vásárlása és 250 Euro a legfeljebb 1400 Euro árú elektromos rásegítéses kerékpár vásárlása esetére június 15-től. Összesen 500.000 Euro áll rendelkezésre ebben a programban. 

Korábbi években bevezetett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását támogató rendszerek:

  • Svédországban 2017-ben döntöttek egy 2018-tól 2020 végéig tartó programról, melyben az ár 25%-ával támogatják minden elektromos kerékpár vásárlását (több információ itt és itt).
  • Franciaország 2017-ben indított egy évig tartó, 200 Euro támogatást nyújtó programot. A párizsi régióban élők jelenleg is igénybe vehetnek akár 500 Euro értékű támogatást elektromos kerékpárok vásárlására.
  • 2017 előtti támogatási rendszerekről itt lehet többet olvasni.

A Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30%-os, de maximum 200.000 forintos támogatást javasol az elektromobilitást támogató program keretösszegének szükséges mértékű kiegészítésével. Javasoljuk továbbá megvizsgálni a Magyarországon összeszerelt elektromos rásegítéses kerékpárok nagyobb támogatási lehetőségének vizsgálatát.

Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érthet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük. Az elektromobilitás további terjesztése egyben az import üzemanyag-igény csökkenésével járulhat hozzá a külkereskedelmi mérleg javításához.

Tisztelettel,

Kürti Gábor
Elnök,
Magyar Kerékpárosklub.

 

Sipiczki Róbert
Elnök,
Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség

 


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron