A Citroёn Magyarország idén úgy döntött, hogy azt a pénzt, amit korábban partnerei ajándékára fordított, idén egy civil szervezetnek adományozza. Kiválasztott hármat, de a döntést a közösségre bízta, ezért szavazást indított a Facebookon. A szavazás még tart, de a versenyt valószínüleg a Baptista Szeretetszolgálat nyeri. Ezúton is gratulálunk nekik és további sikeres munkát kívánunk! Azoknak, akik ránk szavaztak nagy köszönet jár azért, hogy ezzel is támogatták a kerékpározás ügyét.
Hogy ez a cikk itt nem ér véget, annak az az oka, hogy a módszer ismét (mert volt már hasonló) nagy vitát váltott ki a közösségünkben és sok fontos kérdést vetett fel, arról, hogy mennyire etikus a támogatásnak ez a formája.
Mi is történt? Egy vállalat - nagyon helyesen - nem repi ajándékokat vásárolt 1 millió forintért, hanem egy szervezetnek ajánlotta azt, olyannak, amelyik nonprofit módon dolgozik társadalmi célokért. De miért nem dönti el, hogy melyik szervezetet támogatja? Miért hagyja a döntést a közösségre? Miért kényszeríti az elkötelezett civil aktivistákat (mert persze ők azok, akik még szavaznak is, ha kérjük őket), hogy döntsenek eldönthetetlen dolgokról, például arról, hogy a szegények támogatói, vagy a kerékpározásért dolgozók érdemlik-e meg jobban a támogatást?
1 millió forint a tét, ami nagyon sok pénz manapság, amikor országos jelentőségő civil szervezetek zárnak be, csökkentik a tevékenységüket, mert nem képesek megoldani finanszírozási problémáikat. Az a szervezet, amelyet az adományozó beválaszt a „szavazósdiba”, ebben a helyzetben nem igazán tud erkölcsileg helyesen, sokszor a tagjai által is elvárt módon dönteni, mint tudjuk „ a lét határozza meg a tudatot”. Nem igazán értjük, hogy egy cég, aki képes rá és szándékában is áll, hogy fontos társadalmi célokat támogasson, miért használja ki a civil szervezetek kiszolgáltatott helyzetét arra, hogy ebből magának olcsó népszerűséget vásároljon. A felelősséget a szavazókra hárítva, a legnépszerűbb célt támogatja, de mi lesz a kevésbé népszerű társadalmi problémákkal, az azokért a célokért küzdő civilekkel?
Jó lenne, ha abban a helyzetben lenne a Magyar Kerékpárosklub, hogy már az elején visszautasíthatná az ilyen felkérést. Jó lett volna ezt a cikket is elveinkhez hűen már az első pillanatban megírni. De nem tehettük, nem vagyunk abban a helyzetben, és sajnos a többi szervezet sincs. Ezért most és ez úton kérjük a vállalatokat, adományozókat, hogy a jövőben ne kényszerítsék elvtelen játékba az anyagilag kiszolgáltatott társadalmi szervezeteket! Ha abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy támogatást tudnak felajánlani, ne ingyen reklámként használják az adományozást, döntsék el ők felelősen, hogy milyen ügyet kívánnak támogatni és támogassák az azért a célért tevékenykedő szervezetet.
Végül köszönjük a Citroёn Magyarországnak a támogatás szándékát, és köszönjük a sok barátunknak, aktivistánknak, hogy - elveik ellenére is - szavaztak ránk!