Miért jó tagnak lenni?

Le akarják zárni a Kelenföldi Pályaudvar alatti alagutat

Úgy tűnik, 2014 március végére kész lesz a 4-es metró. Ennek kapcsán átépítik a metró kelenföldi-őrmezei végállomásának környékét, és a régen Osztyapenkónak nevezett csomópontot. A Magyar Kerékpárosklub Dél-Budai Csoportjának képviseletében évek óta nyomon követjük a tervek alakulását. Október 11-én voltunk a Főmterv irodájában megnézni a legfrissebb anyagot. Kerékpáros szempontból nagyjából rendben vannak a dolgok: minden fontos irányban meglesznek a bringás kapcsolatok. Ugyanakkor még további lobbizásra van szükség ahhoz, hogy a pályaudvar alatti alagút megmaradjon, és átadják használatra a kerékpárosoknak.


2013. Október 11-én Ernyei Balázs tervezőmérnök fogadta szervezetünk képviselőit, készséges volt, megmutatott mindent és válaszolt a kérdésinkre. Sajnos a mi részünkről nem volt velünk közlekedésmérnök, de felkészültünk előre, hogy mire kell odafigyelni, rákérdezni.

A négyes metrót 2014. március 15-én szeretnék átadni a választások miatt, úgyhogy már most gőzerővel folyik az építkezés Őrmezőn. Úgy tűnik, hogy ez lesz évtizedekre a végállomás, most nincs politikai akarat a Virágpiac felé való továbbépítésre.
A csomópont beruházást kettébontották, az autópálya bevezető részleges lezárásával járó szakaszt a várható torlódások miatt csak a választások után kezdenék el, ezekre még egyébként is folyamatban van az engedélyezés. Két éves távlatban tervezik ezt befejezni, de lehet, hogy 10 év lesz belőle.

A legfontosabb, ami kiderült az egyeztetésen: a pályaudvar alatti alagutat végig úgy tervezték, hogy megkapják a kerékpárosok. Ez egy kulcseleme az egész kerékpáros átjutásnak, mivel ez a szűk keresztmetszet. Pár hónapja változás történt, és jelen állás szerint le szeretnék zárni az alagutat. Az alagút tulajdonosa a MÁV, akinek nem érdeke felújítani, fenntartani a létesítményt, fizetni a világítást.
Lobbizni fogunk annak érdekében, hogy nyitva maradjon az alagút, és a kerékpárosoké legyen a jövőben.

2013. Október 30-án Őrmezőn volt egy lakossági fórum, ahol a BKK, a Főmterv, a 4-es metró kivitelezője és a XI. kerületi önkormányzat képviselői mutatták be az építkezést és a terveket, illetve válaszoltak a kérdésekre. Somodi László, a BKK vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a BKK szeretné átvenni az alagutat a MÁV-tól illetve az Állami Vagyonkezelőtől, és azt átadni a kerékpárosoknak. De a MÁV jelen állás szerint cserébe egy nagy összeget kötne ki, amit az alagút felújítására, kifestésére kellene költeni, és ezt nem biztos, hogy ki tudja fizetni a Főváros. Nemsokára a Kerékpárosklub nevében levelet fogunk írni a MÁV-nak az ügyben.

A Főmtervnél még az alábbiakat beszéltük meg:
1.) A csomópont szintjei a kerékpáros közlekedés szempontjából rendben lesznek. Lesz egy aluljáró az autópálya alatt - a kerékpárosokat ezen keresztül fogják átvezetni.
2.) Majdnem minden lényeges irányban meglesznek a kapcsolatok, az útvonalak csatlakozni fognak a meglévő kerékpáros útvonalakhoz. Egy irány kérdéses: a Déli pályaudvar felé történő továbbvezetés a Budaörsi út mentén. Itt kellene egy koncepció, hogy hosszabb távon hol menjen a kerékpárút/sáv. Valószínűleg a Budaörsi út délkeleti oldalán kellene vezetni, mivel ott sok beépítetlen hely van jelenleg.
3.) Az útvonalak úgy tűnik elég szélesek lesznek, megfelelnek az érvényes útügyi előírásnak, ennek figyelembevételével tervezték őket. Probléma, hogy nem kerékpársávokban gondolkodnak, hanem párhuzamosan vezetett kerékpárútban, de jelen állás szerint túl nagy falatnak tűnik ezen a hozzáálláson változtatni és "újraterveztetni" az egészet.
4.) Amennyire lehet, az új szakaszok el lesznek választva a gyalogosoktól.
5.) A meglévő szerpentin megmarad, mivel ez egy másik telken van, és ezt kivették a jelenlegi tervezésből. Viszont a szerpentin legfelső két szakaszán való felbringázást meg lehet majd spórolni, mivel a lejjebb lévő szinten csatlakozik majd az új kerékpárút.
7.) Felmerült még, hogy a Rimaszombati út folytatásaként lehetne egy kerékpáros összeköttetés a Bartók Béla úttal, aminek eredményeképp egy teljesen egyenes útvonal jönne létre a belváros felé. Azonban ez egy hosszabb távú elképzelés.

(Írta: Bajomi Bálint)

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Nyugodtan zárják be az alagutat! De akkor legyen helyette egy felüljáró (amin nem kell világítás (vagy legalábbis minimális), hizsen a páűlyaudvar fényárban úszik a magasan lévő lámpákból. A felüljárót közösen használná villamos-kerékpáros-gyalogos. Ehhez kapcsolódna hogy szerintem a kevesebb gyaloglás érdekében a villamost vezessék át felüljárón a Budaörsi útig tervezett buszállomásig,(vagy ami álom: a Virágpiacig vagy Budaörsig)a 600 méteres gyaloglás leküzdése érdekében. A villamosokon esetleg a kerékpár is szállítható lehetne. Továbbá ha a villamos a vasút alatt vagy felett menne a Budaörsi útig, akkor megállhatna az Érd felé gyakran használatos 4-5 vágányoknál is. A mostani végállomás kritikán aluli távolságban van a vágányoktól.

Csatlakozom Prof véleményéhez!
Mindenki jobban járna a bringapiktókkal és elejét vennénk a gyalogos konfliktusoknak is. Azt tudjuk jól, hogy a járdán vezetett kerékpárutak évtizedekre meghatározzák az adott útvonal kerékpáros közlekedését.

Azt mondjuk nem értem, hogy ha az egész gigaberuházásra az aluljáró életbentartásával kaptak engedélyt, akkor ezt most mégis hogy képzelik, hogy megváltoztatják és betemetik/lezárják ? Szerintem ezért az EU keményen seggberúgná őket! Ez már az a kategória, ahol lehetne dobálózni az eredeti szerződési feltételekkel, nem ?
Én ugyan ritkán használom azt az aluljárót, de abban szerintem megegyezhetünk, hogy kerékpáros közlekedés szempontjából létfontosságú elem.

jelen állás szerint túl nagy falatnak tűnik ezen a hozzáálláson változtatni és "újraterveztetni" az egészet.

Hát izé, akkor miért nem kéritek, hogy hagyják ki a kerékpáros infrát ahogy van, és szélesítsék csak az utat WOL-lá? Még mindig jobb, mint évtizedekre bebetonozni egy rossz megoldást.