Miért jó tagnak lenni?

Egyirányú utcák Debrecenben

Hol volna fontos Debrecenben egyirányú utca megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára?

Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy miért volna fontos, ha több, jelenleg egyirányú utcában engedélyeznék a kétirányú kerékpáros közlekedést.

Először is fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a gyalogosokhoz, autósokhoz hasonlóan a kerékpárosok sem homogén társaság, sőt, nem is beszélhetünk csak külön-külön kategóriákról. Hiszen ki számít kerékpárosnak? A 65 éves nagymama, aki leginkább kerékpárral intézi a mindennapi dolgait, ő kerékpáros? A 33 éves pizza futár, aki a munkahelyre kerékpárral megy be, majd egész nap autóban ül, ő kerékpáros? Vagy a vállalatigazgató, aki egész héten üzleti utakon van, majd hétvégén országúti kerékpárján engedi ki a gőzt, ő kerékpáros? Szerintünk elsősorban közlekedők vannak az utakon, akik aktuálisan valamilyen közlekedési eszközt választanak. A dehir.hu-n „Debrecenben egy utcába sem hajthatnak be a forgalommal szemben a bringások” című cikkben tárgyalt problémák nagyonis valósak, de mivel minden közlekedő „kevert típus”, így semmiképpen nem tartható az a feltevés, hogy az említett szabálytalanságok pusztán személyen belüli változók (pl. KRESZ nem tudása) függvényei lennének. Erre utal mind a műsorvezető, mind Uzonyi Attila rendőrkapitány, akik megemlítik, hogy a közlekedés helyzete (az úttest félelemkeltő) okozza több esetben a szabályok áthágását kerékpárral. Külön örömteli, hogy a kapitány úr hozzánk, a Magyar Kerékpárosklub aktivistáihoz hasonlóan rendszerben gondolkozik a közlekedés helyzetéről.

A dehir.hu cikkének címe azért gondolkoztat el minket, mert óriási különbség van a mondanivalójának értelmezése között attól függően, hogy az ember a világ melyik táján él. Egyszerű kinyilatkoztatása talán Debrecenben még természetesnek tűnik, de Európa nyugati felén értetlenséget váltana ki az ott élőkben. Saját anyanyelvükön annyit kérdeznének zavartan, hogy „Miért nem? Mi azzal a baj? Minden oké Veled?”. Nem azért néznének ránk furcsán, mert valami új dolgot mondunk nekik, hanem azért, mert ugyanolyan, mintha azt hallanák, hogy a Föld lapos, vagy a Nap kering a Föld körül. Természetesen van, aki ezt elhiszi a mai napig. Nyugat-Európában, ahol már régóta a város élhetősége az elsődleges szempont, a világ legtermészetesebb dolga, hogy kerékpárral szinte nincs is egyirányú utca. Azért, mert az egyirányú utcának a gépjárműforgalom kordában tartása az elsődleges funkciója. És hogy miért nem furcsa a kétirányú kerékpárforgalom szinte mindenütt az ott élőknek? Mert megszokták, mert jól működik, mert ez egy természetes jelenség. Annyira, hogy Párizsban és Brüsszelben rendelet írja elő, hogy minden olyan, a gépjárműforgalom számára egyirányú utcát meg kell nyitni a kerékpárforgalom előtt, ahol erre elegendő hely van. Ott valahogy úgy gondolják, hogy a szabályok vannak az emberért, nem pedig az ember a szabályért. Városunkban több helyzetben előfordul, hogy a szabály betartása ésszerűtlen, sőt, balesetveszélyes helyzetbe is sodorhatja a szabálytisztelő állampolgárt. Mégpedig a következőképpen.

Tegyük fel, hogy valaki hetente néhány alkalommal szeretné megoldani a munkába járását kerékpárral. Máskor autóval jár, ismeri a várost, kialakultak már a megszokott útvonalai. Mielőtt kerékpárra ül, úgy dönt, hogy inkább elkerülné a nagy forgalmú útvonalakat, keres kisebb forgalmú utcákat és majd úgy eljut a munkahelyéhez. Vajon lehetséges-e ez Debrecenben? Elkerülhetőek-e a nagyobb forgalmú utak kerékpárral? Legjobb, ha mindenki saját élménnyel keres választ erre a kérdésre.

Figyelem, gyakorlat következik: Most vegyen elő egy térképet (vagy nyisson meg egyet a böngészőjében) a kedves olvasó és tervezze meg az útját a lakhelyétől a munkahelyéig/iskolájáig, majd vissza. Első körben úgy tervezze meg, ahogy autóval menne. Ha ez megvan, akkor most olyan útvonalat válasszon, amin kerékpárral haladna szívesen. Vigyázzon, járdán nem haladhat, akkor se, ha az úton behajtani tilos van (hacsak nem 12 éven aluli, vagy földút mellet haladna), valamint egyirányú utcába nem hajthat be szemből! Melyik útvonal megtervezése volt egyszerűbb? Sikerült-e a kerékpáros útvonalával elkerülnie a nagy forgalmú főutakat?

Nézzen rá a kerékpáros útvonalára, és döntse el, hogy tudná-e egyszerűsíteni, valamint biztonságosabbá tenni a közlekedését, ha használhatna néhány helyen jelenleg egyirányú utcát két irányban is kerékpárral?

Csapatunk már megcsinálta ezt a gyakorlatot, így készítettünk egy olyan térképet, amin bejelöltük, hogy melyek azok a jelenleg egyirányú útszakaszok, amelyek „kétirányúsítása” valóban segítené ésszerűbbé és biztonságosabbá tenni a kerékpáros közlekedést városunkban.

