Facebook Instagram Youtube

Dunakanyartól Budapestig bringán – tökéletes hétvégi kiruccanás, kisebb döccenőkkel

Dunakanyartól Budapestig bringán – tökéletes hétvégi kiruccanás, kisebb döccenőkkel
2017.07.27
Régen mindketten sokat bringáztunk a Duna partján Vác és Budapest között, de legalább egy évtizede nem tekertünk arra. Régóta terveztük a visszatérést, amihez végül a Red Bull Air Race előli menekülés adta meg a lökést. Azt terveztük, hogy az Eurovelo6 bringás útvonal szobi végétől gurulunk a Duna mentén, amíg kedvünk tartja. Számítottunk rá, hogy szép lesz, de azt nem gondoltuk, hogy tátott szájjal ujjongunk majd a Duna, a Pilis, az ártéri erdők és a mezők között tekerve. Minden jellemző hibája ellenére olyan bringás útvonal vezet a Dunakanyarba, amit bárkinek – akár családosan, akár kemping bringával is - nagyon ajánlunk! Most pedig nézzük az útvonalat.

Ez a cikk eredetileg 2017. júliusában jelent meg. A cikk szövegében még nem szerepel, hogy 2020 májusában elkészült a Budapestet Dunakeszivel összekötő dunamenti kerékpárút, amiről itt nézhettek meg képeket

Fotók: Aron - Kerékpárosklub

Szobon indultunk, és nem siettünk sehova, nem a teljesítményre hajtottunk. Vasárnap délután ugrottunk fel az óránként induló zónázó vonatra, ami 58 perc alatt tette meg a kb. 65 kilométeres távot. A két vonatkocsiban két kerékpárszállító hely van, egyszerre kb. 10 bringa passzírozható egy ilyenbe még vállalható módon.

Szobnál jön át a komp a Pilis északi lábaitól, a kikötőnél indul az Eurovelo6 „bringaút”, amit Vácig pici zöld táblák is jelölnek, onnantól a Göd vagy Budapest táblákat kell figyelni.

Nézd végig az útvonalról készült képgalériánkat itt!

A magyar bringaútépítési és fenntartási szokásokból már a nulladik méteren ízelítőt kapunk. Hivatalosan nincs kijelölve a kerékpárút, sőt szabályosan be sem lehetne hajtani az Eurovelora, ezt „kétirányból behajtani tilos” tábla jelzi. Az egész útvonalon jellemzőek a véletlenszerűen alkalmazott, hibás táblázások és felfestések, közös és szűk gyalogos - kerékpáros felületek, melyeket néha kátyúk, repedések, gyökerek általi felgyűrődések tesznek „izgalmassá”.

Fotó: Molnár-Soós Sándor István

Mégis minden hibát ellensúlyoz a környezet látványa, a növények illata, a természet hangjai - bár forgalmasabb hétvégéken könnyen szűk lehet a meglévő infrastruktúra. Szerencsére a mi 22 fokos vasárnap délutánunkon nem volt tömeg, így nem ütköztünk össze egy sétáló, kiránduló, bambán csalinkázó családdal sem.

Szob után egy gyönyörű erdős részen, majd egy vízparti piknikező helyen találtuk magunkat, Zebegényben egy kisebb kaptató után a Duna felett nézhettünk vissza a szlovák határ felé. A 2-es úthoz kiérve csak egy szűk járdára felfestett sárga csík jelzi a kerékpárutat, az utunkban álló villanyoszlopokat és kocsibeállókat kerülgetve arra is vigyázni kell, hogy ne lökjünk ki senkit az országútra.

Zebegény – Nagymaros

Zebegény és Nagymaros között nehéz úgy tekerni, hogy közben ne a tájat bámuljuk tátott szájjal. Az út egy szakasza a Magyar Kerékpárosklub észak-pesti csoportjának köszönhetően nemrég sima aszfaltot kapott. Egyik oldalon a Börzsöny meredek sziklái kísérnek, a Duna túloldalán pedig a Pilis és Visegrádi-hegység zöld erdőin, völgyein lehet ámuldozni. A két legközelebbi település gyalog elég messze van egymástól, így nehéz sétálókra sem kell számítani. A szakaszon sajnos csak egy, teljesen lelakott pihenőhely van.

Nagymaros előtt egy parkos vízparton tekerünk keresztül, majd a dunaparti sétányra érünk ki. Sajnos ide szerelték fel a bringaút táblát, a szűk aszfaltcsík melletti padok és a komp környéki kitelepülések vonzzák a sétálókat. Különálló sétány és bringaút hiányában legyetek óvatosak és türelmesek, illetve a szakasz északi részén a pár méterre futó közúton is tekerhettek. (Hazaérve azért nyugodtan írjatok a döntéshozóknak, hogy ugyan építsék már ki rendesen a szakaszt.)

Tapasztalatunk szerint egyébként épp a visegrádi vár alá átlebegő komp, a tucatnyi vendéglátóhely és a Börzsöny lábai miatt is népszerű Nagymaroson van a legrosszabb állapotban a Dunakanyar kerékpáros útvonala. Hibákat máshol is találtunk, de egy ennyire fontos helyen jobb szolgáltatást várnánk.

A legrosszabb állapotban talán a Nagymaros alatti rész van, ahol egy szűk, töredezett aszfaltcsík szolgálja ki a Duna partján sétáló és bringázó családokat, sportolókat. Viszont ha már lelassítottunk, akkor akár ki is ülhetünk a széles dunaparti zöldbe, ahol belépő és kötelező fogyasztás nélkül bárki szabadon piknikezhet, üldögélhet, nézheti a várat vagy kacsázhat a Dunán.

Éttermek, fagyizók, lángosozók

Miért lenne érdemes a településeknek fejleszteni a bringás útvonalukat? Például a gazdasági előnyei miatt. A bringázók jellemzően kevés csomaggal indulnak útnak, viszont könnyen állnak meg ott, ahol épp kedvük tartja. Sok vendéglátóhely állt már rá a bringás turizmusra, az útvonal fejlesztése még több vendéget, ezzel bevételt hozhatna a helyi vállalkozóknak, áttételesen pedig a településeknek.

Gödön és Vácott bringakölcsönző és szerviz is működik, de több helyen csak egy alig használható, és pont a bicikliúton beparkoló kocsiktól nehezen megközelíthető tároló van a „kerékpáros pihenő” kifejezés mögött. Úgyhogy hajrá vendéglátósok!

Kismaros – Vác – Göd

A szűk nagymarosi járda után egy kis forgalmú út vezet át Kismarosra. Balra a Börzsöny lejtői kísérnek, néhol hétvégi házak tűnnek fel, jellemzően azonban kiskertek, susnyások között, mezőkön keresztül vezet az út.

Kismarosra egy szűk kerékpárúton értünk be, ami az első kereszteződésben megszakad. Balra a 12-es országút várt, az egyenes irányt semmi sem jelezte, jobbra pedig a Duna-partot sejtettük. Egy fiatal bringás pár próbálta megfejteni a kereszteződést, de mielőtt bármire jutottak volna, mi a Duna felé vezető utcát választottuk. Az tűnt a legszebbnek, és nem is tévedtünk: az utca végén a Duna, majd egy kis erdő után a Morgó-patak torkolata körüli kavicsos parton találtuk magunkat. Annyira örültünk neki, hogy itt meg is ebédeltünk.

Később kiderült, hogy a bringás útvonal egyenesen ment tovább, hogy aztán az országút melletti kijelöletlen járdán Verőce határában folytatódjon.

Verőcére beérve egyből feltűnik, hogy a vízparti ámuldozást egy - a vidéki fő utcáknak jó példát mutató, a helyi mindennapokban jobban használható - kétoldali kerékpársáv váltja fel. A korábbi, forgalom többi résztvevőjétől elválasztott, természetközelibb megoldások után itt másképpen kell a többi közlekedőre figyelni.

A víz felőli házsor túloldalán egyből a Duna sóderes partján találjuk magunkat. A vízfüggők itt még nézzenek körbe, mert Vác belvárosáig el kell köszönni a folyótól. Verőce végén a 12-es út Dunával ellentétes oldalán vezetett – néhol összeszűkülő – kerékpárúton haladhatunk.

A 2-es út csomópontja közelében a régi országútból lett kényelmes, széles, haladós, bringázásra fenntartott útvonal, ami az országút alatt egy izgalmas csőalagútban vezet át.

Vác északi vége a Budapest felől érkezőknek egy fárasztónak tűnő, hosszú emelkedőt jelent, Szob felől viszont szuper gurulásokat élvezhetünk az ártéri erdőig. Figyeljetek oda az aszfaltból néhol kiálló oszlopcsonkokra, és ne tévesszen meg senkit a jelölések katyvasza: egy kis szakaszon kertes házak előtti járdát jelöltek ki gyalog-kerékpárútnak, de ezt nem kötelező, és nem is érdemes használni.

Vácra beérve széles (valamiért bringaútnak kijelölt) kis forgalmú úton haladtunk a Duna és a házak között, aztán a börtön után egyből a városközpont vízpartján találjuk magunkat. Itt szerencsére – a komp lehajtójánál lévő nem túl bringa- és gyalogosbarát szűkületet leszámítva – külön helyet kaptak a sétálók és biciklizők. A komp után egészen Burgundia városrész aljáig egy tágas parkon vezet át a bicikliút. Annyi hely van, hogy simán kiszélesíthetnék (és kicsit kipofozhatnák: pl. szegélyek javítása) a kerékpárutat, hogy még többen használhassák.

A Gombás-patak alatti tavaknál egy gyönyörű, tanösvénnyel kiegészített parkerdőben találjuk magunkat. A szűk és csak két sárga csíkkal jelölt kerékpárút sajnos futópályaként és sétányként is funkcionál egyszerre, de Göd messze van, így egy kis idő után már csak kerékpározókkal találkoztunk.

Itt kezdődik az útvonal egyik legszebb, legtermészetesebb szakasza: a sződligeti jachtkikötőt leszámítva majdnem a gödi gátig erdei illatfelhőben bringáztunk. A szakaszon családok mellett önjelölt versenyzők is szembe jöttek, a legegyedibb jelenségek az alaposan felpakolt bringás horgászok voltak. A Duna-partra több helyen könnyű és meg is éri lemenni.

Göd

10-15 éve nagyon sokat bicikliztem Göd és Vác között. Egyből feltűnt, hogy a piktogramok újrafestésén és pár új vendéglátóhelyen kívül semmilyen újítás nem történt az útvonalon. Gödtől Dunakeszi központjáig kis utcákban kanyarog a – több helyen hiányos táblákkal és felfestésekkel kijelölt - kerékpáros útvonal. Igazi forgalomcsillapítás (kiemelt kereszteződések, kerékpárral is járható fekvőrendőrök, elszórt nyilak helyett rendesen felfestett kerékpáros nyomok) egyelőre hiányzik, de így is népszerű a település.

Először erre járók sok helyen jobb, ha a többieket követik, és a kátyúkra is méltatlanul sokszor kell figyelni. A felsőgödi gátról például gyönyörű a kilátás, de a burkolat egyharmada olyan, mintha ott sem lenne. A nagy gyalogos és bringás forgalom miatt érdemes nagyon figyelni magunkra és másokra.

Ellenben egy csomó helyen le lehet menni a Dunához, alacsony vízállásnál szuper tágas strandokon, vagy izgalmas holtágakban találhatjuk magunkat.

A legtöbb bringázókra is gondoló vendéglátóhelyet – talán a főváros közelsége miatt – itt láttuk. Felsőgödön szerviz és kölcsönző is található, és alig van olyan hely, ami nem rakott ki legalább egy béna kerékpártárolót.

Göd – Dunakeszi

Legminimálabb kirándulásra vágyók Gödön belül, vagy Dunakeszi és Göd között is jól el tudnak bringázgatni. A természetes partszakaszok mellett a gödi tó is elég népszerű. A vasútállomások biciklivel pár percre vannak a Duna partjától. Kézenfekvősége ellenére a gödi állomás aluljárójának lépcsőire még nem szereltek a bringás utasokon segítő tolósínt, de Dunakeszin például már van ilyen.

Dunakeszi már inkább hasonlít a Balaton déli partjára, mint a Dunakanyar környékére, mégis ideális kezdő- vagy végpontja lehet egy ilyen kirándulásnak. Ennek legfőbb oka, hogy Dunakeszi és Budapest között még mindig nem készült el a kerékpárút, viszont vonattal könnyű ide eljutni. A Dunához legközelebbi vasútállomás Dunakeszi-gyártelep névre hallgat, a 2-es út érintésével szinte végig megközelíthető jobb-rosszabb kerékpárutakon.

Aki északról, a gödi kertes házak közt vezető útvonalon érkezik, egy erdős völgy után hirtelen egy magasparti pusztaság mellett találja magát. A viszonylag hosszú, nem túl érdekes és nem is igazán kijelölt - kis forgalmú - utcáról érdemes a part felőli házak közti sikátorokon egyikén minél előbb levágni a Dunához. A hivatalos útvonal kicsit kacifántosan ér a szentendrei-szigeti Horánnyal összeköttetést nyújtó komptól pár száz méterrel északra lévő vízpartra. A komp környékén étterem, lángosozó és kocsma várja a vendégeket.

A komptól délre vezető szakaszon egy idilli fás parttal köszönünk el a Dunától. Pár száz méteren keresztül közös felületen andalognak gyalogosok, próbálnak elférni a bringázók, futkároznak gyerekek, és néha egy lakó is behajt a kocsijával. Reméljük a fák közt kitaposott sétányt hamarosan lekövezi az önkormányzat, mindenkinek jobb lenne úgy. Mérgelődés helyett viszont ehetünk egy utolsó dunaparti fagyit, az nekünk lesz sokkal jobb.

Dunakeszi – Budapest

A „kijelölt” bringás útvonal egy kerékpárútba torkolló kétoldali kerékpáros nyommal fordít hátat a Dunának. A Liget utcán elérjük a 2-es utat, a fasor és a panelek előtti kerékpárúton érünk a Nap utcához.

Innen a Budapestre tekerők kétoldali irányhelyes – kicsit zötyögős - kerékpársávon tekerhetnek tovább, vonatozók a vasútállomás táblájának irányában a Béke utca járdára pingált kerékpárúton tekerhetnek még egy elköszönős két percet.

És mit tegyen, aki betekerne Pestre?

Végigcsapathatja a Fő utcán, hogy aztán a városhatártól országúton érje el a Budapest táblától az újpesti Fóti útig vezető bringautat, vagy átgurulhat a Dunakeszi reptér menti bringaúthoz.

Utóbbihoz vezető útvonalat ki is jelölték a Bazsanth Vince – Budai Nagy Antal – Táncsics Mihály utca mentén, bringázóknak kétirányúsítva. A vasúti felüljáró után jobbra kanyarodva a Pálya utcai kerékpárúton találjuk magunkat. A tavalyi útfelújításból méltatlanul kimaradt elhanyagolt, keskeny bicikliút a reptér mellett haladva Dunakeszi-alsóig tart. Innen közúton haladva érhetjük el a Káposztásmegyerre átvezető váltakozó irányú, egysávos közúti alagutat.

Budapest határától még pár kilométer a Szilágyi úti gyalog-kerékpárút, ami Újpest városközpontjába, majd Angyalföldre vezet minket.

Egyébként a 2-es út sem olyan ijesztő, mint amilyennek elsőre tűnik, gyakran látni rajta bringásokat. Ha viszont végre kerékpárút kötné össze Dunakeszit Budapesttel, és az Újpesten hiányzó szakaszok is elkészülnének, akkor óriásit robbanhatna a dunakanyari bringázás. Kerékpárút jelenleg az Újpesti vasúti hídig, illetve a Fóti úttól a városhatárig van kijelölve, gyakorlott bringázóknak azonban a Váci út maradék része sem jelent akadályt - bár kicsit hajtós szakasz, az biztos. Biztos, hogy családos és egyéni túrázók tömegei tekernének a szlovák határ és Budapest belvárosa között, de a Szentendrei-sziget és a Duna túloldala felé is sokan indulnának.

A lényeg:

Menjetek bringázni a Dunakanyarba!

Pompás hétvégi bringás program lehet egyedül, párosan, vagy az egész családnak. Gyakorlatilag bármilyen biciklivel teljesíthető, és mindig van egy közeli vasútállomás, étterem, kávézó, fagyizó vagy egy szimpatikus partszakasz annak, aki elfáradna. Az egész túra költsége otthonról hozott szendviccsel és gyakran feltölthető vizes palackkal fejenként kb. 2500 forint. Én az útvonal minden hibája ellenére annyira kedvet kaptam a visszatérésre, hogy egy új kirándulós bringát is szeretnék venni. Ha fejlesztenének is rajta, kijavítanák a hibákat, bővítenék a már kinőtt szakaszokat és összekötnék a hiányzó részeket, akkor a magyarok mellett akár külföldi bringás csoportok tömegei is mosolyogva özönlenének errefelé. 

Frissítés: Fotók a Dunakeszit Budapesttel összekötő, 2020-ban átadott kerékpárútról:


Figyelem

Támogasd adód 1%-ával a Magyar Kerékpárosklub bringás fejlődésért végzett munkáját!



Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról itt.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
  • Vásárolj pólót, ajándékot! Webshopunk itt érhető el.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron