Facebook Instagram Youtube

Egy új kutatás szerint a kerékpározók nem tartják fel az autóvezetőket

Egy új kutatás szerint a kerékpározók nem tartják fel az autóvezetőket
2020.12.03
Kutatók szerint elhanyagolható a járművek közötti sebességkülönbség, akár kerékpáros, akár autó halad előttünk.

Kutatók szerint elhanyagolható a járművek közötti sebességkülönbség, akár kerékpáros, akár autó halad előttünk.

Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

Együtt közlekedés a fővárosi Dózsa György úton
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub


Simon MacMichael cikke a Road.cc oldalán jelent meg 2020. július 2-án. Készült a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában. Csanádi György fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!


Sok autóvezető úgy érzi, hogy a kerékpározók feltartják őket, ezért akár veszélyes előzéseket is vállalnak pusztán azért, hogy eléjük kerüljenek. Egy új amerikai kutatás bemutatja, mennyire értelmetlenek ezek az előzési manőverek, ugyanis a kerékpárosok valójában nem felelősek a gépjárművek torlódásáért.

2020 júniusában a Transportation Research Record folyóiratban megjelent tanulmány kiemeli: “Egyes gépjárművezetők szerint a kerékpársávok nélküli városi utakon a kerékpárosok jelenléte lassítja a gépjárműforgalmat, ezért torlódást okoz.”

A Portlandi Állami Egyetem Közlekedés, Technológia és az Ember Intézete igyekezett ennek az állításnak a helyességét megvizsgálni olyan városi utakon, ahol nincsenek kerékpársávok.

Arra jutottak, hogy a kerékpárosok nem valószínű, hogy lassítják a személyautók utazási sebességét, a legtöbb esetben ugyanis nem tapasztaltak jelentős a sebességkülönbséget.

A kutatást az oregoni Portland hat utcáján végezték két forgatókönyv alapján. Az egyik esetben a személyautó előtt egy kerékpáros haladt, a másik esetben a gépkocsi előtt egy személyautó haladt.

Kevés statisztikailag jelentős különbséget fedeztek fel a két helyzet között, a tényleges sebességkülönbség 1 mérföld/h [1,6 km/h] vagy kevesebb volt.

“Ezért a személyautók sebességének különbségeit a kerékpárosokkal és kerékpárosok nélkül gyakorlati szempontból elhanyagolhatónak találták" - állítja a tanulmány.

Carlton Reid, kerékpározással foglalkozó író és újságíró a Forbes.com-on megjelent cikkében a tanulmány azon megállapítását emeli ki, hogy a lejtőn haladó kerékpározókat kevésbé előzték meg az autóvezetők, mivel azok a sík terephez képest gyorsabban tekertek.

Reid az elektromos kerékpárok vonatkozásairól is kérdezte a tanulmány társszerzőjét, Miguel Figliozzit. Figliozzi szerint az elektromos kerékpárral tekerőknek kevésbé jelentenek kihívást az emelkedők, és utazási teljesítményük jobb a sebesség és a gyorsulás szempontjából. Kis forgalmú és sebességcsillapított utcában az autósok jellemzően ritkábban előzik meg az elektromos kerékpárral közlekedőket, mert a sebességkülönbség köztük kisebb vagy éppen nincs is.

A kutatást üdvözölte Dr. Ian Walker, a Bath-i Egyetem professzora is. Reid-nek azt mondta: “Jó, hogy vannak adataink arról, hogy a kerékpárosokkal együtt közlekedés nem tartja fel az autókat jelentős mértékben. Ezek a képzetek inkább tévhitekből fakadnak, mintsem valós tényekből.”

A tanulmány elsősorban azon helyi politikusok számára lehet hasznos, akik szeretnék segíteni a kerékpáros közlekedést, de aggódnak attól, hogy a kerékpározók torlódást okozhatnak - mondta. “Megnyugodhatnak, hogy ilyen hatása bizonyára nincs a kerékpározásnak.”

Mivel a kutatást amerikai és nem brit utakon végezték, a professzor arra figyelmeztet, egyes helyhatóságok az elkülönített kerékpáros infrastruktúra ellen érvelhetnek az eredmények birtokában. “Tudván, hogy a sebességkülönbséget tekintve akár vegyíthető is a kerékpáros és a motorizált forgalom, a várostervezők azt feltételezhetik, hogy ez általában véve jó ötlet.”

**

Bár ez a vizsgálat Amerikában készült, eltekintve egyes kirívó esetektől, átlagban talán itthon is hasonló eredmények jönnének ki. Ki tudja? Meg kéne vizsgálni! Addig is itt egy oktatóvideó a biztonságos autós-biciklis együtt közlekedésről:


Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Támogasd a bringás fejlődésért dolgozó Kerékpárosklubot és nyerj!


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron