Facebook Instagram Youtube

Új módszertan a kerékpárhasználat mérésében

Új módszertan a kerékpárhasználat mérésében
2014.10.21
Megváltoztattuk reprezentatív kutatásunk módszertanát, mely 2010 márciusa óta méri rendszeresen a magyarországi kerékpárhasználati szokásokat. Ezáltal kiszűrhetővé válik az időjárás befolyásoló hatása és az eredmények összehasonlíthatóak az európai országok kerékpárhasználati szokásait mérő Eurobarometer adatokkal.

Megváltoztattuk reprezentatív kutatásunk módszertanát, mely 2010 márciusa óta méri rendszeresen a magyarországi kerékpárhasználati szokásokat. Ezáltal kiszűrhetővé válik az időjárás befolyásoló hatása és az eredmények összehasonlíthatóak az európai országok kerékpárhasználati szokásait mérő Eurobarometer adatokkal.

 
Az eddigi 16 adatfelvétel során - melyet számunkra a TNS Hoffmann ingyenesen végez - a kérdés pontosan így hangzott: "Az elmúlt két hétben (14 napban) hány napon használta kerékpárját közlekedési céllal és hány napon használta túrázni/kirándulni? Ha egy nap többször is használta, az is 1 napnak számít." Ezzel konkrétan kérdeztünk rá a kérdezést megelőző 14 napra és azt a válaszadót tekintettük "kerékpárral közlekedő"-nek, aki a 14 nap alatt legalább 1-szer használta kerékpárját közlekedési céllal, és értelemszerűen azt túrázónak/kirándulónak, aki ez utóbbi céllal szintén legalább 1-szer használta kerékpárját a kérdéses időszakban. 
 
Mostantól általánosabban kérdezünk, a pontos megfogalmazás így szól: "Ön milyen gyakran használ kerékpárt közlekedési céllal? Ön milyen gyakran használ kerékpárt szabadidős céllal (pl. túrázás, sportolás)?"
 
Ez a változtatás az alábbi előnyökkel jár: 
 
- Az Eurobarometer legutóbbi (2013 májusi—júniusi) kérdése is pontosan így hangzott, ezért ha a jövőben is ilyen megfogalmazással fognak Európa-szerte kérdezni, adataink bármikor összevethetőek lesznek.
 
- Az Eurobarometer és a mi felmérésünk is 1000 fős. Azonban miután mi évente négyszer kérdezünk 1000 embert, ezért az év végére összesen 4000 elemszámú adatbázisunkat mi már tovább is fogjuk tudni bontani: Különböző szempontok alapján tovább vizsgálhatjuk az eredményeket, hiszen elegendő elemszámunk marad megbízható konklúziók levonására. 
 
- Az eddig használatos „kerékpárral közlekedő” változó továbbra is előállítható
 
- A konkrét helyett az általános megfogalmazás előnye, hogy kiszűri a kérdezést megelőző 14 nap épp aktuális időjárási körülményeit, így általánosabban érvényes következtetésre juthatunk.  Az eredmények továbbra szezonálisak maradnak, de várhatóan kevésbé fognak oszcillálni .(Mindamellett az eddig használatos konkrét kérdésfeltevésnek mindenképp előnye volt a valóságot jobban tükröző válasz, hiszen kevesebb teret adott a becslésnek.)
 
A most szeptemberi adatok nem mutattak újdonságot: 
  • Az eredmények - az eredeti mérési eredményekkel összhangban - azt mutatják, hogy szeptemberben a két hét alatt legalább 1-szer biciklivel közlekedők aránya országosan 41% volt. Ugyanez Budapesten 10% volt.
  • A napi biciklizési gyakoriságot tekintve pedig továbbra is illeszkedik az eredmény a nemzetközi rangsorba. Az országos 21%-kal nemzetközi összehasonlításban Magyarország továbbra is a 4. helyen áll – Hollandia, Dánia és Finnország után. (Az Eurobarometer adatfelvételének időpontja 2013. Május – Június, pontos eredményei itt.)
A részletes kutatási anyag itt tölthető le:

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron