Végre, sok kérésünk és javaslatunk után megindult a kerékpáros rendőri járőrszolgálat Budapesten.
Miért örülünk ennek? Sőt, miért segítettük mi, a Kerékpárosklub szakemberei az indulást oktatással, kommunikációval? Hiszen most majd „megindul a büntetések sora, ha nincs csengőm, szívatni fognak mindenért”, ahogy olvasható fórumokon, hallható beszélgetésekben a markáns „bringás” vélemény.
A Kerékpárosklubban már elég rég megfogalmaztuk a talán legfontosabb elvet a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban: a kerékpáros közlekedés széleskörű elterjedéséhez elsősorban az szükséges, hogy a kerékpár egyenrangú járműként legyen elfogadott, a közlekedő felek járműtípustól függetlenül partnerként fogadják el egymást. Ehhez bizony az is kell, hogy a kerékpáron közlekedő is járművezetőként viselkedjen. Ez többek között azt is jelenti, hogy a kerékpár vezetőjére is vonatkoznak az írott meg persze az íratlan szabályok is.
2011 márciusában a rendőrség kiemelten ellenőrizte a kerékpáros közlekedést, a Kerékpárosklub már akkor fontosnak tartotta, hogy csatlakozásával segítse ezt a munkát, elsősorban azt, hogy az ellenőrzés ne „szívatás”, hanem oktatás, közlekedésre nevelés legyen. Akkor néhányan tagjaink és szimpatizánsaink közül kritizálták lépésünket, ráadásul az egy hónapos ellenőrzés során voltak értelmetlen büntetések mondjuk a csengő vagy a kerékprizma hiánya miatt. De az együttműködésünk mégis eredményes volt, ennek hatására hívtak meg az OBB egyik elnökségi ülésére, ahol bemutatkozhattunk és ugyancsak ennek eredménye lett, hogy mára az általunk készített Kisokos az OBB és a Kerékpárosklub közös kiadványa, az OBB a saját költségvetése terhére ki is nyomatott 15000 példányt.
Most az utcára kimenő bringás rendőröket oktattuk, főleg arra, hogy hogyan segíthetik a kerékpáros közlekedés terjedését. Hogy ne csak a bringásokat figyeljék, hanem a közlekedőket általában: autóvezetőket és gyalogosokat is. Hogy a gyengébb védelme legyen az egyik fő szempont, amit érvényesítenek (autóval vigyázz a kerékpárosra, kerékpárral meg a gyalogosra). A bemutatott prezentációnk alkalmat adott arra is, hogy elmondjuk, véleményünk szerint hol milyen szabálytalanságokat kell és hol milyeneket nem fontos és szükséges szankcionálni.
Mert mindannyian tudjuk, hogy sok a rossz, a kerékpározás integrációját se segítő, alkalmanként önmagában is veszélyt jelentő szabály. Ezeknek megváltoztatásán dolgozunk, a rendőrség tapasztalataival alátámasztva még talán eredményesebbek is lehetünk.