Ezt nyilvánossá tesszük! A térkép elérhető az alábbi linken:

Kerékpárral behajtani szabad - Debrecen nagyobb térképen való megjelenítése

Látható rajta, hogy a „nagykörút”, illetve a főútvonalak menti párhuzamos utcák és szerviz utak „kétirányúsítása”, illetve összekötése jelenthetne már rövid távon is egy olcsó megoldást a biztonságosabb és ésszerűbb kerékpáros közlekedésre.

Másrészről egyéb problémák is felmerülnek a mindennapi közlekedés során, amik orvosolása jelentősen javítaná a biztonságos közlekedést kerékpárral, viszont arányaiban lényegesen kisebb terhet róna a város költségvetésére, mint pl. egy önállóan vezetett kerékpárút megépítése. Ezeket a problémás helyzeteket ebben a térképben jelöltük:


Kerékpáros problématérkép - Debrecen nagyobb térképen való megjelenítése

Mivel összetett, többszereplős problémával állunk szemben, megoldást csak a közlekedők közös akarata, a biztonságos „együttközlekedésre” törekvése jelenthet. A Magyar Kerékpárosklub is csak azt teheti, hogy megfogalmazza véleményét és nyilvános viták során ésszerű együttközlekedési szabályokat fogalmaz meg, amelyeket ki-ki belátása szerint betarthat (a rendőrség pedig betartathat).

Készítették: A Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezetének aktivistái

 


Melyik utcán tudna biztonságosabban haladni kétirányban kerékpárral?
Az Arany Jánoson, vagy a Széchenyin?


Melyik utcán tudna biztonságosabban haladni kétirányban kerékpárral?
A Dobozin, vagy a Rakovszkyn?


Melyik utcán tudna biztonságosabban haladni kétirányban kerékpárral?
A Szepességin, vagy a Nyugati utcán?


Melyik utcán tudna biztonságosabban haladni kétirányban kerékpárral?
A Ruyteren, vagy a Faraktár utcán?

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Kedves LANLEVI!

Nagyon hasonlóan gondolkodunk :) Első körben azokra az utcákra teszünk javaslatot, amik segíthetik a kisebb forgalmú utak használatát, illetve csak körülményesen található alternatív útvonal. A Bajcsy-Simonffy hamar kitapasztalható, nem okoz nagy kerülést, a Kápolnási-Pásti már segíthet elkerülni a nyugati kiskörutat, illetve könnyíti a Bajcsy-Simonffy irányhelyes használatát is, ezért javasoltuk. A Baksay u. szintén benne van a javaslatok között, mert elég széles és a Kassai-Sámsoni kereszteződést kerülheti el vele az ember, ha a Nagyerdő felé halad (és ha kerékpáron ül).

Ha megnézed a problématérképet, a másik két javaslatod is benne van, így ezek nyilvánosságra kerülnek, de természetesen ezeket az észrevételeidet magánszemélyként is bátran jelezheted a város önkormányzatának, valamint ha van még észrevételed, szívesen várjuk a facebook oldalunkon üzenetben, vagy akár itt kommentben!

Szép munka a térkép. És ráadásul hasznos is.

Az kerékpáros kétirányúsítás számora főleg a belvárosban segítene, gyakran helyben szembesülök azzal, hogy melyik utca melyik irányban is egyirányú (Pásti, Bajcsy, Simonffy, Kápolnási, stb.). És akkor keringhetek, hogy akkor most merre is...
Vagy tegnap épp a Déri Múzeum előtt lévő Múzeum utcán kerekezve gondolkoztam azon, hogy pl. ez a belvárosi utca is lehetne kerékpárral kétirányú. Hely van elég.
A Ruyter tényleg fontos, pláne hogy direktbe catlakozik a Vámospércsi úti (szabadidős) kerékpárúthoz, ahol sok gyerek, család is bicajozik. Baksay Sándor utca a Sámsoni és Kassai utak között dettó - szintén közvetlen kerékpárutas kapcsolattal!

Másik téma, hogy a kerékpárutak nagyon izoláltak. Kedvenc témám az Egyetem sugárúti, ahol az egyetem felől érkezve vagy felugratok a járdára, cikázok a buszmegállóban várakozó gyalogosok között vagy maradok az Egyetem sugárúton, úgy hogy van párhuzamos kerékpárút is.
A problémámat kb. 5 négyzetméternyi aszfalt és szintezés, valamint kerékpáros nyom megoldána ezen a helyen: http://goo.gl/maps/2TRVv
Ja, szintén Egyetem sugárút: buszsáv (agyrém...). Legyen már benne kerékpáros nyom. Utálok törvényt szegni, de még inkább utálom az életem tök feleslegesen veszélyeztetni.
(Bocs az offolásért.)

Kedves RIZSUZSA! Küldd el kérlek nekünk azokat a helyszíneket, ahol veszélyesnek ítéled az ilyen padkákat és rátesszük a problématérképre. Akár itt hozzászólásban, akár facebook üzenetben! Köszönjük!

Szép munka, gratulálok hozzá. Minden egyes betűjével egyetértek. Kiegészítésként egy műszaki jellegű apróság, ami elég kényelmetlen és balesetveszélyes lehet: a kerékpárút és úttest kereszteződésében lévő akármilyen magas (vagy alacsony) padkát megszüntetnék vagy lemarással vagy szegélykő cserével.
A Józsa felé vezető kerékpárúton az új lámpás kereszteződésnél az átkelésjelző és a padka is számos esetben indokolatlanul lelassítja - megállítja a forgalmat. Azt tapasztaltam, hogy aki teheti, kikerüli a járdaszigetet. Véleményem szerint át lehetne programozni a lámpát is automatikus zöld jelzésre a forgalommal szinkronban. Nagy a kerékpáros forgalom arrafelé.