Facebook Instagram Youtube

Forgalomelterelés Szegeden: 50 méter bicajozás helyett 700 méter gyalog!

Forgalomelterelés Szegeden: 50 méter bicajozás helyett 700 méter gyalog!
2013.10.29
A szegedi Belvárosi híd javításának idejére megtiltották a kerékpáros átkelést a belváros irányába, követve az országos gyakorlatot: útépítés-javítás idejére csak a gépjárműveknek igyekeztek zavartalan közlekedést biztosítani az útépítők,  a kerékpáros közlekedők számára viszont nem.
A szegedi Belvárosi híd javításának idejére megtiltották a kerékpáros átkelést a belváros irányába, követve az országos gyakorlatot: útépítés-javítás idejére csak a gépjárműveknek igyekeztek zavartalan közlekedést biztosítani az útépítők,  a kerékpáros közlekedők számára viszont nem.
Szegeden a napi közlekedés majdnem 20%-a kerékpáron zajlik, de ha reggelente nézzük a Belvárosi híd forgalmát, az arány még sokkal nagyobbnak tűnik. És persze a maradék 80% sem autóval megy, többnyire tömegközlekedést használ vagy gyalogol. Mégis: nem az autók vezetőinek kell az autóikból kiszállva járművüket tolni (esetleg otthon hagyni), hanem a kerékpárral közlekedőknek.
 
Szeged nem egyedi példa: szinte nincs olyan útépítés, ahol - ha érint egy meglévő kerékpáros útvonalat-, kijelölnének helyette ideiglenes kerékpáros nyomvonalat.
 
Nem volt ez másképp a budapesti Margit híd átépítésénél sem, vagy a budai Duna parton, ahol például ideiglenes trafóházat tettek egy évre a kerékpárútra. De ezt tapasztalhatja az országban szinte mindenki, aki kerékpárra ül, és egyszer csak szembe találkozik egy csatorna-járda-vezeték építéssel, amit pont a kerékpározásra kijelölt területen végeznek, és legjobb esetben is csak egy táblát tesznek ki, hogy „kerékpárút vége”.
 
 
Pedig rendelet írja elő, hogy a kötelező kijelölni ideiglenes terelő útvonalat az építkezések idejére MINDENKINEK, járműveknek és gyalogosoknak egyaránt. Sőt: a vonatkozó rendelet szerint forgalmat csak a szükséges legkisebb mértékben korlátozhatják útépítés során.
 
A járműközlekedés tiltása pedig egyáltalán nem a legkisebb mértékű korlátozás. Főleg akkor nem, ha van megoldás, ami lehetővé teszi a jármű rendeltetésszerű használatát az építkezés idején is. Szinte mindig lehet találni ilyet, csupán szándék és tervezés kérdése. Mert tervezni kötelező az ideiglenes forgalmi rendet is, e nélkül nem is lehet építkezésbe kezdeni. A hatóságnak pedig számon kell kérnie ezt, ellenőriznie kell, hogy a terv megfelel-e mindenben a vonatkozó rendeleteknek.
Szegeden 50 méter hosszú az építkezés, a kerékpáron közlekedőknek emiatt  kell 700 métert tolniuk járművüket, vagy Szeged másik hídján akár 3 km-t kerülni, pedig – kis jó szándékkal – itt is lenne megoldás, ideiglenes rámpákkal, közös felületen közlekedésre figyelmeztető táblákkal. Ahol a gépjárművek közlekedésére van hely, ott – főleg egy csupán  50 méteres szakaszon, 30 km/h-s sebességkorlátozás mellett - a kerékpárok részére is lennie kell helynek.
 
Az építkezés még csak most kezdődött, a város közlekedését fenntartó és üzemeltető Önkormányzatnak gyorsan lépnie kellene, hogy ez a tarthatatlan helyzet megoldódjon, és ismét mindkét irányban át lehessen kerékpározni a hídon! A hatóságoknak pedig végre oda kellene figyelnie a kerékpáros közlekedésre, annak biztosítására az építkezések idején is.
Fotók: Pásztor Tamás
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron